مطالعه بازنمود شبیه‌سازی فرهنگی در کشتزار مورچگان پرچمی اثر یوکینوری یاناگی بر اساس آرای ژان بودریار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد نقاشی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

2 استادیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

3 استادیار، دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

یوکینوری یاناگی هنر مفهومی را با کاربرد نشانه‌های هویتی-فرهنگیِ ملت‌های مختلف ارائه می‌دهد. او با خلق اثر کشتزار مورچگان پرچمی، استعاره‌ای از بیهودگی ملی‌گرایی آفرید. ترس و یا واقعیت تغییر هویت‌های فرهنگی در این اثر در گستره زندگی روزمره، فرایند شبیه‌سازی وسیعی را به نمایش می‌گذارد. به نظر ژان بودریار از پایه‌گذاران تئوری پست‌مدرن فرانسه، ما وارد عصر شبیه‌ها (وانموده­ها) شده‌ایم. شبیه‌ها نشانه‌هایی هستند که به‌منزلۀ رونوشت یا الگوی اشیاء یا رویدادهای واقعی عمل می‌کنند. در دوران پست‌مدرن شبیه‌سازی‌ها دیگر رونوشت یا کپی واقعیت نیستند، بلکه آن‌ها همزمان ایدۀ واقعیتی را که مدعی بازنمایی آن هستند، به وجود می‌آورند. ازاین‌رو، پژوهش حاضر باهدف مطالعه شبیه‌سازی فرهنگی در اثر یوکینوری یاناگی با در نظر گرفتن آرای ژان بودریار، این سؤال را مطرح می‌کند که چگونه شبیه‌سازی فرهنگی در اثر این هنرمند بازنمود پیدا می‌کند. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به مطالعه اثر کشتزار مورچگان پرچمی می‌پردازد. نتایج نشان می‌دهد که یاناگی، متناسب با پویایی جامعه بشری به لحاظ ماهیت و نحوه اجرا، با استفاده از طرح پرچم‌های مختلف و مورچه‌های زنده، نوع متفاوتی از ارتباطات بین کشورها را که منجر به شبیه‌سازی می‌شود به شیوه تمثیلی بیان کرده است.

کلیدواژه‌ها


استیونسون، نیک (1383)، "کولاک بودریار، پسامدرنیته"، ارتباطات جمعی و مبادله نمادین، ترجمه پیام یزدانجو، رسانه، شماره 57، 197 تا 244.
بودریار، ژان (1383)، "وانموده ها و داستان علمی تخیلی"، ترجمه علی ملائکه، ارغنون25، 133-125.
بودریار، ژان (1384)، "چگونه می توانی از روی سایه ات بپری وقتی دیگر سایه ای نداری؟"، ترجمه افشین جهاندیده، فلسفه و کلام 26 و 27، 457-466.
بودریار، ژان (1393)، در سایه اکثریت خاموش، ترجمه پیام یزدانجو، چاپ چهارم، تهران، نشر مرکز.
بودریار، ژان (1394 الف)، مبادله نمادین و مرگ، ترجمه عبدالکریم رشیدیان در کتاب از مدرنیسم تا پست مدرنیسم لارنس کهون، چاپ یازدهم، تهران، نشر نی.
بودریار، ژان (1394 ب)، جامعه مصرفی، ترجمه پیروز ایزدی، چاپ پنجم، تهران، نشر ثالث.
بیژنی، مریم (1389)، ارتباط با رسانه ها، تهران، نشر مبنای خرد.
پاینده، حسین (1391)، "طغیان کپی بر اصل؛ بررسی دیدگاه بودریار در باب رسانه و پست مدرنیسم"، سوره 58، 282-285.
پرهیزکار، غلامرضا (1389)، "واقعیت رسانه و توده در حاد واقعیت بودریار". معرفت فرهنگی اجتماعی،4، 200-179.
حامدی، مهدی و فاطمه رضوی (1394)، "نظام نشانه‌ای حاد واقعیت در اندیشه بودریار و تطبیق آثار پیتر هالی هنر با آن". دو فصلنامه فلسفی شناخت. پژوهشنامه علوم انسانی 1/73، 84-71.
گل محمدی، احمد (1393)، جهانی شدن فرهنگ، هویت، چاپ هفتم، تهران، نشر نی.
گیدنز، آنتونی با همکاری کارن برد (1394)، جامعه شناسی، ترجمه حسن چاوشیان، ویراست چهارم،  تهران، نشر نی.
لایون، دیوید (1380)، پسامدرنیته، ترجمه محسن حکیمی، تهران، انتشارات آشیان.
منصوریان، سهیلا (1390)، "وانمایی: تاریخچه و مفهوم، نگاهی به الزامات وانمایی برای جامعه و هنر معاصر از منظر ژان بودریار". کیمیای هنر سال اول شماره 2، 110-120.
منصوریان، سهیلا (1393)، "هنر و حقیقت رسانه در روزگار پست‌مدرن- بررسی رسانه به‌مثابه تولیدکننده وانمایی از منظر ژان بودریار"، کیمیای هنر، 8،72-59.
Ryszard, W. Wolny (2017), "Hyperreality and Simulacrum: Jean Baudrillard and European Postmodernism", European Journal of Interdisciplinary Studies, 8, p. 76-80.
Baudrillard, Jean(1993), Symbolic Exchange and Death, Trans, Iain H. Grant, London.
Betiang, Liwhu (2016), "The Trojan Horse of Globalizing Media & Changing Identities in Nigeria". Department of  Theatre & Media Studies, University of Calabar, Nigeria.p.685-697.
Fiero, K. G, ( 1998), The Humanistic Tradition: The Global Village of the 20th Century. Vol.6, 3rd ed. New York: McGraw-Hill, p.158.
Fumio, Nanjo, (2015), Yukinori Yanagi: A Solitary Voice from the Wilderness, in 77 Second Asia-Lucie-Smith, Edward (1995). ArToday (London: Phaidon Press Limited), 410.
Munroe, Alexandra (1994), Hinomam Illumination: Japanese Art of the 1990s, in Japanese. Art After1945: Scream Against the Sky, 346-347.
Tzou, Shwu-Huoy (2000), Cultural-specific and International Influences on and Critical Perceptions of Five Asian Installation Artists: Gu Wenda, Yanagi Yukinori, Xu Bing, Miyajima Tatsuo, and Choi Jeong-Hwa, Texas Tech University.
Yanagi, yukinori, (1993), "Yukinori Yanagi," m Aperto '93: emergency/emergenza: Flash Art International Milan: Giancarlo Politi Editore, 450.
www.yanagistudio.net
mymodernmat.com
https://blogs.yahoo.co.jp/flatopancake/32763027.html
J. Banks; J. Carson; B. Nelson; D. Nicol (2001). Discrete-Event System Simulation. Prentice Hall. p. 3.