مقاله پژوهشی
هنرهای تجسمی و کاربردی
پریا سادات رضوی منش؛ نیلوفر شادمهری؛ ابراهیم باقری طالقانی
چکیده
تسهیلات و خدمات از ارکان گردشگری محسوب میشود که میتواند در میزان موفقیت و توسعه گردشگری موثر واقع شوند. این خدمات باید در راستای برآوردن نیازهای گردشگران و تسهیل ارائه و درک جاذبههای گردشگری طراحی شوند تا بتوانند بهترین بهرهوری را در صنعت گردشگری به همراه داشته باشند. برای این منظور لازم است نیازهای گردشگران در مواجهه با خدمات، ...
بیشتر
تسهیلات و خدمات از ارکان گردشگری محسوب میشود که میتواند در میزان موفقیت و توسعه گردشگری موثر واقع شوند. این خدمات باید در راستای برآوردن نیازهای گردشگران و تسهیل ارائه و درک جاذبههای گردشگری طراحی شوند تا بتوانند بهترین بهرهوری را در صنعت گردشگری به همراه داشته باشند. برای این منظور لازم است نیازهای گردشگران در مواجهه با خدمات، مورد بررسی قرار گیرد. باتوجه به ناکافی بودن خدمات گردشگری برای گردشگران اروپاییِ ایران، هدف از پژوهش حاضر شناخت مهمترین نیازها و اولویتبندی مشکلات آنان در حین سفر به ایران بوده است تا به منظور طراحی خدمت-محصول از آن استفاده شود. مطالعه حاضر در دسته پژوهشهای کاربردی بوده و به لحاظ شیوۀ اجرا از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی میباشد که ضمن واکاوی مبانی نظری و جمعآوری کتابخانهای دادهها، نتایج حاصل از 108پرسشنامه و مصاحبه تکمیل شده توسط گردشگران و راهنمایانگردشگری را بررسی کردهاست. این پژوهش براساس نمونهگیری گلولهبرفی انجام شدهاست و تعیین حجم نمونه براساس جدول مورگان، برای جامعه نامحدود انجام پذیرفته و کفایت نمونه با آزمون KMO سنجیده شده است. روایی پرسشنامه بهصورت صوری تایید شده و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شدهاست که آلفای کرونباخ هر دو پرسشنامه بالای7/0 بوده که حاکی از پایایی بالای ابزار پژوهش است.یافتههای این پژوهش نشان داد مسئله تبدیل ارز و عدم آشنایی گردشگران با کارتهای اعتباری مخصوص از مهمترین مشکلات آنهاست، همچنین دستهبندی اطلاعات براساس شهرها، اطمینان بخشی نسبت به امنیت سیستم رزرو بلیط و هتل، قابلیت خدمترسانی بصورت برونخط باید از ویژگیهای خدمات طراحی شده برای آنها باشد. همچنین لزوم طراحی کوله یا کیف قابل حمل با استفاده از صنایع دستی به عنوان محصولی برای همراهی خدمات از یافتههای این پژوهش بود.
مقاله پژوهشی
هنرهای تجسمی و کاربردی
مهدی کاظم پور؛ محمد جانبخشی؛ داوود سعادت
چکیده
شاهنامه شاه طهماسبی که در دوره صفویه مصور شده است، متن شاهنامه فردوسی (که در قرن چهارم هجری شمسی سروده شده است) را به تصویر تبدیل کرده است. در نگاره های این شاهنامه، سبک و الگوی نگارگری دوره صفوی رعایت شده و نوع پوشش و البسه افراد، منظره سازی ها و همچنین بناها ویژگی های دوره صفوی دارند. علیرغم فاصله زمانی هفتصد ساله این دو اثر (شاهنامه ...
بیشتر
شاهنامه شاه طهماسبی که در دوره صفویه مصور شده است، متن شاهنامه فردوسی (که در قرن چهارم هجری شمسی سروده شده است) را به تصویر تبدیل کرده است. در نگاره های این شاهنامه، سبک و الگوی نگارگری دوره صفوی رعایت شده و نوع پوشش و البسه افراد، منظره سازی ها و همچنین بناها ویژگی های دوره صفوی دارند. علیرغم فاصله زمانی هفتصد ساله این دو اثر (شاهنامه فردوسی و شاهنامه شاه طهماسبی) از یکدیگر، در استفاده از وجه نمادین رنگ بین این دو اثر قرابت و مشابهت های زیادی وجود دارد. یکی از پرسش های مهم در این زمینه، میزان ارتباط نگاره های شاهنامه شاه طهماسبی با متن شاهنامه فردوسی است. پرسش هایی که در این پژوهش به آنها پرداخته شده است به شرح زیر می باشند: عنصر رنگ در متن شاهنامه و نگاره های شاهنامه طهماسبی چه کاربردها و کارکرد هایی دارد؟ چه تناسب ها، هماهنگی ها و تفاوت هایی بین رنگ های بکار رفته در نگاره های شاهنامه شاه طهماسبی با متن نوشتاری شاهنامه وجود دارد؟ براساس این مطالعه مشخص شد که هم در شاهنامه فردوسی و هم در شاهنامه شاه طهماسبی از بیان رنگ ها برای تصویر سازی ذهنی مخاطب استفاده شده است تا بتوانند درک مخاطب را نسبت به اتفاقات داستان به ویژه در داستان های حماسی شاهنامه فردوسی بالا برده و احساسات خواننده را تحریک کرده و موجب ارتباط بهتر و دلبستگی بیشتر به داستان های شاهنامه شوند.
مقاله پژوهشی
هنرهای تجسمی و کاربردی
محمد سواری؛ علیرضا شیخی
چکیده
گل و مرغ از گونههای متداول نقاشی ایرانیاست که در دوره تیموری آغاز و در دوره صفوی با رویکردهای متفاوت رواج یافت. نقاشی گل و مرغ در دوره صفوی را در سه شیوه تبریز_قزوین، اصفهان اول و دوم میتوان بررسی کرد. هدف مقاله، بررسی بصری مکتب گل و مرغ اصفهان در دوره صفوی و پیجویی عوامل موثر بر آنست. از این رو در پی پاسخ به این سوالات هستیم: ویژگیهای ...
بیشتر
گل و مرغ از گونههای متداول نقاشی ایرانیاست که در دوره تیموری آغاز و در دوره صفوی با رویکردهای متفاوت رواج یافت. نقاشی گل و مرغ در دوره صفوی را در سه شیوه تبریز_قزوین، اصفهان اول و دوم میتوان بررسی کرد. هدف مقاله، بررسی بصری مکتب گل و مرغ اصفهان در دوره صفوی و پیجویی عوامل موثر بر آنست. از این رو در پی پاسخ به این سوالات هستیم: ویژگیهای بصری گل و مرغ در دوره صفوی چیست و به چند شیوه قابل تقسیم است؟ چه عواملی را میتوان در سبک و سیاق گل و مرغ صفوی موثر دانست؟روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی بوده و شیوه گردآوری مطالب، کتابخانهای و استفاده از منابع قابل دسترسی موزهها و سایتهای معتبر است. یافتهها مبتنی بر تحلیلهای بصری نگارهها، حاکی از آن است که ورود مرقعات دربار تیموری، نگرش صوفیانه و تاثیرپذیری از هنرمندان مهاجر به دربار گورکانی، میل به واقعگرایی و افزایش تقاضا در حلقه بازار، توانست موجبات شکل گیری مرقعاتی با مضمون گلها و پرندگان را دوره صفوی فراهم و برای هنرمند بستر جدیدی برای تولید آثار خارج از نقاشخانه دربار را ایجاد کند. همچنین ورود هنرمندان و کتابهای گیاهشناسی و گراوورهای هلندی به عنوان عوامل تاثیرگذار مطرح است. بخش عمده اطلاعات این پژوهش را مرقعات هند و ایرانی تکمیل و آثار لاکی، مورد نظر این پژوهش نبوده است.رویکرد تحقیق کیفی و از نظر هدف، کاربردی است. پژوهش به لحاظ ماهیت، توصیفی و تحلیلی است که با تکیه بر اسناد تاریخی از جمله روایت سیاحان به شرح و بسط وضعیت هنرمندان و دربار میپردازد. سپس به بررسی عوامل فنی بصری در ترکیب گل و مرغ در مرقعات که عمدتا در ایران و بخشی از آن در هند بوده، پرداخته است. شیوه جمعآوری اطلاعات در این پژوهش به صورت کتابخانهای، اسنادی و تصاویر کاخهای صفوی به صورت میدانی تهیه شده است است
مقاله پژوهشی
هنرهای تجسمی و کاربردی
سید نجم الدین امیرشاه کرمی؛ شکیب عمرانی
چکیده
پژوهش حاضر حاصل تحقیق و بررسی در باب پیشرفتهای هوش مصنوعی و تاثیرات آن بر ایدهیابی، تولید و گسترش مفاهیم و محتوای شنیداری-دیداری، به خصوص انیمیشن، است. کاربرد رایانه، و بعدها هوش مصنوعی، در هنرهای شنیداری-دیداری، در ابتدا به قصد تسریع و سادهسازی امور مطرح شد. اما به مرور زمان با پیشرفت علوم رایانهای -به خصوص هوش مصنوعی- و همهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر حاصل تحقیق و بررسی در باب پیشرفتهای هوش مصنوعی و تاثیرات آن بر ایدهیابی، تولید و گسترش مفاهیم و محتوای شنیداری-دیداری، به خصوص انیمیشن، است. کاربرد رایانه، و بعدها هوش مصنوعی، در هنرهای شنیداری-دیداری، در ابتدا به قصد تسریع و سادهسازی امور مطرح شد. اما به مرور زمان با پیشرفت علوم رایانهای -به خصوص هوش مصنوعی- و همهگیری کاربری رایانه و اینترنت، این امکان به وجود آمد که ماشینها، با کمترین راهبری محتوای شنیداری-دیداری را نیز تولید کنند؛ این آثار دارای ویژگیهای کیفی متفاوتی نسبت به نمونههای انسانی هستند. حال این پرسش مطرح میشود که هوش مصنوعی در چه مرحلهای و چگونه بر رویه تولید محتوای مفهومی در فیلم انیمیشن تاثیر میگذارد؟ برای رسیدن به پاسخی برای این پرسش، این پژوهش شناخت امکانات و فرآیند کاربرد هوش مصنوعی در شکلگیری ایده، مفاهیم و عناصر فیلم و همچنین درک نحوه اثرگذاری امکانات هوش مصنوعی و جایگاه معناسازشان در جریان تولید را هدف کار خود قرار داد. در این راستا، سعی بر آن شد که با مطالعه منابع مختلفی از قبیل کتابهای گزارشی-تاریخی و پژوهشهای پیشین در این زمینه و با بررسی نمونههای موردی از قبیل: کلاغ و بغلم نکنم میترسم، Gnosis، نمونه آثار دیداری-شنیداری مطلوبی یافت شود و روش مناسبی برای تحلیل کیفی این آثار به دست آید. پژوهش پیش رو، توانست نشان دهد که امکانات هوش مصنوعی گستردگی و تنوع زیادی دارند، و غالب این امکانات بسیار در دسترس هستند. همچنین، نمونههای موردی اظهار میکنند که در حال حاضر محصولات تجاری موفقی وجود دارند که از امکانات هوش مصنوعی برای توسعه و ایجاد محتوای مفهومی خود استفاده میکنند؛ علاوه بر این، یافتههای پژوهش جایگاه فعلی کاربرد معناساز هوش مصنوعی در تولید محتوای مفهومی دیداری-شنیداری به خصوص در صنعت انیمیشن را نشان میدهد.