بررسی تقابل عکاسانه با ارزش‌های فرهنگی طبقۀ متوسط در آثار دایان آربوس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه عکاسی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد عکاسی دانشگاه هنر، تهران، ایران

چکیده

مقاله پیش­رو نگاه خود را به سمت یکی از تعیین­کننده­ترین برهه­های تاریخ آمریکا گرفته است؛ دهه انقلابی 60. در میان هنرمندانی که نامشان با این دهه گره‌خورده شاید این دایان آربوس است که مبهم­ترین رابطه را با فضای سیاسی پیرامونش دارد. او هرگز دوربینش را به سمت اعتراضات این سال­ها نگرفت و در عوض خود را وقف عکاسی از افرادی ساخت که به‌واسطۀ ویژگی­های جسمی و روانی به حواشی جامعه رانده­شده بودند. همین وضعیت گنگ رابطه میان آثار آربوس و دهه 60 و تلاش برای زدودن ابهام آن اصلی­ترین هدف این نوشتار است که در مسیر تحقق آن، یافته­های کتابخانه­ای دربارۀ آثار آربوس و فضای سیاسی سالیان 60 با روشی توصیفی-تحلیلی و با بهره از رویکردی انتقادی بررسی می­شود. درنهایت آنچه حاصل آمد این نکته بود که آثار آربوس که تقریباً همیشه از دایرۀ نگاه­های سیاسی خارج مانده­اند، یکی از قابل­توجه­ترین نمود­های فراز­و­فرودهای سیاسی دهه 60 هستند. باوجود هماهنگی آربوس با اعتراضات دهه 60 در این نکته که هر دو در اعتراض به جامعۀ مسلط به مطرودین از آن روی آوردند، اما بر­خلاف انقلابیون دهه 60 که این گرایش را نقطه­ای برای ایجاد تحول می­یافتند، برای آربوس، بنا بر بررسی عکس­هایش در متن پیش رو، حاصل این کار گونه­ای تسلیم و حسی حاکی از ناکامی برای تغییر بود.

کلیدواژه‌ها


ادگار، اندرو، و پیتر سج­ویک. (1387). مفاهیم بنیادی نظریۀ فرهنگی. ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: آگه.
پین، مایکل. (1389). فرهنگ اندیشۀ انتقادی. ترجمه پیام یزدانجو. تهران: مرکز.
روسو و دیگران. (1392). نشانه­های شر. ترجمه شهریار وقفی­پور. تهران: زاوش.
سونتاگ، سوزان. (1390). دربارۀ عکاسی. ترجمه نگین شیدوش. تهران: حرفه هنرمند.
سونتاگ، سوزان. (1394). «سی سال بعد». ترجمه فرزانه قوجلو. کاروان. (شماره­ 1)، 78-70.
هابسبام، اریک. (1388). عصر نهایت­ها. ترجمه حسن مرتضوی. تهران: آگه.
Arbus, Diane. (1972). Diane Arbus. London: Gordon Fraser.
Arbus, Diane. (1995). Untitled, London: Thames & Hudson.
Davies, David. (2008). “Susan Sontag, Diane Arbus, and the Ethical Dimensions of Photography”. Hagberg, 211-228.
-Cavallo, Dominick. (1999). A Fiction of the Past: the Sixties in American History. New York: St. Martin’s Press.
Cotkin, George. (2016). Feast of Excess: a Cultural History of the New Sensibility. NewYork: Oxford University Press
Green, Jonathan. (1984). American Photography: a Critical History 1945 to the Present. New York: Harry N. Abrams.
Gross, Frederick. (2012). Diane Arbus’s 1960s: Auguries of Experience. Minneapolis: the University of Minnesota Press.
Hagberg, Garry. (2008). Art and Ethical Criticism. Malden: Blackwell Publishing.
Hume, Christopher. (Jan 11, 1991), “Photography's Tragic Poet of the Bizarre”. Toronto Star.
Kesey, Ken. (1963). One Flew Over the Cuckoo's Nest. New York: Signet.
Kozloff, Max. (Jun. 1973). “The Uncanny Portrait: Sander, Arbus, Samaras”. Artforum, 58-66.
Maisano, Laurie. (December 2005). “Exploring Two Works by Diane Arbus and Their Connection to the 60’s”, Visited 16 April 2016 from http://www.americansuburbx.com
Monteith, Sharon. (2008). American Culture in the 1960s. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Rubinfien, Leo. (Oct. 2005). “Where Diane Arbus Went?”. Art in America, 65-77.
Salinger, J. D. (1991). The Catcher in the Rye, Little. Boston: Brown and Company.
Turner, Peter. (1985). American Images: Photography 1945-1980. New York: Viking Penguin Inc.
 Tyler May, Elaine. (2008), Homeward Bound. New York: Basic Books
Walker, Benjamin. (1978). Encyclopedia of Metaphysical Medicine. London: Routledge.
https://www.tate.org.uk