نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری پژوهش هنر،دانشکده هنر،دانشگاه الزهرا
2 دانشیار گروه ارتباط تصویری،دانشکده هنر،دانشگاه الزهرا
چکیده
نقیضه در جریان خوانش بینامتنیت و آشناییزدایی و شالودهشکنی در عصر پسامدرن، بهزعم جایگاه نقدی که در دستاوردهای گفتمان پستمدرن داشتهاند، تداخل رویکرد به مرزهای یکدیگر دارند. نقیضه که به وارونهسازی غیرتصنعی اهتمام میورزد و شیوه آشناییزدایی که به بازتولید اثر هنری میپردازد و نیز رویکرد ساختارشکنی که دریدا مطرح میکند در بینهایتی معناپردازی و چندصدایی در تقابلهای پارادوکسیکال مشترکاند. بر این مبنا پژوهش حاضر با هدف مطالعه گفتمان حاکم در عصر پسامدرن، با روشی تحلیلی (بر اساس فرایند تحلیل گفتگومندی، التقاط، فضای اشتراکی، بینامتنیت و آشناییزدایی)، به مطالعه بازتولید نقیضهایاای تابلوی مونالیزا در رویکرد ساختارشکن در عصر پسامدرن میپردازد. بر این اساس با طرح این سؤال که چگونه بازتولید نقیضهای اثر هنری در عصر پسامدرن با مفاهیم آشناییزدایی و ساختشکنی منطبق است، به نمونههایی از بازتولید تابلوی مونالیزا میپردازد تا همپوشانی مرزهای انتقادی در رویکرد نقیضه و آشناییزدایی و ساختارشکن را به نمایش گذارد. از این رو میتوان اذعان داشت شیوههای نقیضه، آشناییزدایی و ساختشکنی، واسازیهای مشترک در گفتمان معاصرند که دیالوژیسم را با تقابل ارائه میدهند. نتیجه آنکه بازتولید نقیضهای مونالیزا تجسم تقابلها به روشی پارادوکسیکال است و با تخریب و واسازی متون و معنابخشیدنهای متضاد به گفتمانی نظیر هماین و همآن، گفتگومندی و پُلی فونی را در زنجیرهای از نشانهها که تولید معنا میکنند، اشاعه میدهد؛ چراکه نقیضه روشی انتقادی است که با اصل قراردادن آثار و متون قبلی، مکالمهبنیاد بودن را در تقابلهایی به نمایش میگذارد که همزمان در نگرش شالودهشکنی بیانمیشود.
در پژوهش حاضر روش تحقیق اتخاذ شده توصیفی -تحلیلی و گردآوری منابع کتابخانهای است؛ در برخی موارد از منابع معتبر اینترنتی استفاده شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Mona Lisa's Controversial Reproduction with the Understanding Method in Postmodern Art Deconstruction Discourse
نویسندگان [English]
- Mahbube Taheri 1
- Efatolsadat Afzal tusi 2
چکیده [English]
In the course of the interrogation of reading, understanding and deconstruction in the postmodern era, the critique of the position of criticism in the achievements of postmodern discourse has a cross-border approach to each other's borders. A negation that addresses invertebrate invertebilities and the method of deconstruction that reproduces the work of art, as well as the deconstructionist approach Derrida proposes, are infinitely multidimensional and semantic in paradoxical contradictions. Accordingly, the question of how the rebellious reproduction of the work of art in the postmodern age corresponds to the concepts of deconstruction and deconstruction, seems to be the reproduction of the monolithic overlapping overlapping of the critical boundaries in the approach of negation and deconstruction and deconstruction To show. On this basis, the present study aimed at studying the dominant discourse in the postmodern period, by analytical method (based on the analysis of dialogue, eclecticism, communicative space, interpersonalism, and descriptiveness), to study the controversial reproduction of the monolithic sign in the postmodern deconstructionist approach Pays The result of the rebellious reproduction of the Monaliza is to visualize the opposites in a paradoxical way, and by destroying texts and opposing meanings to discourses such as this and that, conversation and polygonum in a chain of signs Which produces meaning, because the negation is a critical method, which, by incorporating the works and previous texts, establishes the conversation of being founded on the contradictions that are simultaneously expressed in the attitude of breaking the foundation, Lays down Hence, practices, defamation, deconstruction, and the breakdown of shared deconstructions in contemporary discourse, which oppose dialogism.In the course of the interrogation of reading, understanding and deconstruction in the postmodern era, the critique of the position of criticism in the achievements of postmodern discourse has a cross-border approach to each other's borders. A negation that addresses invertebrate invertebilities and the method of deconstruction that reproduces the work of art, as well as the deconstructionist approach Derrida proposes, are infinitely multidimensional and semantic in paradoxical contradictions. Accordingly, the question of how the rebellious reproduction of the work of art in the postmodern age corresponds to the concepts of deconstruction and deconstruction, seems to be the reproduction of the monolithic overlapping overlapping of the critical boundaries in the approach of negation and deconstruction and deconstruction To show. On this basis, the present study aimed at studying the dominant discourse in the postmodern period, by analytical method (based on the analysis of dialogue, eclecticism, communicative space, interpersonalism, and descriptiveness), to study the controversial reproduction of the monolithic sign in the postmodern deconstructionist approach Pays The result of the rebellious reproduction of the Monaliza is to visualize the opposites in a paradoxical way, and by destroying texts and opposing meanings to discourses such as this and that, conversation and polygonum in a chain of signs Which produces meaning, because the negation is a critical method, which, by incorporating the works and previous texts, establishes the conversation of being founded on the contradictions that are simultaneously expressed.
کلیدواژهها [English]
- Postmodern
- deconstruction
- multiplicity
- negation
- reproduction of artwork