ضرورت آموزش طراحی کودک‌‌محور در رشته طراحی‌صنعتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 استادیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

چکیده

محصولات کودکان باید با فرهنگ و ویژگی­های سنی کودکان تناسب داشته باشند و آن­ها را برای تعاملی سازنده، ایفای نقش مؤثر در جامعه و نیز فائق­­آمدن بر چالش­های اجتماعی امروز آماده سازند. در این راستا طراحان­صنعتی در صورت بهره­مندی از آموزش­های مرتبط با این حیطه می­توانند با خلق چنین محصولاتی از یک سو در روند رشد و توسعه کودکان و از سوی دیگر در پیشبرد بازار محصولات داخلی موثر واقع شوند. در این پژوهش ضرورت اجرای آموزش طراحی کودک­محور در دانشگاه­ها به منظور ایجاد تحولی مثبت در طراحی محصولات داخلی بررسی شد و اطلاعات مورد نیاز از چهار حوزه، پایان­نامه­های دانشجویان طراحی صنعتی، فروشندگان محصولات کودکان، مدیران صنایع مربوط به کودکان و استادان طراحی­صنعتی دانشگاه­های سراسری ایران، به­دست آمد.
بر اساس نتایج این پژوهش اهمیت کیفیت طراحی محصولات کودکان با دریافت میانگین 8.52 از 10 بسیار زیاد ارزیابی شد،  همچنین 54.9% محصولات کودک در داخل تولید می­شود درحالی­که اکثر این تولیدکنندگان فاقد طراح تخصصی محصول کودک­اند. از سویی با دانستن اینکه به­طور میانگین  % پایان­نام­های کارشناسی و کارشناسی ارشد این رشته در حیطه محصولات کودکان انجام می­گیرد، میزان رغبت و ضرورت پرداختن آکادمیک به آن در قالب تک­درس اختیاری در مقطع کارشناسی کاملاً احساس می­شود.

کلیدواژه‌ها


اسمی، رضا و اسماعیل سعیدی­پور و حسن اسدزاده (1389)، رابطه تماشای آگهی­های تبلیغاتی تلویزیون با الگوی مصرف در کودکان نوجوانان تهرانی. فصلنامه پژوهش­های ارتباطی، سال هفدهم، شماره 1 ، صص 93-117.
درستکار، علیرضا، (1393). صنعت اسباب­بازی در ایران و جهان، مجله تخصصی رشد آموزش فنی و حرفه­ای و کار­ و دانش، دوره نهم، شماره 4.
رزاقی، محمّد (1388). خاستگاه فرهنگی نوآوری در تمایز محصولات. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، سال دوم، شماره3، ص103.
شانان، گابریل و فرانسیس، هیزل(1984). اهمیت فرهنگی اسباب­بازی­ها و باز­ی­­ها(معصومه جمشیدی مترجم). پل فیروزه، سال سوم، شماره نهم، ص 59.
شورای عالی انقلاب فرهنگی(1393). آسیب شناسی، تحلیل و بررسی صنعت اسباب‌بازی، بازیابی آبان 1394، از سایت: www.sccr.ir/Pages/?current=news&gid=27&Sel=640640
محفوظ، فاطمه (1382). یک نگاه یک تجربه: شیء خانه، مکانی برای بازی­های فرهنگی با کودکان. فصل­نامه پل فیروزه، سال سوم، شماره نهم، ص 85 .
معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی مرکز آمار ایران (1390). گزیده نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن، بازیابی آذر94، از سایت: www.amar.org.ir/Portals/0/sarshomari90/n_sarshomari90_2.pdf
 
Anschutz, D & Engels, R (2010). The effects of playing with thin dolls on body image and food intake in young girls, Sex Roles, 63(9-10): 621–630.
 
Byrne, Ch. (2005). Hot toys are dead- long live hot products, Young Consumers, 7(1): 8-13.
 
Cairns, W. (2007). Booster-seats, pies and twenty-first century childhood, Young Consumers, 8(3): 172-176.
 
Clavio, J & Fajardo, A (2008). Toys as instructional tools in developing problem-solving skills in children, Education Quarterly 66(1), 87-100.
 
Crosby, R. (2006). Kids today and tomorrow, Young Consumers, 7(1): 60-67.
 
Davies, P & Surridge, J (2007), Superhero-related injuries in paediatrics: a case series, Archives of Disease in Childhood, 92(3), 242-243.
 
Dittmar, H, Halliwell,E & Ive, S (2006), Does Barbie Make Girls Want to Be Thin? The Effect of Experimental Exposure to Images of Dolls on the Body Image of 5- to 8-Year-Old Girls, Developmental Psychology, 42(2), 283-292
 
Euromonitor International, (2011). Consumer Lifestyles in Iran, Retrieved: Jan. 16, 2012, from http://www.euromonitor.com/iran.
 
Gielen, M (2010), Essential concepts in Toy Design Education: aimlessness, empathy and play value, International Journal of Arts and Technology, 3 (1) p 4-16.
 
Ginsburg, K (2007), The Importance of Play in Promoting Healthy Child Development and Maintaining Strong Parent-Child Bonds, American Academy of Pediatrics, 119(1)
 
Gould, S. (2010), Toys Make A Nation: A History of Ethnic Toys in America (chapter one), Submitted Doctoral Dissertation, University of Michigan, Michigan.
 
International Trade Administration (2012).   U.S.  Department of Commerce Industry Report, Dolls, Toys, Games, and Children’s Vehicles, NAICS Code 33993, Retrieved: Dec.2011, from http://ita.doc.gov/td/ocg/2012%20toy%20report.pdf
 
Marshal, D. (2010), Understanding Children as Consumers (pp. 28-32), London: SAGE Publications Ltd.
 
Martin, J (2007), Children’s attitudes toward superheroes as a potential indicator of their moral understanding, Journal of Moral Education, 36(2), pp. 239–250
 
Melhuish, E. (2005). Design for young children and what research tells us.  Motta di Livenza, Italy; Magis Retrieved: Jan. 1, 2016,
 
Richardson, Ph (2008), Designed for kids, London: Thames & Hudson.