شیوه‌های آشنایی‌زدایی و نشانه‌شکنی در آثار بنکسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

به باور ویکتور شکلوفسکی یکی از وظایف هنر می‌تواند بیگانه‌سازی اشیاء و پدیده‌ها برای افزودن بر پیچیدگی و ژرفای فهم مخاطب باشد. رولان بارت به فرآیند نشانه‌شکنی اشاره دارد، به معنای باژگون‌سازی معنای نشانه‌های پذیرفته‌شده فرهنگی. هدف اصلی پژوهش حاضر، ردیابی شیوه‌های گوناگون آشنایی‌زدایی و نشانه‌شکنی در آثار «بنکسی» هنرمند رخ‌پوشیده معاصر بریتانیا است. این پژوهش یک موردکاوی نشانه‌شناختی با رویکرد توصیفی -تحلیلی و با هدف توسعه‌ای است که داده‌های کیفی آن به شیوه اسنادی داده‌اندوزی شده‌اند. پس از تحلیل یازده اثر بنکسی که با نمونه‌گیری هدفمند برگزیده شده‌اند، شیوه‌های آشنایی‌زدایی و نشانه‌شکنی در کارهای او دسته‌بندی می‌گردد. در این راستا پنج اثر دختر ناپالم، مداخله ناخوش‌آیند، طغیان، پرتابگر گل، تیرانداز مدادشمعی‌ها و موشک به‌جای زوبین را می‌توان دارای آشنایی‌زدایی و نشانه‌شکنی سیاسی دانست. همچنین آلبوم پاریس و ماجرای کانی‌آیلند آثاری هستند که گونه‌ای آشنایی‌زدایی و نشانه‌شکنی اقتصادی در آن‌ها دیده می‌شود. چهار اثر مریم زهرآگین، مسیح با کیسه‌های خرید، نیشخند دروگر و پایان حراج را نیز می‌شود دارای نمونه‌هایی از آشنایی‌زدایی و نشانه‌شکنی مذهبی دانست. هنرمند در آثار یادشده، قالب‌هایی را که مخاطبانش از پیش می‌شناخته‌اند برگزیده و با تهی نمودنشان از معنای رایج و بهره‌گیری از رمزگان‌های جایگزین، آن‌ها را با مفاهیمی تازه بارور نموده است.

کلیدواژه‌ها


دهقان، علیرضا، و همکاران. (1395). «مطالعه استیکرهای وایبر و نشانه‌شناسی ایدئولوژی‌های آن». مطالعات رسانه‌های نوین. (شماره 7)، 33-1.
بلیکی، نورمن.  (1384). طراحی پژوهش‌های اجتماعی. ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نی.
حافظ‌نیا، محمدرضا. (1392). مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سمت.
رسولی، محمدرضا، و همکاران. (1393). «نشانه‌شناسی تبلیغات مجلات سبک زندگی؛ (مطالعه موردی مجلات زندگی ایده‌آل، زندگی آرمانی، زندگی ایرانی)». مطالعات فرهنگی و ارتباطات. (شماره 37)، 118-93.
سلطانی، سید علی‌اصغر، و پویا مرشدی (1396). «تعامل و تقابل گفتمانی، نشانه‌شناسی گفتمانی فیلم گوزن‌ها». مطالعات فرهنگی و ارتباطات. (شماره 48)، 197-173.
طاهری، صدرالدین. (1396). نشانه‌شناسی کهن‌الگوها در هنر ایران باستان و سرزمین‌های همجوار. تهران: شورآفرین.
طاهری، صدرالدین، و الهه شمس. (1397). «واﻛﺎوی روﻳﺎروﻳﻲ دﻳﺎﻟﻜﺘﻴﻜﻲ ﭘﺎراداﻳﻢ‌ها در ﺗﺎرﻳﺦ ﻫﻨﺮ غرب (از رﻧﺴﺎﻧﺲ ﺗﺎ آﻏﺎز دوران مدرن)». غرب‌شناسی بنیادی. (ﺷﻤﺎره 2)، 113-89.
طاهری، محبوبه، و عفت‌السادات افضل­طوسی. (1396). «بازتولید نقیضه‌ای مونالیزا با شیوه آشنایی‌زدایی در گفتمان ساختارشکن هنر پسامدرن». نامه هنرهای تجسمی و کاربردی. (شماره 20)، 25-5.
عزیزی، فرید، و همکاران. (1397). «بازی‌های رایانه‌ای و بازنمایی زنان؛ تحلیل نشانه شناختی مجموعه بازی السا». مطالعات رسانه‌های نوین. (شماره 14)، 253-221.
Banksy. (2006). Wall and Piece. Century, London.
Banksy. (2018). www.banksy.co.uk, Retrieved: 12/01/2019.
Barthes, Roland. (1957). Mythologies. New York: Noonday press.
Barthes, Roland. (1977). Image, Music, Text. New York: Hill and Wang.
Clarke, Robert. (2012). Seven Years with Banksy. London: Michael O'Mara.
Collins, Lauren. (14 May 2007). “Banksy Was Here: The invisible man of graffiti art”. www.newyorker.com. Retrieved: 18/01/2019.
Crawford, Lawrence. (1984). “Viktor Shklovskij: Différance in Defamiliarization”. Comparative Literature. (vol 36), 209-19.
Dewez, Léon; Albert van Iterson. (1956). “La lactation de saint Bernard: Legende et iconographie”. Citeaux in de Nederlanden. (vol 7), 165-89.
Doss, Joy M. (2003). Aesthetic Revolutionaries: Picasso and Joyce, Master thesis, Huntington: Marshall University.
Duncan, Alexandra. (2019). “Banksy Artist Overview and Analysis”. Ed: Kimberly Nichols, www.theartstory.org. Retrieved: 12/01/2019.
Eco, Umberto. (1976). A Theory of Semiotics. Bloomington: Indiana University Press.
Eco, Umberto. (1984). Semiotics and the Philosophy of Language. Bloomington: Indiana University Press.
Ellsworth-Jones, Will. (2012). The Man behind the Wall. New York: St. Martin’s Press.
Goldman, R; S. Papson. (1994). “Advertising in the Age of Hypersignification”. Theory, Culture and Society. (vol 11), 23-53.
Holzwarth, Hans W. (2009). 100 Contemporary Artists A-Z (Taschen's 25th anniversary special ed.). Köln: Taschen.
Jakobsón, Roman. (1987). “Linguistics and Poetics”, in: Krystyna Pomorska and Stephen Rudy (Eds.), Language in Literature. Cambridge: Belknap Press.
Jones, Sam. (2005). “Spray can prankster tackles Israel's security barrier”. www.theguardian.com, Retrieved: 12/01/2019.
Hjelmslev, Louis. (1961). Prolegomena to a Theory of Language. Transl. by Francis J. Whitfield. Madison: University of Wisconsin Press.
Kim, Kyong Liong. (1996). Caged in Our Own Signs: A Book about Semiotics. Westport: Greenwood Publishing Group.
Kuhn, Thomas. (1970). The Structure of Scientific Revolution, Chicago: The University of Chicago Press.
Lévi-Strauss, Claude. (1950). “Prelude”. In: Marcel Mauss, Sociologie et Anthropologie. Paris: Presses Universitaires de France.
Lotman, Yuri M. (1990). Universe of the mind: a semiotic theory of culture. Transl. by A. Shukman. London: I. B. Tauris.
Lynch, Sean (November 1, 2013). “Paris Hilton Reworked Album - The 50 Greatest Banksy Works of All Time”. www.complex.com, Retrieved: 12/01/2019.
Miller, Frederic P. (2010). Banksy. London: Alphascript publishing.
Nin, Anaïs. (1968). The Novel of the Future. New York: Macmillan.
Peirce, Charles Sanders. (1931-58). Collected Writings. 8 Vols. Ed. Charles Hartshorne, Paul Weiss & Arthur W Burks. Cambridge: Harvard University Press.
Plato. (2013). Cratylus. Transl. by C. D. C. Reeve, Jersey City: Start Classics.
Rambelli, Fabio; Eric Reinders. (2012). Buddhism and Iconoclasm in East Asia: A History. London: A&C Black.
Romanow, Elizabeth R. (2013). Aesthetics of Defamiliarization in Heidegger, Duchamp and Ponge, PhD thesis, Stanford: Stanford University.
Saussure, Ferdinand. (1916). Course in General Linguistics. Transl. by Wade Baskin, London: Fontana/Collins.
Saxon, Elizabeth. (2006). The Eucharist in Romanesque France: Iconography and Theology. Suffolk: Boydell.
Shklovsky, Viktor. (1919), “Iskusstvo, kak priem”. In: Poetika: Sborniki po teorii poeticheskogo iazyka, Edited by Viktor Shklovsky, Petrograd: 18-aya gosudarstvennaya tipografiya, 101-114.
Shklovsky, Viktor. )1990). Theory of Prose. Transl. by Benjamin Sher, Champaign: Dalkey Archive Press,
Shklovsky, Viktor. (2017). Berlina, Alexandra (Ed.). Viktor Shklovsky: A Reader. Transl. by Alexandra Berlina. London: Bloomsbury.
Shove, Gary, Patrick Potter, Banksy. (2012). Banksy: You Are an Acceptable Level of Threat. London: Carpet Bombing Culture.
Stones, Adam. (20 Apr 2007). “Banksy’s £300,000 film noir mural blacked out”. www.telegraph.co.uk, Retrieved: 12/01/2019.
Stoltzfus, Ben. (2011). “Magritte, Cladel, and The Tomb of the Wrestlers: Roses, Daggers, and Love in Interarts Discourse”, symplokē, 19 (1-2), pp. 173-190.
Tapies, Xavier. (2016). Where’s Banksy? Banksy’s Greatest Works in Context. Berkeley: Gingko Press.
Woodward, Martyn. (2011). “The [Unseen] Modernist Eye: Minimalism, Defamiliarization and The Advertising Film”. Transtechnology Research. Plymouth: Plymouth University Press, 1-17.
Wright, Steve, Mark Simmons. (2007). Banksy’s Bristol: Home Sweet Home. Bristol: Tangent Books.
URL1: www.vam.ac.uk, Retrieved: 13/01/2019.
URL2: www.theguardian.com, Retrieved: 12/01/2019.
URL3: www.theartstory.org. Retrieved: 12/01/2019.
URL4: www.huffingtonpost.com, Retrieved: 29/01/2019.
URL5: www.redheaddesign.com, Retrieved: 11/02/2019.
URL6: www.independent.co.uk, Retrieved: 29/01/2019.
URL7: www.instagrafite.com, Retrieved: 05/01/2019.
URL8: www.banksyeditions.com, Retrieved: 28/01/2019.
URL9: www.artsy.net, Retrieved: 18/01/2019.
URL10: www.sothebys.com, Retrieved: 18/01/2019.
URL11: www.newarteditions.com, Retrieved: 11/02/2019.