- پوتر، نورمن. (1391). طراح کیست؟ اشیائ، مکانها، پیامها (مهدی خاک زند؛ فرهنگ مظفر، مترجمان). تهران: دانشگاه هنر ( نشر اثر اصلی 2002).
- تاگارد، پل. (1391). ذهن: در آمدی بر علوم شناختی،(رامین گلشائی، مترجم)، انتشارات سمت، تهران،(نشر اثر اصلی2005).
- دانشگر مقدم، گلرخ. ( ۱۳۸۸). فهم مسئله طراحی در آموزش معماری؛ بررسی مؤلفههای مؤثر بر فهم کافی از مسئله طراحی به عنوان آغازگاهی برای طراحان مبتدی. نشریه هنرهای زیبا. 2 ( ۳۷)، ٦۸–٥۹.
- صالحی، جواد؛ محمدی، نوراله؛ اونق، امیر. (1389). نقش استفاده از طرح وارههای جنبشی در حل مساله قیاسی، تازههای علوم شناختی، سال 12، شماره 3 59 – 72 .
- لازیو، پل. ( ۱۳۸۷). تفکرترسیمیبرای معماران و طراحان ( سعید آقایی، مترجم). تهران : انتشارات گنج هنر ( نشر اثر اصلی،1981).
- لاوسون، برایان ( ۱۳۸۷). طراحان چگونه میاندیشند. ابهام زدایی از فرایند طراحی ( حمید ندیمی، مترجم). تهران : انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، چاپ دوم.
- لوسی اسمیت، ادوارد(1380). مفاهیم و رویکردها درآخرین جنبشهای هنری قرن بیستم (علیرضا سمیعآذر، مترجم). تهران: موسسه فرهنگی نشر نظر. ( نشر اثر اصلی،1933).
- محمودی، امیرسعید ( ۱۳۷۸). آموزش روند طراحی معماری. نشریه هنرهای زیبا (۴و٥)، ۸۰–۷۳.
- میلر، جی، پی(1392). نظزیههای برنامه درسی. (محمود مهر محمدی، مترجم). تهران: انتشارات سمت. ( نشر اثر اصلی،1943).
- ندیمی، حمید. (1389). روش استاد و شاگردی از نگاه دیگر، نشریه هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی، دوره 2، شماره44 ، صص 27 –32.
- Anthony, K(1991), Design juries on trial: the renaissance of design studio, Van Nostrand Reinhold, New York.
Asimow, M(1962), Introduction to Design. Prentice- Hall.United states of America. -
- Chakrabarti. A(2006), Defining and Supporting Design Creativity.International design conference- Design 2006 Dubrovnik- Croatia, May 15-18, 2006.pp 479-486
- Cross, N.(1990) , Design Research: A Diseiplined Conversation, Design Issues, 15 (20), 5 –10
- Eilouti,B 2009, Design Knoeledge recycling using precedent – based analysis and synthesis models Design studies, Vol 30, No 4, pp 340 – 368.
- Findler,N.V(1981), Analogical reasoning in design process. DesignStudies,2(1), 45-51
- Goldschmidt, Gabriela( 2011) Visual Analogy - a Strategy for Design Reasoning and Learning. Design Studies, 15(2), 158-174.
- Goldschmidt, G; & Tatsa, D.( 2012), How good are good ideas?, Correlates of design creativity, Design Studies, 26(6), pp593 – 611.
- Jamil , Ali(2009), AModel integrating theories of architecture lectures in architectural desing studio,in Proceedings of the fourth international conference on architectural education: flexibility in architectural education, Turkey, Kayseri, May 2009,pp377 – 391.
- Jonassen,D,H,. & Hernandez – Serrano, J.(2002),Case – based reasoning and instructional design: Using stories to support problem solving. Educational Technology Research and Development,50(2),65 – 77.
- Liikanen, L.,& Perttula, M.(2008), Inspiring design idea generation: insights from a memory – search perspective, journal of engineering Design. First published on: 27 september 2008(ifirst).
- Oxman, ER 1994, Precedents in design : acomputational model for the organization of precedent knowledge, Design Studies, Vol 15, No2, pp 144- 157.
- Schwartz, Norber (2002), Creative Meta-seeing, JOURNAL OF CONSUMER PSYCHOLOGY, 14(4), 332–348.
- Taura, T. Nagai, Y(2005), Primitives and Princeples of Synthetic Process for Creative Design, Design Studies 30(6):678-675.