رویارویی فرهنگ ‌عامه‌پسند‌ با سیاست هنر در دورۀ پهلوی اول (مطالعه موردی؛ دو کارت‌پستال شاهی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای پژوهش هنر،گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ پردیس بین المللی فارابی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 استاد، گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.

3 استاد، گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران

10.30480/vaa.2022.3778.1635

چکیده

موضوع نوشتار حاضر، جدی گرفتن جریان‌ عامه‌پسند و هنر عامه به‌عنوان منبعی مهم در جنبه‌های ناپیدای حیات اجتماعی و تصمیم‌گیری‌های حوزۀ سیاستِ فرهنگی در دورۀ پهلوی اول است. موضوعی که از همان آغاز در اجرای جریان عظیمِ سیاسی موسوم به نوسازی یکی از دغدغه‌های اصلی عاملان سیاست‌گذاران‌ فرهنگی بود و در سال‌های بعد، رفته‌رفته به ایجاد وفاق فکری میان روشنفکران و هنرمندان با دولتمردان انجامید. این پژوهش قصد دارد تا در حوزة «مطالعات فرهنگی» و با تمرکز بر «سیاستِ هنر» به بررسی مواجهۀ فرهنگِ‌ عامه‌پسند با فرهنگِ سیاسیِ آن دوره بپردازد و به این سوال پاسخ دهد که «احساسات عامه» چگونه و تا چه اندازه دستخوش خط‌مشی‌ سیاست‌گذاران فرهنگی پهلوی اول قرار گرفته است؟ تحلیل نشانه‌های معنایی و مضمونی دو «کارت‌پستالِ شاهی»، مصداق‌های آشکاری‌ را از بحث‌ این پژوهش‌ به ما می‌دهد. این دو کارت‌پستال-جدای از ساختار بصری مشابه نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای(خیالی‌نگاری) و کیفیت‌های زیبایی‌شناسانة آنها- به این دلیل انتخاب شده‌اند که آمیزه‌‌ای از ارزش‌های فرهنگی مسلط و مخالف را به معرض نمایش گذارده و دارای مضامینی ملی- میهنیِ آمیخته با مذهب‌اند. شیوة پژوهش کیفی و روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است. دستاوردهای این پژوهش نشان می‌دهد که عاملان سیاست‌گذاران فرهنگی پهلوی اول، تحت لوای یک نظام متمرکز و اقتدارگرا، در جهت رسمیت بخشیدن به‌ نظامِ قدرت، موفق به ایجاد یک سلیقۀ مشروع در عامه شده و قدرت حاکمه با استفاده از ایدۀ همگانی‌سازی فرهنگ یا همان ایدئولوژی «تربیتِ حسِ عامه» توانسته تا حد زیادی نظام قدرت را محبوب و معقول نشان دهد، همانگونه که تصاویر دو کارت‌پستال به ما می‌گویند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Confrontation of popular culture with the politics of art in the first Pahlavi period (Case study; two royal postcards)

نویسندگان [English]

  • Alireza Soleimani 1
  • Gholamali Hatam 2
  • Seyyd Said Seyyedahmadi Zavieh 3
1 Ph.D Candidate of Art Studies, Faculty of Theoretical Sciences and Higher Studies of Art, Pardis International Farabi, Art University, Tehran, Iran.
2 Department of Art Research, Faculty of Theoretical Sciences and Higher Studies of Art, Art University, Tehran, Iran.
3 Department of Art Research, Faculty of Theoretical Sciences and Higher Studies of Art, Art University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Abstract
The subject of the present article is to take seriously the popular and folk art as an important source in the invisible aspects of social life and cultural policy decisions in the first Pahlavi period. This issue has been one of the main concerns of cultural policymakers from the very beginning in the implementation of the great political stream called modernization, and in the following years, it gradually led to the establishment of an intellectual consensus between intellectuals and artists with the government. In the field of "cultural studies" focusing on "art politics", this study intends to examine the confrontation of popular culture with the political culture of that period and to answer the question that how and to what extent the "public feelings" had been subjected to the policy of cultural policy makers in the first Pahlavi era? The analysis of the semantic and thematic signs of the two "royal postcards" gives us clear examples from the discussion of this research. These two postcards - apart from the visual structure similar to coffee house paintings (fantasy) and their aesthetic qualities - have been chosen because they exhibit a mixture of dominant and opposing cultural values and have national-patriotic themes mixed with religion. Due to the nature of the under studied data which is based on cultural studies and sociological perspective, this research is in the category of basic and interdisciplinary research. The research method is descriptive-analytical in a qualitative way. The data collection is also done in a documentary-library manner. The findings of this study show that the actors of the first Pahlavi cultural policy making, under the banner of a centralized and authoritarian system, in order to formalize the system of power, succeeded in creating a legitimate taste in the public. Using the idea of popularization of culture or the ideology of " the common sense training" , the ruling power has been able to make the system of power more popular and reasonable than ever, as the pictures of the two postcards tell us. this research is in the category of basic and interdisciplinary research. The research method is descriptive-analytical in a qualitative way. The data collection is also done in a documentary-library manner. The findings of this study show that the actors of the first Pahlavi cultural policy making, under the banner of a centralized and authoritarian system, in order to formalize the system of power, succeeded in creating a legitimate taste in the public. Using the idea of popularization of culture or the ideology of " the common sense training" , the ruling power has been able to make the system of power more popular and reasonable than ever, as the pictures of the two postcards tell us.
Keywords: First Pahlavi, Popular Art, Cultural Policymakers, Cultural Studies, Art Policy, Royal Postcard

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: First Pahlavi
  • Popular Art
  • Cultural Studies
  • Art Policy
  • Royal Postcard