نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

2 عضو هیئت علمی، دانشکدهٔ هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

10.30480/vaa.2024.5003.1869

چکیده

یکی از روش‌های بیان بصری، که یک روایت و داستان را با تکیه‌بر زبان تصویری و با استفاده از سلسله تصاویر ارائه می نماید، داستان مصور نامیده می‌شود. ایران و ژاپن از جمله کشور‌هایی می‌باشند که از دیر باز، مصور‌سازی داستان و روایات در آن‌ها رواج داشته است، که در نهایت این آثار در ایران به نسخه‌های چاپ‌سنگی و در ژاپن به مانگا بدل گشته‌ اند. بنا بر الهامات سنتیِ تصویریِ این دو جامعه از فرهنگ تصویری چین و همچنین حوزه‌ی مشترک فعالیت های هنری آن‌ها، بنظر می‌رسد که عناصر دیداری در دو دسته اثرِ تصویرسازی کتاب‌های چاپ‌سنگی و مانگاهای بودا، دارای نقاط اشتراک و همچنین افتراق تصویری هستند که کشف هر یک، قابلیت‌های موجود در آثار ایرانی را برای تولید انیمیشن نمایان می سازد. بدین‌صورت پرسشی که این پژوهش در پی پاسخ آن می‌باشد این است که: عناصر دیداری موجود در تصویرسازی های چاپ سنگی ایران و مانگای ژاپنی بودا به‌عنوان داستان‌های مصور، دارای چه اشتراکات و تفاوت‌هایی هستند و این موارد چه قابلیت‌هایی را در درجهت تولید انیمیشن نمایان خواهد ساخت؟ پژوهش حاضر از نوع کیفی است و با روش توصیفی_تطبیقی انجام گرفته و به‌واسطه‌ی ابزار کتابخانه‌ای، اینترنتی و همچنین مطالعه‌ای بر مجموعه مانگا‌ی بودا و نسخه‌های تصویری چاپ سنگی به انجام رسیده است که نتایج آن گویای حضور برخی روابط میان عناصری از جمله در طراحی، خط و نقطه، نور و سایه، بعد و فضا، و همچنین کادر و ترکیب‌بندی بوده‌اند که هرکدام با تکیه بر اشتراکات موجود در دو اثر، زمینه‌ و قابلیت متحرک‌سازی را آشکار ساخته‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A comparative study of the performance of Visual Elements in Iranian traditional illustrated stories and Japanese manga in line with the production of Animation "Case Study: Lithographic Picture and Buddha Manga"

نویسندگان [English]

  • Hasan Shokri 1
  • Asghar Fahimifar 2

1 Master of Painting., Isfahan University of Art. Faculty of Visual Arts

2 Tarbiat Modares University

چکیده [English]

The meaning of an illustrated story is to express a narrative formed by successive pictures, therefore, in other words, it is also Comic Strip. If we want to take a deeper look at the field of the story or illustrated narration, it can be said that their background goes back to the wall paintings of the cave dwellers and ancient paintings which, over time, in different societies, have become models for the transfer of concepts and knowledge through the use of text and pictures together, To the extent that people, whether literate or illiterate, could get more or less the author's message by looking at the manuscripts with the spice of the picture. Manga is a term to refer to a special type of illustrated story in Japan, which is a collection of sequential pictures and its roots go back to around the twelfth century. Similar to the existing background for Japanese manga, in the traditional artworks of Iran, in the same way, in most cases, text and pictures have served each other. The texts and sometimes the poems in some visual versions have been descriptive or narrators of events in some cases, it was not possible to read the work without the presence of the text, or it was difficult or impossible for the public to understand the text without the help and presence of the picture illustrated stories are still produced in Iran on a much smaller scale, but in a global comparison, it does not have a local appearance, or in other words, it does not carry Iranian traditional and cultural elements. For this reason, this research, with the hypothesis of the existence of a common visual basis in the illustrated stories of Iran and Japan, seeks to do so with a comparative study between the functions of the visual elements in the visual works of Iranian lithographs and Japanese manga. Osamu Tezuka's Buddha, which will reveal a lot of visual information, realizes the capabilities of Iranian works to produce contemporary illustrated stories as well as new artistic products such as animation and anime. The selection of two case examples in this research was because Japanese manga is printed in black and white due to its high popularity and cost savings. Also, Iranian lithographic works are black and white in most cases, not using the element of color in the two categories of works will make the matching of visual elements easier to some extent. Dealing with the topic of this research can be considered a clear example of the role of popular media in the successful preservation of some ancient cultural and artistic forms that are subject to being forgotten due to the review and influence of other works. It should be noted that research has also been conducted in line with the case examples in question, but these researches have not been comparative, referring to traditional Iranian works and comparing them with mangas, and for this reason, this research is new.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lithograph
  • Buddha manga
  • comparative study
  • visual elements
  • animation