نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناس ارشد عکاسی، موسسه‌ی آموزش عالی نیما، محمودآباد، ایران

10.30480/vaa.2024.5017.1874

چکیده

ناخودآگاه در خلق آثار هنری تاثیرگذار است. رویا نیز زبان ناخودآگاه بوده و در اغلب موارد دارای وجوه بصری است. در این مسیر، آثار سورئالیست‌ها از مهمترین اسناد در بیان کارایی ناخودآگاهی‌ است و از منظر آنها نابترین آگاهی‌ها و ادراکات به قلمرو ناخودآگاه تعلق دارد. همچنین عکاسان سورئال تمهیداتی از قبیل فتومونتاژ را به کار گرفته‌اند تا به واسطه آن بر تخیل به عنوان سرچشمه بینش و تجربیاتشان تاکید نمایند. آنان با قرار‌دادن عناصر واقعی در کنار اجزای خیالی تصاویری حیرت‌زا و گیج‌کننده خلق نموده‌اند.
پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی است و تلاش دارد با مروری بر آثار تامی‌اینگبرگ و رنه‌ماگریت، نمادهای مشترک میان آثار دو هنرمند را بیان نموده و به تحلیل محتوای تصاویر سوررئالیستی‌‌ و چگونگی اثرگذاری ناخودآگاه، رویا و خیال بر آثارشان بپردازد، در این مسیر برای دستیابی به نتیجه‌ی بهتر از نظریات فروید استفاده شده است. پژوهش پیش‌رو به شیوه مقایسه‌ای- تطبیقی و گردآوری اطلاعات با استفاده از منابع مکتوب و به روش کتابخانه‌ای است.
نتایج حاصل از پژوهش، نشانگر آن است که در آثار اینگبرگ و ماگریت اصل واقعیت با اصل اشتیاق و رویا درهم آمیخته‌اند و بن‌مایه‌های فکری در ابعاد وسیع گسترش یافته‌اند. دو هنرمند به واسطه آدم ها و اشیاء موجود در آثارشان مسائل و دغدغه‌های ذهنی‌شان را مطرح می‌سازند؛ تصاویری نمادین‌ که دنیایی حقیقی را برای مخاطب نمودار می‌سازد. اینگبرگ و ماگریت با نوعی سکوت دلهره‌انگیز همواره ذهن مخاطب را درگیر ناخودآگاه اثر می‌کنند؛ ویژگی بارز آثارشان، جان دادن به بیجان‌هاست. آن‌ها قصد در نهان ساختن ناخودآگاه و نمایش آن در صورتی مبدل را دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Comparative analysis of Tommy Ingberg's photos and René Magritte's paintings based on Sigmund Freud's opinion.

نویسنده [English]

  • Soheila Asghari

Department of Art, Nima Institute of Higher Education, Mahmoudabad, Iran

چکیده [English]

The unconscious is influential in creating works of art. Dream is also the unconscious language and in most cases it has visual aspects. Most critics and theorists believe that meaning is born of both awareness and ignorance, and this is the secret of the difficulty of the work. Sigmund Freud, who is at the head of these theorists, stated three basic structures in the field of personality, which are: the entity, the ego, and the ego, which works unconsciously according to the entity of the lower part of our mind and psyche, but the ego and the ego are each to some extent in They have a combination of consciousness and unconsciousness that there are different ways to be aware of them. In this regard, the works of surrealists are one of the most important documents in expressing the efficiency of the unconscious; From their point of view, the purest awareness and perceptions belong to the realm of the unconscious mind. For this purpose, surrealists and photographers following this style, emphasizing imagination as the source of vision and experience, used measures such as photomontage to create astonishing and confusing images. Photomontage is the method by which photographers like Tommy Ingberg realize their dreams and by preparing works in this field, they show their talent and genius in giving identity to their thoughts. This juxtaposition of real elements alongside imaginary elements is a hallmark of surrealist photography. Any ordinary useless or usable object in everyday life can become one of the key elements in surrealism photography. Surrealism photographers take the artist's intuitive and dreamlike experience seriously and are sensitive to any phenomenon and can turn photographic subjects into works of art and create images that are a pure, poetic and dreamy representation of the artist's mind.
The current research is fundamental in terms of its purpose and tries to express the common symbols between the works of the two artists by reviewing the works of Tommy Ingeberg and René Magritte and analyze the content of surrealist images and how the unconscious, dreams and imagination affect their works, in this direction to achieve A better result has been used from Freud's theories. The present research has been carried out in a comparative-comparative way and gathering information using written sources and library method. The results of the research show that in the works of Ingberg and Magritte, the principle of reality is mixed with the principle of passion and dream, and the intellectual foundations have been expanded in wide dimensions. Two artists raise their mental issues and concerns through the people and objects in their works; Symbolic images that depict a real world for the audience. Ingeberg and Magritte always affect the audience's mind with a kind of frightening silence; The distinctive feature of their works is giving life to the dead. They intend to hide the unconscious and show it in a disguised show.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Surrealism photography
  • comparative analysis
  • Tommy Ingberg
  • Rene Magritte
  • photomontage