مقاله پژوهشی
تقابل تصویر و کلمه در پاراگون لئوناردو داوینچی

فرزانه محمدی خانقشلاقی؛ امیر مازیار

دوره 9، شماره 17 ، خرداد 1395، صفحه 5-18

https://doi.org/10.30480/vaa.2016.311

چکیده
  از وجوه مهم و چالش برانگیز در بحث تعیین سلسله مراتب هنرها در تاریخ تفکر غرب، مقایسه نقاشی و شعر به عنوان دو رقیب دیرین بوده است. مقایسه‌ای که بخشی از تاریخ دوگانه‌ی تصویر و کلمه را شکل می‌دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی تقابل تصویر و کلمه از گذرگاه مقایسه‌ی نقاشی و شعر در رساله‌ی پاراگون نوشته‌ی لئوناردو دا‌ وینچی است که از نخستین آثار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی کهن الگوی آب و کمان کشی در داستان رستم و اسفندیار از منظر آیکونولوژی

حسین دیّری؛ محمدتقی آشوری

دوره 9، شماره 17 ، خرداد 1395، صفحه 19-36

https://doi.org/10.30480/vaa.2016.312

چکیده
  بنابر روایت فردوسی در شاهنامه، اسفندیار روئین تن است اما رستم  با پرتاب تیری او را به کام مرگ می کشاند. در اساطیر ایران کمان کشی از خویشکاری های مهم ایزدان باران آور محسوب می گردد و چنین کنشی در پیوند با عناصری همچون سیمرغ، روئین تنی، درخت گز و ... می تواند یادآور مفاهیم رایج اساطیری در این زمینه باشد. هدف از تدوین این مقاله نیز، رمزگشاییِ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
جایگاه قیاس بصری در فرایند طراحی و ایده‌پردازی در مجسمه‌سازی

علیرضا اصفهانی زاده؛ منصور حسامی؛ سودابه صالحی

دوره 9، شماره 17 ، خرداد 1395، صفحه 37-52

https://doi.org/10.30480/vaa.2016.313

چکیده
  رفتار مجسمه‌سازان حرفه‌ای در رسیدن به ایده، نوعی "یافتار پژوهی" محسوب می‌شود؛ آنها به پشتوانه مهارت‌های تجربی خود در درک و تحلیل طراحی یک اثر، در فضای تصویری آثار دیگران به کنکاش عمیق می‌پردازند، و در نهایت به کمک استنتاج قیاسی به یک طرح‌واره مناسب راه پیدا می‌کنند. شکل‌گیری طرح‌واره‌ها را می‌توان حاصل "استدلال قیاسی" و "راهبرد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی دیباچة دوست محمد هروی بر مرقع بهرام میرزای صفوی از منظر جامعه شناسی تاریخی تحلیلی

حنیف رحیمی پردنجانی؛ علی اصغر شیرازی؛ محسن مراثی

دوره 9، شماره 17 ، خرداد 1395، صفحه 53-69

https://doi.org/10.30480/vaa.2016.314

چکیده
  دیباچه­های مرقعات حاوی اطلاعات ارزنده­ای از هنرمندان، حامیان و بعضاً تاریخ شکل­گیری هنرها می­باشند، اما کمتر به  زمینه­های جامعه­شناختی ظهور آنان و ارجاعات متن به بستر تاریخی­ای که در آن قرار گرفته­اند، توجه می­شود. نخستین­بار دیباچه دوست محمد هروی در کنار خوشنویسی به نقاشی و نقاشان پرداخت. این پژوهش به دنبال ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی اسلوب خط در نسخه ای از لطائف التفسیر

معصومه مصلح امیردهی؛ صداقت جباری

دوره 9، شماره 17 ، خرداد 1395، صفحه 71-84

https://doi.org/10.30480/vaa.2016.328

چکیده
  عنصر خط، یکی از عناصر اصلی به کار رفته در مقولة کتابت و نسخه­­نویسی به شمار می­آید و پرداختن به اسلوبی ناشناخته از خط که در نسخه­ای از کتاب لطائف التفسیر نوشته شده و در نُسَخ خطی برهه­ای از تاریخ خوشنویسی نیز مرسوم بوده، مهم­ترین هدف این پژوهش است. با این هدف، نسخه­ای از کتاب لطائف التفسیر انتخاب و ریخت­شناسی خط آن به شیوة ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعه تطبیقی آرایش درجات عکس سیاه و سفید، هنگام استفاده از کاغذ کنتراست متغیر و کاربست نظام ناحیه ای

علیرضا واعظ

دوره 9، شماره 17 ، خرداد 1395، صفحه 85-106

https://doi.org/10.30480/vaa.2016.316

چکیده
      عکس سیاه و سفید بدون رسانه رنگ، توانسته است در قلمداد شدن عکاسی به عنوان یک هنر، نقش بسزایی ایفا نماید. درجات عکس سیاه و سفید و تفکیک آنها، برای قوه ی بینایی ما حائز اهمیت است. از آن جا که هنگام آفرینش این عکس ها، برخی از روش ها می توانند عکاس را در مدیریت آرایش و ترکیب بندی درجات دچار چالش سازند، لذا پرداختن به آن در این مقاله ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعه تطبیقی سه تابلوی نقاشی اثر جعفر چهره نگار هنرمند دوره پهلوی

کورس سامانیان؛ حمیده عباسیان

دوره 9، شماره 17 ، خرداد 1395، صفحه 107-121

https://doi.org/10.30480/vaa.2016.317

چکیده
  ورود تکنیک­های نوین، متأثر از نقاشی غرب، در اواخر دورۀ قاجار، فصل تازه­ای در هنرهای تجسمی ایرانِ پهلوی گشود که از سویی، در هنر غرب و ادوار قبل، یعنی قاجار، ریشه داشته و از سوی دیگر، آینۀ تحولات و جهت­گیری­های عصر خود است. یکی از جریانات هنری خاص این دوره، ساخت تصاویری از نخبگان سیاسی است که به سفارش ایشان، در قالب عکس یا تک­چهره ...  بیشتر