نقش فرهنگ در تبلیغات بین المللی برند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیر مسئول و صاحب امتیاز کانون آگهی و تبلیغات کاجستان خیال

2 گروه ارتباط‌تصویرى، دانشکده‌ی هنرهاى تجسمى، دانشگاه هنر، تهران، ایران

چکیده

چکیده
در جهان امروز، هر روزه شرکت‏های بیش‌تری شروع به گسترش فعالیت‏های خود در خارج از مرزها می‏کنند. با توجه به تاثیر انکارناپذیر عوامل فرهنگی بر موفقیت تبلیغات برندها در کشورهای گوناگون جهان، لزوم بررسی نقش فرهنگ و کاربرد آن در تبلیغات تجاری بین‏المللی احساس می‏شود. هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین نحوه‏ی به‌کارگیری ویژگی‌های فرهنگی در کمپین‏های تبلیغاتی یک برند معتبر جهانی بوده است. برای این منظور، کمپین‌های تبلیغاتی برند ایکیا به عنوان نمونه‌ی پژوهش در دو کشور آمریکا و چین، مورد ارزیابی قرار گرفته است. معیار انتخاب این برند، دارا بودن بازار جهانی مقبول و توجه آن‌ به عوامل فرهنگی در پیش‏برد اهداف تبلیغاتی خود بوده است. شش کمپین تبلیغاتی برند ایکیا در دو کشور ذکر شده، بر مبنای نظریه‌های فرهنگی هافستد و هال مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. نتایج تحقیق حاکی از آنند که برند ایکیا تا حد زیادی تبلیغات خود را با ویژگی‌های فرهنگی کشور مقصد هماهنگ کرده است. با این حال، هماهنگی تبلیغات ایکیا با زمینه‌ی فرهنگی پایین که بیشتر در کشورهای غربی مشاهده می‌شود و در آن پیام تبلیغ به‌طور واضح قابل درک است بیش‌تر می‌باشد. دلیل این پیش‌آمد را می‌توان شناخت بیش‌تر برند از فرهنگ مادری آن نسبت به فرهنگ‌های شرقی دانست.

کلیدواژه‌ها


بروجردی علوی، مهدخت. (1373). آگهی‌های بازرگانی و ارزش‌های فرهنگی. رسانه، 17، 21-16.
پاکروان، مولود. (1380). شیوه‏ی تبلیغات بازرگانی تلویزیونی: بررسی تطبیقی پیام‏های بازرگانی در تلویزیون‏های ایران، ایتالیا و لبنان. پایان‏نامه‏ی منتشر‏نشده‏ی کارشناسی‌ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
ثمینی، اسماعیل. (1385). وضعیت ایران در مطالعات فرهنگی هافستد. دوهفته‌نامه‌ی مهندسی-فرهنگی ، 4، 20-21.
حسن‌زاده، محمد صادق و اکبری، حسن. (1388). مدیران و شناخت تفاوت‌های فرهنگی. تدبیر، 149، 57-54.
زرگرپور، حمید. (1379). نقش فرهنگ در آموزش مدیریت(با تاکید بر مدل فرهنگی هافستد). مصباح، 33، 20-5.
نژاد‌شکوهی، فاطمه و دعایی، حبیب الله. (1393). تاثیر ابعاد فرهنگ هافستد بر اعتماد مشتری در خرید اینترنتی با میانجی‌گری ادراک مشتری از شرکت،مدیریت فرهنگ سازمانی، (1)12،123- 105 .
منصوری‌سپهر، روح‌الله؛ مطیعی، حورا؛ شکرریز، جواد و نجاتی، وحید. (۱۳92). بررسی ساختار عاملی و پایایی پرسش‌نامه ارزش‌های فرهنگی سازمان. مشاوره شغلی و سازمانی، (15)5، 71-57.
ین، رابرت کی (1376). تحقیق موردی (ترجمه‌ی علی پارسائیان و سید محمد اعرابی). تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
فهرست منابع غیرفارسی
Abrahamian, K. (2013). Global marketing through local cultural strategies:  A case study of IKEA. Unpublished master of art dissertation, University of Uppsala, Sweden.
Ads of the world. (no date). IKEA. Retrieved  February 2015 from http://www.adsoftheworld.com/search?search_api_views_fulltext=ikea&taxonomy_vocabulary_1[]=1
Bartlett, C. A., & Nonda, A. (1996). Ingvar Kamprad and IKEA. Harvard Business School Case, 132-390.
Burt, S. & et al. (2011). Standardized marketing strategies in retailing? IKEAs marketing strategies in Sweden, the UK and China. Journal of retailing and consumer services, 18(3). 183-193.
Coloribus. (no date). IKEA. Retrieved  May 2015 from http://www.coloribus.com/adsarchive/search/?q=ikea+print&x=0&y=0
Hall, E.T. (1976). Beyond culture. Garden City, NY: Anchor Press.
Hofstede, G. (1980). Culture consequences: The international difference in work related value. Beverly Hills, CA: Sage.
Hofstede, G., & Hofstede, G. J. (2005).Cultures and organizations: Software of the mind (2nd Ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
Hofstede. (no date a). America. Retrieved July 2015 from http://geert-hofstede.com/America.html.
Hofstede. (no date b). China. Retrieved July 2015 from http://geert-hofstede.com/China.html
Ilagan, S. V. (2009). Exploring the impact of culture on the formation of consumer trust in internet shopping. Unpublished master of art dissertation, Department of Communication and Journalism, University of Wyoming, the United State.
Ikea. (no date). About us. Retrieved October 2015 from https:// www.ikea.com/ms/en_gb/about_ikea/the_ikea_way/our _way/our_business_idea/index.html.
Lin, C. A. (2001). Cultural value reflected in Chinese and American television advertising.  Journal of advertising,30, 83-94.
Lin, Y. Koroglu D., & Olson L. (2012).The influence of cultural values in advertising examples from China and the United St. In proceeding  of the International Conference on Communication, Media, Technology and Design, Istanbul.
Moon, Y. (2014). IKEA Invades America. Boston, MA: Harvard Business School Case.
Mueller, B. (1987). Reflection of culture: An analysis of Japanese and American advertising appeal. Journal of advertising research, 27(3), 51-59.
Singh, N., Zhao, H., & Hu, X. (2005). Analyzing the cultural content of websites: A cross—national comparison of China, India, Japan and USA. International Marketing Review, 22(2), 129-146.
Via.web. (no date). Fact and figures. Retrieved  March  2015 fromhttp://www.via-web.de/high-context-vs-low-context/
Zhang, Y., & Gelb, B. D.(1996). Matching advertising appeals to culture: The influence of products  use condition. Journal of Advertising, 25(3), 29-46.