سیر تکامل تصاویر عوج بن عنق در نگارگری ایران (سده‌های هفتم تا دهم هجری)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

چکیده

داستان زندگانی شخصیتی به نام عوج بن عنق که ریشه در اسرائیلیات داشت، از سده‌های آغازین اسلامی به تألیفات مسلمانان راه یافت. در متون اسلامی، عوج به عنوان یک کافر معرفی شده که رودرروی پیغمبران الهی ایستاد و بنابراین نمادی از دشمان دین راستین در طول تاریخ است. بلندای او به قدری بود که ماهی دریا را می‌گرفت و در برابر آفتاب بریان می‌کرد و می‌خورد. در زمان نوح (ع) آب سیل تا زانوی او بالا آمد و در نهایت با ضربه‌ای که موسی (ع) با عصای خود به قوزک پای او زد هلاک شد. افسانۀ عوج مورد استقبال گستردۀ نگارگران ایرانی در سده‌های میانی قرار گرفت. صحنۀ نبرد موسی (ع) با عوج در کتب تاریخی، قصص الانبیاء، عجائب ‌المخلوقات و فالنامه‌ها مصوّر شده است. این نوشتار از طرفی به دنبال بررسی ریشه‌ها و سیر تکامل افسانۀ عوج در فرهنگ اسلامی است و از طرف دیگر به تحلیل روند تکامل بازنمایی عوج در هنر سده‌های میانی ایران می‌پردازد. یافته‌ها حاکی از آن است که منشأ این افسانه را باید در تلمود و نه کتاب مقدس جستجو کرد. اگرچه قدیمی‌ترین نگارۀ شناخته شده از عوج در هنر ایران به سدۀ هفتم م./سیزدهم ه. بر می‌گردد، اما مهم‌ترین دوره در تثبیت تصویر عوج، دورۀ جلایری است.

کلیدواژه‌ها


آژند، یعقوب. )1387 .)مکتب نگارگری شیراز. تهران: فرهنگستان هنر.
ابنخلـدون، عبدالرحمـن بـن محمـد. )1382 .)مقدمـه ابنخلـدون. ترجمـۀ محمـد پرویـن گنابـادی. 
ج1-2 .تهـران: علمـی و فرهنگی.
بلعمـی، ابوعلـی محمـد بـن محمـد. )1353 .)تاریـخ بلعمـی. ج1 .تصحیـح محمدتقـی بهـار. تهـران: 
کتابفروشی زوار.
حاجمنوچهــری، فرامــرز. )1377« .)اســرائیلیات«. دایرة‌المعــارف بــزرگ اســامی. ج8 .تهــران: 
مرکــز دایرة‌المعــارف بــزرگ اســامی، 290-294.
رشـیدالدین و حافـظ ابـرو. )1398 .)جامـع التواریـخ رشـیدالدین فضـلاهلل همدانی )کتابـت 714ق(
و مجمـع التواریـخ حافـظ ابـرو )کتابـت 829ق(. مقدمـه و پژوهـش محمدرضـا غیاثیـان. ج1-4 .
تهــران: میــراث مکتوب.
طبــری، محمــد بــن جریــر. )1375 .)تاریــخ طبــری یــا تاریــخ الرســل و الملــوک. ج1 .ترجمــه 
ابوالقاســم پاینــده. تهــران: اســاطیر.
الکســائی، محمــد بــن عبــداهلل. )23-1922 .)قصصاالنبیــاء: علیهــم الصلــوة و الســام )Vita
Prophetarum .)تصحیــح اســحق بــن ســاؤول ایزنبــرغ )Eisenberg Isaac .)لیــدن: بریــل.
مســعودی، علــی بــن حســین. )1385ق(. مــروج الذهــب و معــادن الجوهــر. بهکوشــش یوســف 
اسـعد داغـر. بیـروت: داراالندلـس.
النیسـابوری، ابواسـحاق ابراهیـم بـن منصـور بـن خلـف. )1382 .)قصصاالنبیـاء )داسـتانهای 
پیغامبـران(. بـه اهتمـام حبیـب یغمایـی. تهـران: علمـی و فرهنگـی.
 Qiṣaṣ fī Majālis-al ʿArāʾis.)annot and. trans (Idem”. Introduction). “2002. (M William, Brinner
 Ibrahīm ibn Muḥammad ibn Aḥmad Isḥāq Abū By”. Prophets the of Lives “or, Anbīyāʾ-al
.Brill: Leiden. Thaʿlabī-al
 The: Jerusalem. Painting Islamic in Stories Biblical). 1991. (Milstein Rachel and ama’Na, Brosh
.Museum Israel
 .H. J, Gibb. R. A. H by edited, I. vol. Islam of Encyclopaedia”. Balʿamī). “1986. (M. D, Dunlop
.985-984, Brill. J. E: Leiden. Schacht. J and Provençal-Lévi. E, Kramers
.Hudson and Thames: London. Omens of Book The: Falnama). 2009. (Massumeh, Farhad
 Ishmael-Abraham the of Evolution The: Lands Holy in Journeys). 1990. (Reuven, Firestone
.York New of University State: Albany. Exegesis Islamic in Legends
 .PhD)”. 21.30 and 19.47, 16.F59 (Washington, Art of Gallery Freer the in Ṭabari i-Tārīkh yi-
Tarjama s’Balʿami of Manuscript Illustrated An: Tabari s’Balʿami). “2001. (Teresa, Fitzherbert
.Edinburgh of University. diss
 s’Abru i-Hafiz to Illustrations The: Prophets the of Lives). 2018a. (Reza Mohamad, Ghiasian
.Brill: Boston, Leiden”. Chronicles of Assembly“
 Hazine (Tawarikh-al Jamiʿ the of Manuscript Topkapı The). “2018b. (Reza Mohamad, Ghiasian
 vol. (Studies Iranian”. Analysis Preliminary A: Court Ottoman the to Rashidiya from) 1654
.425-399), 51
 of Bulletin, Notices Shorter”. Art Islamic in Og Giant the about More). “1989. (Joseph, Gutmann
.14-107, 3. S. N, Institute Asia the
 in Og and Moses between Combat The). “1987. (Moreen Basch Vera and Joseph, Gutmann
.122-111), 1 vol. (Institute Asia the of Bulletin”. Miniatures Muslim
/com.jewishencyclopedia.www://http. 388, Encyclopedia Jewish”. Oj). “1906. (G Emil, Hirsch
.(2020 March 9 accessed (og-11672/articles
 Bashan of King Og of Way Winding The: Story Giant a of Story The). “2002. (Admiel, Kosman
.190-157), 73 vol. (Annual College Union Hebrew”. Tradition Haggadic Jewish the in
-199), 13-vol12 (Art Jewish”. Art Islamic in Moses of Iconography The). “87-1986. (Rachel, M
212
 s’Balʿamī: Legitimacy Political and Historiography Islamic Mediaeval). 2007. (S.C.A, Peacock
.Routledge: York New. Tārīkhnāma
 Bayerischen der Handschriften: Schöpfung der Wunder Die). 2010. (Helga, Rebhan
 of Manuscripts: Creation of Wonders The [Kulturkreis islamischen dem aus Staatsbibliothek
.Harrassowitz: Wiesbaden]. World Islamic the from Library State Bavarian the
 :Edinburgh. Dīn-al Rashīd of” History World “the to Illustrations The). 1976. (Talbot David, Rice
.University Edinburgh
Persian [Siècle XVIIe au XIIe du Manuscrits: Persanes Splendeurs). 1997. (Francis, Richard
.France de Nationale Bibliothèque: Paris]. Century XVII to XII the from Manuscripts: Splendor
.56-1), 12 vol. (Persica’”. Fālnāmeh ‘Dresdener des Miniaturen Die). “1987. (Karin, Rühdranz
Fourteenth the From: Painting Persian in Faith of Ship the and Ark s’Noah). “2002. (Y Raya, Shani
.203-127), 27 vol. (Islam and Arabic Studiesin Jerusalem”. Century-Sixteenth the to
Ehsan by edited. 8 vol. Iranica Encyclopaedia”. Solṭān Eskandar). “1998 (Priscilla, Soucek
.Publishers Mazda: California, Mesa Costa. 604-603, Yarshater
̣aṣQis̄ fi lis̄Maja-al ʻis̄ʻAra). 2002. (m̄hīIbra-Ibn ammaḍMuh-Ibn maḍAh q̄ạIsh̄-Abū, Thaʻlabi
 ,Leiden. Brinner. M William by annotated and Translated. Prophets the of Lives: or, ʻ̄Anbiya-al
 .Brill: Boston
Arabica”. Literature Muslim in Isrāʾīliyyāt Term the of Use and Origin). “1999. (Roberto, Tottoli
.210-193: 2. Fasc, 46. T
.(2020 March 9 accessed (16.F1957/object/edu.si.asia://https: 1 URL
.(2020 March 9 accessed (19077/object/921/collection/org.ashmolean.jameelcentre://http: 2 U