بررسی تطبیقی تزیینات کاشی کاری در معماری مساجد دوره های صفویه و قاجاریه با تکیه بر چهار مصداق تصویری
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
10.30480/vaa.2013.268
چکیده
توجه به معنا از ارکان اصلی معماری اسلامی است. تزیینات در این نوع بناها از اهمیت ویژهای برخورد دارند که در دورههای مختلف و با توجه به تحولات اجتماعی و فرهنگی، خود را به صورتهای گوناگون و هماهنگ با بنا آشکار میسازند.هدف اصلی این مقاله بررسی تطبیقی تزیینات کاشیکاری در معماری مساجد دوره قاجار با دورۀ صفویه است که در این میان اساس و چرایی این نوع تزیینات بررسی میشود. در این زمینه، چگونگی و تحول رنگها و نقوش کاشیهای مساجد در دوره صفویه و قاجار موردبررسی قرار میگیرد. برای بررسی و تحلیل این نقوش از مصداقهایی نظیر مسجد امام خمینی (مسجد شاه سابق) و مسجد سید در اصفهان، مسجد نصیرالملک در شیراز و مدرسه عالی شهید مطهری (مسجد سپهسالار سابق) در تهران استفاده میشود. این پژوهش ما را به این نتیجه میرساند که این مفاهیم ناشی از پیوندهای نامرئی نظامیافته میان نقوش تزیینی و بنا که در دورۀ صفویه به اوج میرسد در دوره قاجار با تأثر از غرب، تحولیافته و مفهومی دیگر مییابد. این مقاله بر اساس روش تحقیق توصیفی-تحلیلی به انجام رسیده و در تجزیه تحلیل اطلاعات از روش تطبیقی استفادهشده است
. (1391). بررسی تطبیقی تزیینات کاشی کاری در معماری مساجد دوره های صفویه و قاجاریه با تکیه بر چهار مصداق تصویری. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 5(10), 81-94. doi: 10.30480/vaa.2013.268
MLA
. "بررسی تطبیقی تزیینات کاشی کاری در معماری مساجد دوره های صفویه و قاجاریه با تکیه بر چهار مصداق تصویری". نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 5, 10, 1391, 81-94. doi: 10.30480/vaa.2013.268
HARVARD
. (1391). 'بررسی تطبیقی تزیینات کاشی کاری در معماری مساجد دوره های صفویه و قاجاریه با تکیه بر چهار مصداق تصویری', نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 5(10), pp. 81-94. doi: 10.30480/vaa.2013.268
VANCOUVER
. بررسی تطبیقی تزیینات کاشی کاری در معماری مساجد دوره های صفویه و قاجاریه با تکیه بر چهار مصداق تصویری. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 1391; 5(10): 81-94. doi: 10.30480/vaa.2013.268