مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
نیازسنجی در خصوص ویژگی های خدمت – محصول تسهیل گر سفر به ایران

پریا سادات رضوی منش؛ نیلوفر شادمهری؛ ابراهیم باقری طالقانی

دوره 17، شماره 46 ، دی 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3802.1646

چکیده
  تسهیلات و خدمات از ارکان گردشگری محسوب می‌شود که می‌تواند در میزان موفقیت و توسعه گردشگری موثر واقع شوند. این خدمات باید در راستای برآوردن نیازهای گردشگران و تسهیل ارائه و درک جاذبه‌های گردشگری طراحی شوند تا بتوانند بهترین بهره‌وری را در صنعت گردشگری به همراه داشته باشند. برای این منظور لازم است نیازهای گردشگران در مواجهه با خدمات، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
مطالعه تطبیقی کاربرد عنصر رنگ در متن شاهنامه فردوسی با نگاره های شاهنامه شاه طهماسبی

مهدی کاظم پور؛ محمد جانبخشی؛ داوود سعادت

دوره 17، شماره 46 ، دی 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2025.5524.1944

چکیده
  شاهنامه شاه طهماسبی که در دوره صفویه مصور شده است، متن شاهنامه فردوسی (که در قرن چهارم هجری شمسی سروده شده است) را به تصویر تبدیل کرده است. در نگاره های این شاهنامه، سبک و الگوی نگارگری دوره صفوی رعایت شده و نوع پوشش و البسه افراد، منظره سازی ها و همچنین بناها ویژگی های دوره صفوی دارند. علیرغم فاصله زمانی هفتصد ساله این دو اثر (شاهنامه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
بررسی مکتب گل و مرغ اصفهان عصر صفوی و عوامل شکل‌گیری آن

محمد سواری؛ علیرضا شیخی

دوره 17، شماره 46 ، دی 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3934.1670

چکیده
  گل و مرغ از گونه‌های متداول نقاشی ایرانی‌است که در دوره تیموری آغاز و در دوره صفوی با رویکردهای متفاوت رواج یافت. نقاشی گل و مرغ در دوره صفوی را در سه شیوه تبریز_قزوین، اصفهان اول و دوم می‌توان بررسی کرد. هدف مقاله، بررسی بصری مکتب گل و مرغ اصفهان در دوره صفوی و پی‌جویی عوامل موثر بر آنست. از این رو در پی پاسخ به این سوالات هستیم: ویژگی‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
فناوری هوش مصنوعی در ایده‌یابی و تولید محتوای مفهومی در انیمیشن، مطالعه موردی: انیمیشن های کلاغ، بغلم نکن می‌ترسم، و Gnosis

سید نجم الدین امیرشاه کرمی؛ شکیب عمرانی

دوره 17، شماره 46 ، دی 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2025.5546.1948

چکیده
  پژوهش حاضر حاصل تحقیق و بررسی در باب پیشرفت‌های هوش مصنوعی و تاثیرات آن بر ایده‌یابی، تولید و گسترش مفاهیم و محتوای شنیداری-دیداری، به خصوص انیمیشن، است. کاربرد رایانه، و بعدها هوش مصنوعی، در هنرهای شنیداری-دیداری، در ابتدا به قصد تسریع و ساده‌سازی امور مطرح شد. اما به مرور زمان با پیشرفت علوم رایانه‌ای -به خصوص هوش مصنوعی- و همه‌گیری ...  بیشتر