مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
مطالعه تطبیقی عملکرد عناصر دیداری در داستان های مصور سنتی ایرانی و مانگای ژاپن در راستای تولید انیمیشن، «نمونه موردی: تصویرسازی های چاپ سنگی و مانگاهای بودا»

حسن شکری؛ اصغر فهیمی فر

دوره 17، شماره 43 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2024.5003.1869

چکیده
  یکی از روش‌های بیان بصری، که یک روایت و داستان را با تکیه‌بر زبان تصویری و با استفاده از سلسله تصاویر ارائه می نماید، داستان مصور نامیده می‌شود. ایران و ژاپن از جمله کشور‌هایی می‌باشند که از دیر باز، مصور‌سازی داستان و روایات در آن‌ها رواج داشته است، که در نهایت این آثار در ایران به نسخه‌های چاپ‌سنگی و در ژاپن به مانگا بدل گشته‌ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
تحلیل نشانه‌شناختی عکس‌های جف وال بر اساس رمزگان پنج‌گانه رولان بارت

وحید بابائی؛ جواد امین خندقی

دوره 17، شماره 43 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2024.4873.1844

چکیده
  نشانه‌شناسی، اثر هنرمند را به متنی سرشار از نشانه‌هایی تبدیل می‌سازد که می‌توان آن‌ها را از طریق رمزگشایی، بازتعریف کرد. رولان بارت با استفاده از نشانه‌شناسی، علاوه بر تبیین معنای پیام‌های این ساخته‌های فرهنگی، به بررسی نیت، نحوه تولید و هویت تولیدکنندگان آن‌ها نیز می‌پردازد. بارت مدلی را تحت عنوان «رمزگان پنج‌گانه» ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
تحلیلی بر عوامل اجتماعی تاثیر گذار بر شکل گیری نقوش کاشیکاری های خانه های قاجاری شیراز

قباد کیانمهر؛ فروغ کریمی پور دوانی نژاد

دوره 17، شماره 43 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2024.4829.1832

چکیده
  کاشیکاری از هنرهای اصیل ایرانی است که در دوره قاجار در تزئین بناهای مختلف از جمله خانه ها به کار رفته است. خانه های قاجاری شیراز گنجینه ارزشمندی از کاشیکاری های این دوره دارند. اگر چه ویژگی های هنری این کاشی ها از مکاتب هنری دوره قاجار پیروی می نماید، لیکن موضوعات آنها تحت تاثیر عوامل مختلف اجتماعی شکل گرفتند. برخی از این کاشیکاری ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
آیکونولوژی نقش سرباز و اسیر در هشت قطعه از منسوجات صفوی

علیرضا شیخی؛ مرضیه اسماعیلی

دوره 17، شماره 43 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.3792.1641

چکیده
  پیکره نگاری در منسوجات ایرانی سابقه‌ای دیرین داشته و بخش مهمی از نقشمایه‌های تزئینی منسوجات ایران باستان را دربر می‌گرفته است. با روی کار آمدن اسلام و مطرح شدن ممنوعیت صورت‌گری در آثار هنری، خط به عنوان جایگزین نقوش انسانی و به عنوان تزئین غالب تا اواخر قرن نهم هجری، در اغلب منسوجات به کار رفت. از اواخر قرن نهم هجری به ویژه در عهد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
آثار محمد سیاه‌قلم منبع الهام هنرمندان معاصر (نمونۀ موردی: احمد امین‌نظر و ریچارد بارتل)

علی بوذری؛ احسان عبداللهی؛ مجتبی تویسرکانی

دوره 17، شماره 43 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.3816.1654

چکیده
  در ایرانِ قرن نُهم هجری، مصادف با سلطنت سلطان حسین بایقرا در هرات، چهره‌های درخشانی در حوزه‌های مختلف از جمله نگارگری درخشیدند که در میان این هنرمندان، آثار هنرمندی شهیر به نام محمد سیاه‌قلم شیوه‌ای بدیع و متفاوت از سنت مرسوم نگارگری را دنبال می‌کند. بسان آثار و ریشه‌های شکل‌گیری آنها، هویت دقیق او نیز بر ما معلوم نیست. با این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
خوانش شمایل شناسانة نگارة داوری اخروی از فالنامه طهماسبی(962_967ق)

الهه پنجه باشی؛ مطهره سیفی

دوره 17، شماره 43 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2024.4890.1849

چکیده
  نگارة شیعی داوری اخروی از فالنامة طهماسبی در (962_967ه.ق) به سفارش شاه طهماسب صفوی در شهر قزوین کتابت و نگارگری شده است. شاه طهماسب در طول حکومتش برای تثبیت تشیع تلاش کرد. خوانش شمایل‌شناسانة نگاره‌های شیعی فالنامة طهماسبی می‌تواند به معنای پنهان و ارزش‌های جامعة آن دوره اشاره داشته باشد. رویکرد شمایل‌شناسی به محتوای اثر هنری در بافت ...  بیشتر