نشانه‌شناسی سیاسی معماری هخامنشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

این پژوهش بر آن است تا با تحلیل ساختار سیاسی معماری هخامنشی و معناکاوی نشانه‌های محوری آن (نقش‌مایه‌های موجودات برساخته)، چگونگی شکل‌گیری این هنر فراقومی و چرایی بازنمایی نشانه‌های اسطوره‌ای برگرفته از هنر پیشاهخامنشی فلات ایران و سرزمین‌های همجوار را با خوانش نوشتارهای دینی و اساطیری آن دوران واکاوی نماید و با بررسی موزه‌ای و کتابخانه‌ای، به پی‌جویی تطبیقی و تحلیلی ارتباط میان هخامنشیان با فرهنگ‌های گردآمده زیر بیرق آنان بپردازد. مهم‌ترین پرسش‌های این پژوهش معنای کهن‌الگویی نمادهای برساخته در معماری هخامنشی و چرایی کاربرد آن‌ها برای شکل دادن به یک هنر فراقومی است. در این راستا مفاهیم نمادین نُه موجود برساخته که در بازمانده‌های معماری هخامنشی دیده می‌شوند (مرد بال‌دار، ماهی - مرد، گاو - مرد، حلقه بال‌دار، گاو بال‌دار، شاهین - شیر، گوپت، شیردال و موشخوشو) با واکاوی نوشتارهای اساطیری خاور باستان استخراج و سپس با بهره‌گیری از دسته‌بندی شش‌بخشی یاکوبسن در فرآیند انتقال معنا نشانه‌شناسی گردیده است. با بررسی سیاست رواداری فرهنگی هخامنشیان به‌نظر می‌رسد هدف از خلق این معماری تلفیقی و فراملّی، برآوردن هنری ویژه و استحکام‌بخش برای امپراتوری، از درون فرهنگ‌های مردمان خاور باستان بوده است تا نمایندگان اقوام که به پارسه یا سایر بناهای هخامنشی گام می‌نهادند این مکان را آشنا و خود را جزئی از بدنه امپراتوری بدانند.

کلیدواژه‌ها


پورداود، ابراهیم. (1356). یشت‌ها. ج1،2. تهران: دانشگاه تهران.
پیرنیا، محمد کریم. (1386). سبک‌شناسی معماری. تهران: سروش دانش.
تافلر، آلوین. (1364). ورق‌های آینده. ترجمه عبدالحسین نیک‌گهر. تهران: البرز.
تفضلى، احمد. (1379). مینوى خرد. تهران: توس.
توسلی، غلام‌عباس. (1374). نظریه‌های جامعه‌شناسی. تهران: سمت.
طاهری، صدرالدین. (1396).نشانه‌شناسی کهن‌الگوها در هنر ایران باستان و سرزمین‌های هم‌جوار. تهران: شورآفرین.
طاهری، صدرالدین. (1397). هنر عصر آهن ایران. تهران: شورآفرین.
فرنبغ دادگی. (1380). بندهش. مهرداد بهار. تهران: توس.
کتاب مقدس عهد عتیق و عهد جدید. (۱۳۷۹). ویلیام گلن، هنری مرتن. ترجمه فاضل همدانی. تهران: اساطیر.
کخ، هاید ماری. (1387). از زبان داریوش. ترجمه پرویز رجبی. تهران: کارنگ.
کوئن، بروس. (1375). مبانی جامعه‌شناسی. ترجمه غلام‌عباس توسلی. تهران: سمت.
گیدنز، آنتونی. (1376). جامعه‌شناسی. ترجمه منوچهر صبوری. تهران: نشر نی.
هال، جیمز. (1380). فرهنگ نگاره‌ای نمادها. ترجمه رقیه بهزادی. تهران: فرهنگ معاصر.
هینلز، جان. (1368). شناخت اساطیر ایران. ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی. تهران: چشمه.
محمدی‌فر، یعقوب، و شراره میرصفدری. (1393). «سبک‌شناسی معماری هخامنشی». مطالعات شهر ایرانی-اسلامی. (شماره 16)، 28-19.
سنگاری، اسماعیل، و علیرضا کرباسی. (1394). «شکل‌گیری نخستین بنیادهای جهانی‌شدن در عصر هخامنشی با رویکردی دینی». پژوهش‌های تاریخی. (شماره 1)، 84-63.
سید، محمود، مهناز بابایی توسکی. (1393). «بررسی سبک و اسلوب معماری دوره هخامنشیان». پژوهش‌نامه تاریخ. (شماره 37)، 75-63.
قدیمی، ونوس. (1389). «تحلیلی نماد شناختی از ریتون‌های هخامنشی در پیوند با آیین‌های نوشیدنی ایران باستان». انسان‌شناسی. (شماره 13). 113-94.
Ahonen, Pertti. (1987). “Semiotics of politics and political research”. Semiotische Berichte. (vol11), 143–157.
Ahonen, Pertti. (1990). “Semiotics of politics, In Semiotics”. the Individual Sciences. vol 2. Walter A. Koch (ed.). Bochum: Brockmeyer, 583–618.
Ahonen, Pertti. (ed). (1993). Tracing the Semiotic Boundaries of Politics. Berlin/New York: Mouton de Gruyter.
Allen, James P. (2003). Oxford Guide: The Essential Guide to Egyptian Mythology. NY: Berkley.
Amiet, Pierre. (1966). Élam. Auvers-sur-Oise: Archée éditeur.
Bienkowski, P. Alan Ralph Millard. (2000). Dictionary of the Ancient Near East. Pennsylvania: University of Pennsylvania Press.
Black, Jeremy, Anthony Green. (2003). An Illustrated Dictionary, Gods, Demons and Symbols of Ancient Mesopotamia. London: The British Museum Press.
Bottero, Jean. (1994). L'Oriente antico, Dai sumeri alla Bibbia. Bari: Edizioni Dedalo.
Briant, Pierre. (2002). From Cyrus to Alexander: A History of the Persian Empire. Warsaw: Eisenbrauns.
Drechsler, Wolfgang. (2009). “Political semiotics”. Semiotica, (vol 173), 73–97.
Gadd, Cyril John. (1936). The Stones of Assyria: the surviving remains of Assyrian sculpture, their recovery, and their original positions. London: Chatto and Windus.
Goblet d'Alviella, Eugène. (1894). The migration of symbols. London: A. Constable and Co.
Godley, A. D. (1920). Herodotus, The Histories. Cambridge: Harvard University Press.
Hedetoft, Ulf. (1995). Signs of Nations: Studies in the Political Semiotics of Self and Other in Contemporary European Nationalism. Aldershot: Dartmouth.
Hinz, Walther. (1976). Darius und die Perser, Eine Kulturgeschichte der Achämeniden. Baden Baden: Holle Verlag.
Janowski, Bernd, Daniel Schwemer (ed.) (2013). Texte aus der Umwelt des Alten Testaments. Guetersloher: Verlagshaus.
Jakobson, R. (1987). “Linguistics and Poetics”. in Language in Literature. Ed. Krystyna Pomorska and Stephen Rudy, Cambridge: Belknap Press.
Jones, Lindsay. (ed.) (2005). Encyclopedia of religion. vol. 9 (2nd ed.), Detroit: Thomson Gale.
Kent, Ronald G. (1953). Old Persian Grammar, Texts, Lexicon. 2nd rev. ed. New Haven: American Oriental Society.
Ker Porter, Robert. (1822). Travels in Georgia, Persia, Armenia, ancient Babylonia, &c. &c. during the years 1817, 1818, 1819, and 1820. London: Longman, Hurst, Rees, Orme and Brown.
Kuhrt, Amélie. (1983). “The Cyrus Cylinder and Achaemenid Imperial Policy”. Journal for the Study of the Old Testament. (vol 8), 83-97.
Lobban, Richard A. (2003). Historical Dictionary of Ancient and Medieval Nubia. Lanham: Scarecrow Press.
MacKenzie, Donald A. (1915). Myths of Babylonia and Assyria. Glasgow: The Gresham Publishing Company.
MacKenzie, D. N. (1990). A concise Pahlavi dictionary. Reissue, with corrections. London: Routledge.
Man, John. (2007). The Terracotta Army. London: Bantam Press.
Peirce, Charles Sanders (1931-58). Collected Writings. (8 Vols.), Cambridge: Harvard University Press.
Pritchard, James B. (1969). Ancient Near Eastern texts relating to the Old Testament. Princeton: Princeton University Press.
Slavicek, Louise Chipley. (2005). The Great Wall of China. Philadelphia: Chelsea House Publishers.
Stolper, Matthew W. (1992). In the Royal City of Susa, Ancient Near Eastern Treasures in the Louvre. New York: The Metropolitan Museum of Art.
Ussher, John. (1865). A Journey from London to Persepolis; including wanderings in Daghestan, Georgia, Armenia, Kurdistan, Mesopotamia, and Persia. London: Hurst and Blackett.
Wiggermann, F. A. M. (1992). Mesopotamian Protective Sprits: The Ritual Texts. Groningen: Styx Publication.
Zabkar, Louis. (1968). A Study of the Ba Concept in Ancient Egyptian Texts. Chicago: University of Chicago Press.
www.chn.ir