چهار محراب گچبری شبستان امام حسن (ع) در مسجد ملک کرمان، متعلق به دورة سلجوقی و آل بویهاند. هدف، مطالعه تزیینات محرابها و پاسخ به چیستی عناصر ساختاری تجسمی تزیینات، همچون نوع نگارهها و شکل خطنگارههای هر محراب و تأثیرات متقابل خط و نگارهاست. این پژوهش از روشهای توصیفی- تحلیلی و تطبیقی بهره گرفته و جمعآوری اطلاعات بر مبنای منابع کتابخانهای و تحقیقات میدانی است. نگارههای محرابها را میتوان به سه شکلِ نگارههای هندسی، گیاهی و ترکیبی تقسیم کرد. خطنگارههای محرابها با خطوط رقاع، کوفیهای مشجّر، مورّق، مزهّر، معقد و مشبّک آراسته شده که بر زمینة تمامی آنها نگارههای گیاهیِ هرچند مختصر قابل مشاهده است. در مجموع هنگامیکه محرابها را در کنار یکدیگر متصور شویم میتوان روابطی صوری و ساختاری مابین محرابها دید که برخی از آنها بر تقارن بین چهار محراب می افزایند، اما بعضی دیگر آن را برهم میزنند بهگونهای که چیدمان و شمایل کلی محرابها در کنار هم بین تقارن و بیتقارنی در نوسان است. این روابط را میتوان ذیل چهار عنوانِ اشتراکات و روابط چهارسویه، اشتراکات و روابط سه به یک، اشتراکات و روابط دو به دو و نیز تفاوتهای خاص و ویژگیهای منحصربهفرد عناصر تزیینی هر محراب تعریف کرد.
شیخی, علیرضا, & بیت اللهی, علیرضا. (1396). مطالعة تطبیقی نگاره و خطنگاره در محرابهایِ گچیِ چهارگانة مسجد ملک کرمان. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 10(20), 59-78. doi: 10.30480/vaa.2018.614
MLA
علیرضا شیخی; علیرضا بیت اللهی. "مطالعة تطبیقی نگاره و خطنگاره در محرابهایِ گچیِ چهارگانة مسجد ملک کرمان". نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 10, 20, 1396, 59-78. doi: 10.30480/vaa.2018.614
HARVARD
شیخی, علیرضا, بیت اللهی, علیرضا. (1396). 'مطالعة تطبیقی نگاره و خطنگاره در محرابهایِ گچیِ چهارگانة مسجد ملک کرمان', نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 10(20), pp. 59-78. doi: 10.30480/vaa.2018.614
VANCOUVER
شیخی, علیرضا, بیت اللهی, علیرضا. مطالعة تطبیقی نگاره و خطنگاره در محرابهایِ گچیِ چهارگانة مسجد ملک کرمان. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 1396; 10(20): 59-78. doi: 10.30480/vaa.2018.614