مطالعه و تحلیل ابعاد فرهنگی تعاملات ارگونومیکی کاربران ایرانی ER24Pc با کشنده ریلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 طراحی صنعتی، دانشگاه هنر، سمنان، ایران

2 دانشیار گروه طراحی صنعتی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

چکیده

طراحی یک محیط مصنوع، فعالیتی فرهنگی است که طراحان غالبا چارچو بهایی از ادراک و منابع الها مبخش خود را با
نیز از این قاعده ER24Pc محوریت درک فرهنگی با طراحی محصولات و فضاها م یآمیزند. کابین لکوموتیوران کشندۀ
مستثنا نیست. ناهمخوان یها، درست عمل نکردن سیستم، ناراحتی لکوموتیورا نها، نوع امکانات ارائ هشده و بسیاری موارد
دیگر، ریشه در نادیده گرفتن فرهنگ ایرانی در طراحی لکوموتیو دارند. برآوردن نیازهای فرهنگی لکوموتیورا نها در افزایش
میزان راحتی، رضایت شغلی، عملکرد مناسب آ نها و بالطبع در کاهش بار کاری لکوموتیورا ن و احتمال کاهش خطر نقش
دارد. در این پژوهش، چال شها و ابعاد فرهنگی تعاملات لکوموتیوران با فضای داخلی کابین مطالعه و تحلیل شد. در این
مطالعه، ابتدا ب هوسیله فیل مبرداری نحوه تعامل چهار گروه لکوموتیوران با فضای کابین، طی یک سفر ۱۲ ساعته از تهران
تحلیل گردید. سپس، بر اساس داد ههای ب هدس تآمده از تحلیل NVIVO به مشهد بررسی شد. فیل مها توسط نر مافزار 8
فیل مها، پرسشنامه طراحی شد. نظرات ۳۰ لکوموتیوران از طریق تکمیل پرسشنامه، در دریافت اطلاعات استفاده گردید.
نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که رابط های بین مشکلات لکوموتیورا نها در تعامل با فضای کابین و نیازهای
فیزیکی و فرهنگی آ نها وجود دارد. تفاو تهای فرهنگی م یتوانند در نحوۀ تعامل افراد از فرهن گهای مختلف با محیط یکسان
مؤثر باشند. عواملی چون چیدمان نامناسب عناصر در فضای کار، خرابی تجهیزات و ناخوشایندی فضای کاربر، افزایش
بارکاری لکوموتیوران و درنهایت بروز سوانح ریلی اثر گذارند. لازم است در طراحی کابین لکوموتیوران ب هعنوان مرکز
و بایدهای ارگونومیک طراحی فضای کار، شرایط UIC کنترل کشنده، علاوه بر لحاظ نمودن استانداردهای ریلی چون
اثرگذار بر عملکرد لکوموتیوران از منظر ارگونومی فرهنگی نیز مدنظر قرار گیرد. پیشنهاد م یگردد برای حصول نتایج
مطلوب، با طراحی تجهیزات کاری و رفاهی داخل کابین بر پایه فرهنگ و شرایط کار و زندگی لکوموتیوران ایرانی، فضای
کاری برای کاربر ایرانی خوشایند گردد.

کلیدواژه‌ها


فرجی، عبیدالله، و همکاران، (1387)، «نقش و تأثیر مدل ویژگی‌های شغلی (JCM) روی رضایت شغلی». مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی. (شماره 2). 38-31.
عربانی، مهیار، فریدون مقدس‌نژاد. (1384). مهندسی راه‌آهن. گیلان: دانشگاه گیلان.
کلی، تام. (2008). هنر نوآوری: درس­هایی از خلاقیت در IDEO. ترجمه قربانلو. تهران: مبلغان.
مک اندرو، اف. (2012). روانشناسی محیطی. ترجمه محمودی، تهران: وانیا.
Da Costa, B, Vieira, E. (2010). “Risk factors for work-related musculoskeletal disorders: A systematic review of recent longitudinal studies”. Am J Ind Med. (vol 53), 285-323.
Flurscheim, C. (1983). Industrial Design in Engineering. London: The design council.
Helander, M. (1997). A Guide to Human Factors and Ergonomics. London: Tailor & Francis.
Hitchcock, D. Morris, C. Taylor, A. (2013). A driver – centered driver’s safety device. London: 4th international conference on Rail human factors.
Kaplan, M. (Ed.), (2004). Cultural Ergonomics; Advances in Human Performances and Cognitive Engineering Research. (Vol 4). New York: Elsevier Ltd.
Martyn, T. Kelvin, D. (2008). Feasibility of head-up displays in driving cabs. Seoul, Korea: World Congress on Railway Research (WCRR).
Olsson, E. Jansson, A. (2005). “Participatory design with train drivers-a process analysis”. Interacting with computers. (vol 17), 147-166.
Park, C. Choi, D. Kwak, S. et al. (2013). Development of ergonomic evaluation technology for improvement of work environment in driver’s cabs. Vancouver, Canada: Railway Safety Conference.
Qingxue, Liu. (2003). Understanding Different Cultural Patterns or Orientations between East and West. Poznan, China: Investigationes Linguiticae.
Saito, A. Suzuki, A. Sugimoto,M. (2011). “New Commuter Train Driver Desk Design Proposal Suited to a Wider Range of Body Size”. RTRI Quarterly Report. (vol 52), 174-179.
Saito, A. Suzuki, A. (2013). “Measurement of the Right Hand Operable Area under a Simulated Driving Situation”. RTRI Quarterly Report. (vol 54), 249-253.
Smith-Jackson, Tonya. Resnik, M. Johnson, H, T. (2014). Cultural Ergonomics: Theory, Methods and Applications. London: Tailor & Francis.
Steinich, W. H. (2011). European Driver’s Desk Advanced Concept Implementation - Contribution to Foster Interoperability. Available at: http://ec.europa.eu/research/ transport/projects/items/euddplus. December 30, 2011.
Steinicke, W. H, Meissner, T, Schaber. M, et al. (2006). Future Europe-wide Harmonized Train Driver’s Cab EUCAB - An Essential Result of the Integrated Project Modular Train. Montreal, Canada: World Congress on Railway Research (WCRR).