نیازسنجی در خصوص ویژگی های خدمت – محصول تسهیل گر سفر به ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته ی طراحی صنعتی، دانشکده ی هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

3 گروه طراحی صنعتی، دانشکده ی هنر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

10.30480/vaa.2022.3802.1646

چکیده

تسهیلات و خدمات از ارکان گردشگری محسوب می‌شود که می‌تواند در میزان موفقیت و توسعه گردشگری موثر واقع شوند. این خدمات باید در راستای برآوردن نیازهای گردشگران و تسهیل ارائه و درک جاذبه‌های گردشگری طراحی شوند تا بتوانند بهترین بهره‌وری را در صنعت گردشگری به همراه داشته باشند. برای این منظور لازم است نیازهای گردشگران در مواجهه با خدمات، مورد بررسی قرار گیرد. باتوجه به ناکافی بودن خدمات گردشگری برای گردشگران اروپاییِ ایران، هدف از پژوهش حاضر شناخت مهمترین نیازها و اولویت‌بندی مشکلات آنان در حین سفر به ایران بوده است تا به منظور طراحی خدمت-محصول از آن استفاده شود.
مطالعه حاضر در دسته پژوهش‌های کاربردی بوده و به لحاظ شیوۀ اجرا از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی می‌باشد که ضمن واکاوی مبانی نظری و جمع‌آوری کتابخانه‌ای داده‌ها، نتایج حاصل از 108پرسشنامه و مصاحبه تکمیل شده توسط گردشگران و راهنمایان‌گردشگری را بررسی کرده‌است.
این پژوهش براساس نمونه‌گیری گلوله‌‌برفی انجام شده‌است و تعیین حجم نمونه براساس جدول مورگان، برای جامعه نامحدود انجام پذیرفته و کفایت نمونه با آزمون KMO سنجیده شده است. روایی پرسشنامه به‌صورت صوری تایید شده و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شده‌است که آلفای کرونباخ هر دو پرسشنامه بالای7/0 بوده که حاکی از پایایی بالای ابزار پژوهش است.
یافته‌های این پژوهش نشان داد مسئله تبدیل ارز و عدم آشنایی گردشگران با کارت‌های اعتباری مخصوص از مهمترین مشکلات آنهاست، همچنین دسته‌بندی اطلاعات براساس شهرها، اطمینان بخشی نسبت به امنیت سیستم رزرو بلیط و هتل، قابلیت خدمت‌رسانی بصورت برون‌خط باید از ویژگی‌های خدمات طراحی شده برای آن‌ها باشد. همچنین لزوم طراحی کوله یا کیف قابل حمل با استفاده از صنایع دستی به عنوان محصولی برای همراهی خدمات از یافته‌های این پژوهش بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

NEEDS ASSESSMENT ON THE FEATURES OF FACILITATOR PRODUCT-SERVICE TO TRAVELING TO IRAN

نویسندگان [English]

  • Paria sadat Razavi manesh 1
  • Niloofar Shadmehri 2
  • Ebrahim Bagheri Taleghani 3
1 Industrial design Department. Faculty of applied Arts. University of Art. Tehran. Iran
2 Industrial design Department. Faculty of applied Arts. University of Art, Tehran, Iran
3 Industrial design department, faculty of art, Semnan University, Semnan, Iran
چکیده [English]

Facilities and services are among the pillars of tourism that can be effective in the success and development of tourism. These services should be designed to meet the tourists needs and facilitate the presentation of tourist attractions in order to bring the best productivity in the tourism industry. For this purpose, it is necessary to study the needs of tourists. Due to the inadequacy of tourism services for European tourists in Iran, the purpose of this study was to identify their most important needs and prioritize their problems during the trip to Iran to be used for product-service design. The present study is in the category of applied research in terms of purpose and in the category of descriptive survey in terms of data collection. Due to the type of data, it is a qualitative study in which data collection is formed through a questionnaire
according to common interests and tastes of European tourists, This study has considered the impact of climate, culture and behavior in this survey. The sample size was differentiate based on the average of visiting to Iran during recent years and in the present study was equal to 108 people consisting of tourists and tour leaders and the Snowball sampling method was chosen. Cronbach's alpha of both questionnaires was above 0.7, which indicates their high Reliability. Demographic studies show that European tourists are mostly young people with higher education, which includes both genders. This can affect the level of up-to-dateness of the application being designed. Interestingly, people who spoke languages other than English often preferred English too.
Based on the two questionnaires, it was found that tourists need money, cameras, passports and clothes more than any other means. Since these essential products cannot be redesigned in the field of product design, it seems that the most appropriate way is to design a device for tourists to carry these essential products. As a result, a lightweight bag or backpack will be, taking into account the items to be transported and services should be designed so that in addition to introducing travel agencies and their tours, provide information about attractions, obtaining visa, the ability to see pictures and comments of other tourists, booking personal tours, getting to know other tourists and coordinating travel dates with them.
Examining the answers to the question that was asked about the favorite souvenirs and traditional products, it was found that most tourists prefer the carpet and buy it. In response to a question about the reason for the buying handicrafts and souvenirs by most of the tourists, the reasons are stated to be uniqueness and beauty
Moreover, the need to design a backpack with a portable bag using handicrafts as a product to accompany services was one of the findings of this study.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourism
  • Product-service design
  • Tourism in Iran
  • Service design
  • Product design