نقاشی ایرانی در نگاه نخست تصویرسازی غیرواقعگرایانهای براساس منابع ادبی و تاریخی است، اما نقاش تنها تصویرساز اشعار و روایات نیست بلکه بنمایه و مفهومی از دل داستان بیرون کشیده و به نمایش میگذارد. هنرمند در اثر ایجاد معنا میکند و مخاطب را برای دستیابیِ حقیقت به چالش میکشد. رویارویی با اژدها از موضاعاتی است که در تاریخ نگارگری با مضامین مختلف حماسی، مذهبی و قهرمانهای مختلف به تصویر درآمده است. تعداد زیاد نگاره با این مضمون، امکانی فراهم آورده که با تطبیق نمونههای متعدد به چگونگی ارتباط نقوش و ویژگیهای هنری در مکاتب مختلف و در کنار آن مفاهیم درونی این مضامین پیبرد. "رویارویی اسفندیار با اژدها" از موضاعاتی است که به رویاروی شاهزاده ایرانی با اژدها میپردازد. هدف از این مقاله، مطالعه اسناد و دست یابی به مضمون آثار و تحلیل آن است. نتیجه در مطالعه 4 مجلس نگارگری نشان میدهد هر تصویر محصول ترکیبی از روایات ادبی و انتزاع ذهن و سابقه ناخودآگاه ذهنی هنرمند است که توانسته به خوبی تصویر و نشان ذهنیاش را در تصویرنگاری شاهنامه پیاده کند. در این مقاله کوشش شده است هدف نگارگران از به تصویر کشیدن نگاره رویارویی اسفندیار با اژدها را به عنوانی اصلی که دریافت آن دلیلی است بر حجم عظیم نگارههایی با این مضمون تصویر شده را توجیه کند.
شفیعی علویجه, مریم, & نامور مطلق, بهمن. (1399). تحلیل مضمونی نگاره های «رویارویی اژدهااوژن با اژدها» نمونه موردی(رویارویی اسفندیار با اژدها) در نسخ خطی مصور شده در عصر ایلخانی. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 13(30), 139-164. doi: 10.30480/vaa.2020.2439.1376
MLA
مریم شفیعی علویجه; بهمن نامور مطلق. "تحلیل مضمونی نگاره های «رویارویی اژدهااوژن با اژدها» نمونه موردی(رویارویی اسفندیار با اژدها) در نسخ خطی مصور شده در عصر ایلخانی". نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 13, 30, 1399, 139-164. doi: 10.30480/vaa.2020.2439.1376
HARVARD
شفیعی علویجه, مریم, نامور مطلق, بهمن. (1399). 'تحلیل مضمونی نگاره های «رویارویی اژدهااوژن با اژدها» نمونه موردی(رویارویی اسفندیار با اژدها) در نسخ خطی مصور شده در عصر ایلخانی', نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 13(30), pp. 139-164. doi: 10.30480/vaa.2020.2439.1376
VANCOUVER
شفیعی علویجه, مریم, نامور مطلق, بهمن. تحلیل مضمونی نگاره های «رویارویی اژدهااوژن با اژدها» نمونه موردی(رویارویی اسفندیار با اژدها) در نسخ خطی مصور شده در عصر ایلخانی. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 1399; 13(30): 139-164. doi: 10.30480/vaa.2020.2439.1376