بررسی دیدگاه مسافران مترو شهر تهران نسبت به وضعیت گرافیک محیطی آن (مطالعه موردی: سیستم علائم و نشانه های مترو تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد گرافیک، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 استاد گروه گرافیک، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 استادیار، هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وازرت علوم، تهران، ایران

چکیده

گرافیک محیطی ب هعنوان مه مترین ابزار ارتباط تصویری در فضاهای شهری امروزی کاربرد دارد و رفتار و بسیاری ضع فهای
موجود در بطن جامعه را ب هصورت لای ههای پنهانی پوشش م یدهد. گرافیک محیطی ب هعنوان پایه و اساس نظ مبخشی در محی طهای
شهری مطرح م یشود؛ بنابراین توجه به آن یعنی موفقیت در ایجاد فضای مطلوب شهری. از ای نرو، هدف این پژوهش بررسی
وضعیت سیستم علائم و نشان ههای مترو شهر تهران است که نقش عمد های در انتظام و شک لگیری آرما نشهر ایفا م یکند و قرار
دادن امکانات بصری مطلوب در آن به تلطیف روان و اذهان و برقراری ارتباط بصری مخاطب کمک م ینماید. جامعۀ مورد مطالعه،
مسافران حاضر در مترو شهر تهران است و نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و روش گردآوری داد هها، روش تحقیق ترکیبی
)کیفی و کمی( است، اما اولویت با پژوهش کمی است. بدی نجهت برای گردآوری داد ههای کیفی از منابع کتابخان های استفاد هشده
و ابتدا اهمیت و چیستی علائم و نشان هها در زندگی امروز مورد بحث قرارگرفته است. یافت ههای مورد نظر بخش کمی تحقیق نیز
از روش پیمایشی و توزیع پرسشنامه در میان مسافران حاضر در مترو جم عآوری و جهت تجزی هوتحلیل داد هها نیز از بسته
استفاد هشده است. نتایج کلی تحقیق کیفی نشان م یدهد که سیستم علائم و نشان هها دارای اصول و مبانی SPSS V نر مافزار ی 22
م یباشد که توجه به آن از ضرور تهای طراحی برای محیط عمومی است و ب یتوجهی به آن موجب ضعف و اغتشاش ذهنی
و بصری م یشود. برآیند مطالعات میدانی نیز بیانگر عدم موفقیت علائم موجود در مترو شهر تهران م یباشد و علائم نتوانسته
ب هخوبی انتظارات مورد توجه مسافران را برآورده سازد و عد م رضایت مخاطبان موجب ب یتوجهی مسافران نسبت به علائم
گردیده و این مسئله ب هعنوان یک عامل اساسی در ایجاد و تشدید ب ینظمی در محیط پر رف توآمد مترو تأثیر گذاشته است.

کلیدواژه‌ها


ایلوخانی، مسعود. (۱۳۹۳). گرافیک محیطی. تهران: فاطمی.
تجویدی، فاطمه. (1381). «شناخت گرافیک محیطی و نقش آن در روابط­ عمومی». جلوه هنر. (شماره 20 و 21)، 29-24.
جئورگی، کپس. (۱۳۶۸). زبان تصویر. ترجمه فیروزه مهاجر. تهران: سروش.
داندیس، د.اونیس. (۱۳۹۰). مبانی سواد بصری. ترجمه مسعود سپهر. تهران: سروش.
صلواتی، مرجان. (۱۳۹۰). «تأثیر گرافیک محیطی در ارتباط شهری». هنرهای تجسمی نقش سایه. (شماره 7)، ۳۸-۵۱.
مدنی پور، علی. (1387). فضاهای عمومی و خصوصی شهر. ترجمه فرشاد نوریان. تهران: نشر پردازش و برنامه‌ریزی شهری.
زرین­خط، فرشید. (۱۳۸۲). «بررسی نیازها و عوامل حاکم در طراحی مبلمان شهری در ایستکاه های مترو». پایان­نامهکارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه هنر.
سلطانی، ابراهیم. (۱۳۸۱). «طراحی محیطی ایستگاه‌های مترو». پایان­نامهکارشناسی. تهران: آموزش عالی سوره.
Archea, J. (1999). “The Place of Architectural Factors in Behavioral Theories of Privacy”. Directions in Person-Environment Research and Practice. ed. Jack L. Nasar and Wolfgang F.E. Preiser.
Arthur, P. & Passini. R. (1992). Wayfinding: People, Signs, and Architecture. New York: McGraw- Hill Book Company.
Barthes, R. (1883). Elements Of Semiology: (A. Lavers & C. Smith). Manufactured by United state of America.
Berger, C. (2010). “Wayfinding: Designing and Implementing Graphic Navigational Systems”. Social and Behavioral Sciences. (vol 9), 232-240.
Berger, C. (2010). “Wayfinding: Designing and Implementing Graphic Navigational Systems”. Social and Behavioral Sciences. (vol 63), 232-240.
Brandi, U. (2001). Lightbook: The Practice of Lighting Design Basel. Birkhäuser Publishers for Architecture.
Birren, F. (1988). Light, Color & Environment. West Chester, PA:Schiffer Publishing Ltd.
Ball, V.K. (1965). “The Aesthetics of Colour: A Review of Fifty Years of Experimentation”. Journal of Aesthetic Art Criticism. (vol 23), 441-452.
Fleming, R.L. (2007). The Art of Placemaking: Interpreting Community Through Public: Art and Urban Design. London: Merrell.
Gibson, D. (2009). The Wayfinding Handbook: Information Design for Public Spaces. New York: Princeton Architectural Press.
Giuliani, R.W. (2001). Universal design. New York. Mayor Publication.
Lynch, K. (1960). The Image of the City. Boston: The MIT Press.
Helvasioglu, E. & Karamanoglu, N. N. (2012). “Awareness of the concept of universal design in design education”. Social and Behavioral Sciences. (vol 51), 99 – 103.
Herdeg, W. (1978). Architectural & Environmental Graphics. Zurich: The Graphic Press.
­Kennig, B. & Ryhl, C. (2002). AAoutils: Teaching universal design. from http://acessibilidade.cmlisboa.
Kleeman, W. (1983). The Challeng of interior Design. Transgenerational Design: Products for an Aging Population.
Lynch, K. (1960). The Image of the City. Boston: The MIT Press.
Malkin, J. (1992). Hospital Interior Architecture: Creating Healing Environments for Special Patient Populations. New York: John Wiley & Sons.
Miller, C. Lewis. D. (1999). Wayfinding: Effective Wayfinding and Signing. New York: Mayor Publication.
Miller, C. Schlitt. J. (1985). Interior Space: Design Concepts for Personal Needs. New York: Praeger Publishers.
Mollerup, P. (2005). Wayshowing: A Guide to Environmental Signage Principles and Practices. Baden, Lars Muller Publishers.
Moses, L.E. (2013). Proceedings: Workshop on Needle Exchange and Bleach Distribution Programs. National Academies Press.
N.Abrams, H. (1995). The Art of John Biggars. Incorporated.
Niron, I. (2009). “The importance of environmental graphic design in human life”. Herfe Honarmand Publication. (vol 6), 109-128.
Osterberg, A. & Kain. D.J. (2002). Access for everyone: A Guide to Accessibility with Refrences to AdAAG. Ames, Lowa State University.
Rapaport, A. (1990). History and Precedent in Environmental Design. University of Wisconsin.
Rayan, A. & Hubner, R. (2006). A Guide to Information Graphics. London: Thames & Hudson.
Rodemann, P.­ (1999). Patterns in Interior Environments: Perception, Psychology, and Practice. New York: John Wiley & Sons.
Salgado, R. & Marques. R. (2011). “Assessing the diurnal variability of Pharmaceutical and personal care product in a full-scale activated Sludge Plants”. Environ pollut. (vol 10), 2359-2367.
Fonseca, Regina Siza Vieira Salgado. (2011). Reading pictograms and signs – the need for visual literacy. Faculty of Arts and Education. Master’sThesis. Universiteti Stavanger: Norwey.
Sharp, D. (1974). he Psychology of Color and Design. Chicago: Nelson-Hall Company.
The Center for Universal Design. (2016). Principles of Universal Design. NC State University.
Thuckavadee, S. & Nopadon, S. (2010). “Corporate strategy as design orientation of spatial function and environmental identity: a case of Kasikorn Bank's branch office in Bangkok”. Procedia Social and Behavioral Sciences. (vol 5), 1294-1300.
Wener, R. (1989). “Advances in evaluation of the built environment”. Advances in environment, behavior, and design. New York: Plenum. 2, 287-313.
Wyman, S.K. (2004). Algorithms for the Analysis of Whole Genomes. The University of Texas at Austin. http://www.apcosigns.com/techpdf/wayfind.pdf (Accessed on 2016/4/7)