آذرنوش، مسعود. (1374). «نگاهی دیگر به شاهپور دوم و اردشیر دوم و شاهپور سوم؛ پیشنهادی برای بازنویسی بخشی از تاریخ ساسانیان». باستانشناسی و تاریخ. (شماره 19)، 66-54.
ابن فقیه، ابوبکر احمد بن اسحاق. (1349). البلدان. ترجمۀ ح مسعود. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
اصطخری، ابواسحاق ابراهیم. (1340). مسالک و ممالک. ترجمۀ محمد بن اسعد بن عبدالله تستری. بهکوشش ایرج افشار. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
الیاده، میرچا. (1376). رساله در تاریخ ادیان. ترجمه جلال ستاری. تهران: سروش.
بارتولد و. (1372). تذکره جغرافیای تاریخی ایران. ترجمه حمزه سردادور. تهران: توس.
پوپ، آرتور. (1373). معماری ایران. ترجمه غلامحسین صدری افشار. تهران: فرهنگان.
حاتم، غلامعلی. (1392). «خسرو و شبدیز در طاقبستان». در مجموعه مقالات کتاب: طاقبستان. بهکوشش بهمن نامور مطلق. تهران: سخن، 30-9.
حیدری، احمد. (1381) .«گور-نیایشگاه صخرهای تاق بستان». اثر. (شماره 33و 34)، 99-89.
دوشنگیمن، ژاک. (1375). دین ایران باستان. ترجمه رویا منجم. تهران: فکر روز.
دیری، حسین، و محمدتقی آشوری. (1395). «بررسی کهنالگوی آب و کمانکشی در داستان رستم و اسفندیار از منظر آیکونولوژی». نامه هنرهای تجسمی و کاربردی. (شماره 17)، 36-19.
روحالامینی، محمود. (1376). آیین و جشنهای کهن در ایران امروزی. تهران: آگاه.
زنر، آر.سی. (1375). زروان (معمای زرتشتیگری). ترجمۀ تیمور قادری. تهران: فکر روز.
سرخوش کرتیس، وستا. (1376). اسطورههای ایرانی. ترجمه عباس منجر. تهران: نشر مرکز.
شیخی، علیرضا، و محمدتقی آشوری. (1394). «تداوم نقشمایههای ساسانی در تحلیل سه اثر گچبری دوره سلجوقی (مطالعه موردی: محرابهای رباط شرف و مسجد گنبد سنگان)». نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، (شماره 13)، 80-61.
عبدی، ناهید. (1392). «تحلیل آیکونوگرافیک نگارههای طاقبستان». در مجموعه مقالات کتاب: طاقبستان. بهکوشش بهمن نامور مطلق. تهران: سخن، 108-93.
فرهوشی، بهرام. 1364. جهان فروری. تهران: کاریان.
فونگال، هوبرتوس. (1378). جنگ سواران. ترجمه فرامرز نجد سمیعی. تهران: نسیم دانش.
کالینز، پیتر. (1375). دگرگونی آرمانها در معماری مدرن. ترجمه حسین حسین پور. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
کریستینسن، آرتور. (1375). ایران در زمان ساسانیان. ترجمه رشید یاسمی. تهران: دنیای کتاب.
گلزاری، مسعود. (بیتا). کرمانشاهان باستان از آغاز تا آخر سده سیزدهم هجری قمری. تهران: وزارت فرهنگ و هنر.
گیرشمن، رمن. (1370). هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی. ترجمه بهرام فرهوشی. ج2. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
گیرشمن، رمن. (1386). ایران از آغاز تا اسلام. ترجمه محمد معین. تهران: علمی و فرهنگی.
مترلینگ، موریس. (1354). بعد چهارم. ترجمه منصور شریف زندیه. تهران: اقبال.
محمودی، محمدعلی. (1388). «جشن آبریزگان و تاق بزرگ طاقبستان». زبان و ادب فارسی. (شماره 209)، 136-115.
مورتگارت، آنتون. (1377). هنر بینالنهرین باستان. ترجمه زهرا باستی و محمدرحیم صراف. تهران: سمت.
موسویحاجی، سید رسول. (1392). «نگار کندهای طاقبستان –خسروپرویز، اردشیر سوم یا پیروز اول؟»، در مجموعه مقالات کتاب: طاقبستان. بهکوشش بهمن نامور مطلق. تهران: سخن، 68-45.
موسویلر، اشرف السادات، و هانیه اسحاقزاده تربتی. (1391). «مطالعه تطبیقی بعد چهارم در نگارگری، نقاشی کوبیسم و طراحی نشانهها». باغ نظر. (شماره20)، 34-23.
نامور مطلق، بهمن. (1392). «اسطورهسازی یا اسطورهشکنی در طاقبستان»، در مجموعه مقالات کتاب: طاقبستان. بهکوشش بهمن نامور مطلق. تهران: سخن، 92-69.
وثوقبابایی، الهام، و رضا مهرآفرین. (1394). «بررسی و تحلیل نقش شکار در دوره ساسانی». نگره. (شماره 35)، 47-32.
ویدنگرن، گئو. (1377). دینهای ایران. ترجمه منوچهر فرهنگ. تهران: آگاهان ایده.
هارت، فردریک. (1382). سی و دو هزار سال هنر: تاریخ هنر، نقاشی، پیکرتراشی، معماری. ترجمه موسی اکرمی. تهران: پیکان.
هرتسفلد، ارنست. (1381). ایران در شرق باستان. ترجمۀ همایون صنعتیزاده. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
Callieri, P. (1990). “On the Diffusion of Mithra Images in Sasanian Iran: New Evidence from a Seal in the British Museum”. East and West. (vol 40), 79-98.
Domyo, Mihoko. (1984). “Taq-I Bustan”. Tokyo. (Vol IV), 96-134.
Flandin, Eugène & Cost Pascal. (1843-54).Voyage en Perse. 2 vols. and atlas in 6 vols. Paris
Fukai, Shinji & Horiuchi, Kiyoharu. (1972). “Taq-I Bustan”. Tokyo. (vol II).
Fukai, Shinji et al. (1984). “Taq-I Bustan”. Tokyo. (vol IV).
Ghirshman, Roman. (1962). Persian Art the Parthes et Sassanides. Edité par Gallimard, Paris.
Gall, von,H. (1990). “The Figural Capitals at Taq-e Bostan and the Question of the so-called Investiture in Parthian and Sasanian Art”.
SRAA, 99-122.
Mackintosh, M.C. (1978). “Taq-I Bustan and Byzantine Art a Case for Early Byzantine Influence on the Reliefs of Taq- I Bustan”. Iranica Antiqua. (vol XIII), 149-177.
Opie, John Lindsay. (1977). “What is Icon Painting”. Sophia Perennis,The Bulletin on the Imperial Iranian Academy of Philosophy. (vol III), 95-102.
Perkins, Ann. (1973), The Art of Dura-Europos. Oxford University Press.
Press, James. (1998). Art: International Dictionary of Art and Artists. Editor: James Vinson.
Indiana(USA): St. James Press.
Soucek, Priscilla. (1974). Farhad and Taq-I Bustan: The Growth of a legend. Chelkowski. New York University Press.
Tahan, Hosein. (2015). “A New Approuch in Determining the Antiquity and Belonging of Reliiefs of Latge Iwan of Taq Bostan”. Scientific Culture. (vol 1), 51-60.
Van Straten, Roelof. (1994). An Introduction to Iconography. tr. P. de Man, London: Taylor &
Francis.
Vermaseren, M.J. (1956). Corpus Inscriptionum et Monumentorum Religionis Mithriacae. Royal Flemish Academy.