پاکباز، رویین. (1378). دایره المعارف هنر. تهران: فرهنگ هنر معاصر.
پریموزیک، دنیل تامس. (1387). فلسفهومعنا. ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی. تهران: مرکز.
سبزکار، اسما. (1396). مرلوپونتی و تحلیل آثار نقاشی. تهران: هرمس.
خلعتبری، آرمان. (1396). بَهمَن درباره بهمن محصص. امریکا: لوک.
کانت، ایمانویل. (1377). نقد قوه حکم. ترجمه عبدالکریم رشیدیان. تهران: نشر نی.
کشمیرشکن، حمید. (1393). هنر معاصر ایران. تهران: نظر.
ماتیوس، اریک. (1387). درآمدیبراندیشههایمرلوپونتی. ترجمه رمضان برخورداری. تهران: گام نو،.
مرلوپونتی، موریس. (1375). «اولویتهای ادراک و پیامدهای آن». ترجمه مراد فرهاد پور. فرهنگ. (شماره 18)، 149-124.
Brough Martin. (2010). Handbook of Phenomenological aesthetics. (Ed). Hans Raner Seep & lester embree. London & New York: Springer.
Crowther, P. (1993). Art and Embodiment. Oxford: Oxford University Press.
Johnson, Galen. (1993). Phenomenology and Painting Cezann’s Doubt, The Merleau-Ponty Aesthetics Reader. Evanston: The Northwestern University.
Merleau-Ponty, M. (1993). “Eye and Mind”. In Johnson, Galen (Ed). The Merleau-Ponty Aesthetics Reader: Philosophy and Painting. M. Smith (Trans.). Evanston, Illinois: Northwestern University Press.
Merleau-Ponty, M. (1993). Cézanne’s Doubt, the Merleau-Ponty Aesthetics Reader: Philosophy and Painting. G.A. Eds. Johnson and M.B. Smith, Evanston, IL: Northwestern University Press, 59-75.
Merleau-Ponty, M. (1969). The Visible and The Invisible. A. Lingis (Trans.). Evanston, Illinois: Northwestern University Press.
Merleau-Ponty, M. (2008). Phenomenology of Perception. C. Smith (Trans.). New York and London: Routledge.
Selvaggi, Guosepe. (1977). Bahman Mohaases. Italya: Trec.
Sranford Encyclopedia of Philosophy, Maurice Merleau-Ponty, first published, Wed Sep, 14, 2016, Available: https://plato.stanford.edu