ا.ت.آدامووا- ل.ت.گیوزالیان. (1383). نگارههای ایرانی گنجینه ارمیتاژ سده پانزدهم تا نوزدهم میلادی. ترجمه زهره فیضی. تهران: فرهنگستان هنر.
ا.م.کورکیان، ر.پ.سیکر. (1377). باغهای خیال هفت قرن مینیاتور ایران. ترجمه پرویز مرزبان. تهران: تندیس نقرهای.
احمدی علیآبادی، کاوه. (1388). پیدایش و تحول رفتارها و آفریدههای فرهنگی و هنری.تهران: نگاه.
ازهری، فریبا. (1396). «روایت شناسی در نقاشی معاصر»، (پایاننامه کارشناسی نقاشی)، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده ادبیات.
انصاریبارزی، عبدالکریم. (1390). روایتشناسیتصاویرشاهنامهبایسنغری، (ارشد تصویرسازی)، دانشگاه هنر، دانشکده هنرهای تجسمی.
آهار، عبدالله. (۱۳۹۶)، روزنامه عصر مردم. (شماره ۶۱۲۱)، ۸.
پاکباز، رویین. (1390). دائرهالمعارف هنر. تهران: فرهنگ معاصر.
حسنوند، محمدکاظم، و همکاران. (1385). «مطالعه نمادها و نشانههای مشترک تصویری و ادبی در نگارگری سنتی ایران (بررسی موردی دو نگاره عاشقانه)». هنرهای زیبا. (شماره 27)، ۱۰۸.
رستمی، محسن. (1394). «جستاری بر شاهنامهخوانی، نقالی و قصهپردازی در ایران». تاریخ نو. (شماره 12)، ۷-۶-۲.
رهنورد، زهرا. (1388). «هنر انقلاب اسلامی» خیال شرقی. تهران، موسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری.
سراوانی، فهمینه. (1394). «سیر تحول نماد تاج و صحنههای جلوس شاهانه در نقاشی ایرانی». دومین کنفرانس بینالمللی در علوم و تکنولوژی، ترکیه- استانبول: ۲۰.
شاطری، میترا، و پروانه احمد طجری. (۱۳۹۶). «مطالعه تأثیرپذیری نگارههای شاهنامه طهماسبی از تغییر مذهب در دوره صفوی». فصلنامه علمی-پژوهشی نگره، (شماره ۴۲)، ۵۱-۴۹.
شعبانی، رضا، و فریبا رومی. (1388). «تحلیل نماد و اسطوره در تاریخ». مسکویه. (شماره 11)، 160-141.
علامی، ذوالفقار، و آرزو حیدری. (1396). «بررسی گفتمان روایی در شاهنامه فردوسی». پژوهشنامه ادب حماسی. (شماره 23)، 135-115.
علیمحمدیاردکانی، جواد، و مرجان ادراکی. (1395). «مطالعه صورتبندی مؤلفههای آثار نقاشی زنان در ایران در دهههای 1370 و 1380». جامعهشناسی هنر و ادبیات. (شماره 1)، 28-1.
فدوی، سید محمد. (1386). تصویرسازی در عصر صفوی و قاجار. تهران: دانشگاه تهران.
کامرانی، بهنام، و رضوان بوستانی. (1390). «مطالعه بازنمایی ابژههای نسلی زندگی روزمره در نقاشی دهه 80 در ایران». جامعهشناسیهنروادبیات. (شماره 2)، 183-155.
کریماف، کریم. (1385). سلطان محمد و مکتب او (مکتب تبریز). تبریز: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
کریمی، شهرزاد. (1395). «نقد علمی نگاره جشن سده در شاهنامه شاهطهماسب». روایت تاریخ. (شماره 1)، ۱۱.
گودرزی، مرتضی. (1391). تاریخ نقاشی ایران از آغاز تا عصر حاضر. تهران: سمت.
مدبری، محمد، و همکاران. (1387)، «از تاریخ روایی تا روایت داستانی». گوهر گویا. (شماره 6)، ۲۰.
مرتاضهجری، محمدتقی. (1389). تأملات هنری. رشت: فرهنگ ایلیا.
نبوی، سید عباس. (1378). چیستی هنر. تهران: مرکز پژوهشهای اسلامی نهاد قطران.
نوغانی، محسن، و اعظم عباچی. (1396). «روایت در جایگاه تحقیق و تحقیق در جایگاه روایت: نکات اشتراک و افتراق». روششناسی علوم انسانی. (شماره 90)، ۱۴۲.
نیل قاز، نسیم. (1390). «نقاشی رئالیستی معاصر در ایران و شرایط اجتماعی ظهور آن (1376-1388)». جامعهشناسی هنر و ادبیات. (شماره 1)، 71-37.
هادی، سهراب. (1386). نگرشی نو بر هنر معاصر. تهران: تندیس.
هال، جیمز. (1380). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمه رقیه بهزادی.تهران: فرهنگ معاصر.
ی.آ.پولیاکووا؛ ز.ای.رحیمووا. (1381). نقاشی و ادبیات ایرانی. ترجمه و تحقیق زهره فیضی. تهران: روزنه.
یعقوبی، رویا. (1391). «روایت شناسی و تفاوت میان داستان و گفتمان». پژوهشنامه فرهنگ و ادب. (شماره 13)، ۲۹۵- ۲۹۰.