مطالعه تطبیقی آرایش درجات عکس سیاه و سفید، هنگام استفاده از کاغذ کنتراست متغیر و کاربست نظام ناحیه ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مربی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان.

چکیده

    عکس سیاه و سفید بدون رسانه رنگ، توانسته است در قلمداد شدن عکاسی به عنوان یک هنر، نقش بسزایی ایفا نماید. درجات عکس سیاه و سفید و تفکیک آنها، برای قوه ی بینایی ما حائز اهمیت است. از آن جا که هنگام آفرینش این عکس ها، برخی از روش ها می توانند عکاس را در مدیریت آرایش و ترکیب بندی درجات دچار چالش سازند، لذا پرداختن به آن در این مقاله امری ضروری به نظر می آید.
      نگارنده در پژوهش حاضر، با انجام آزمایش  ودر راستای هدف تحقیق، در تلاش است تا به روش تطبیقی –تحلیلی و با رویکرد کیفی، تمایز و تشابه دو روشِ مورد مطالعه در فرایند آفرینش عکس، یعنی 1- استفاده از کاغذ کنتراست متغیر به جای کاغذ تک شماره ای و 2- کاربست نظام ناحیه ای با استفاده از کاغذ تک شماره ای ، را از حیث آرایش درجات و تأثیر بر کیفیت عکس، مورد ارزیابی قرار دهد. از این رو، پژوهش حاضر در پاسخ به این پرسش که آیا اختلافی بین آرایش درجاتِ تصویر در این دو روش وجود دارد، و چرا کاربر باید روش پر مشقت نظام ناحیه ای را برگزیند، به این نتیجه رسید که با امکان کنترل و جایگزینی دقیق و هوشمندانه ی  درجات و تفکیک آنها در تمام بخش های تصویر هنگام کاربست علم و فن نظام ناحیه ای،  این روش، ضامن ارتقاء کیفیت و وضوح عکس(به عنوان مهمترین ویژگی)، در راستای اهداف زیباشناسانه بوده، و کاغذ کنتراست  متغیر نمی تواند از این حیث جایگزین مناسبی برای آن باشد.

کلیدواژه‌ها


-         ادمز، انسل. (1370). دوربین عکاسی. ترجمه پیروز سیار، چاپ اول، تهران: سروش.
-         بَرِت، تِری. (1390). نقد عکس درآمدی بر درک تصویر. ترجمه کاوه میرعباسی و اسماعیل عباسی، چاپ چهاردهم، تهران: مرکز.
-         پاکباز، رویین. (1389). فرهنگ اصطلاحات هنری و اَعلام هنرمندان. چاپ اول، تهران: فرهنگ معاصر.
-         تاسک، پطر. (1377). سیر تحول عکاسی. تألیف و ترجمه محمد ستاری، چاپ اول، تهران: سمت.
-         جاکوبسون، سی، آی و جاکوبسون، آر، ای. (1368). ظهور. ترجمه اکبر عالمی، چاپ دوم، تهران: سروش.
-         داندیس، دونیس اِ. (1383). مبادی سواد بصری. ترجمه مسعود سپهر، چاپ هشتم، تهران: سروش.
-         درساهاکیان، وازریک و جلالی، بهمن. (1365). عکاسان و عکاسی. چاپ اول، تهران: سروش.
-         سارکوفسکی، جان. (1389). نگاهی به عکس ها. ترجمه فرشید آذرنگ، چاپ سوم، تهران: سمت.
-         فی نینگر، آندریاس. (1372). تکنیک عکاسی. ترجمه نصرالله کسرائیان، چاپ هفتم، تهران: مترجم.
-         کِپِس، جئورگی. (1382). زبان تصویر. ترجمه فیروزه مهاجر، چاپ چهارم، تهران: سروش.
-         گراندبرگ، اندی. (1389). بحران واقعیت در باب عکاسی معاصر. ترجمه مسعود ابراهیمی مقدم و مریم لدنی، چاپ اول، تهران: متن.
-         لنگفورد، مایکل. (1388). عکاسی پایه. ترجمه رضا نبوی، چاپ اول، تهران: دانشگاه هنر.
-         ____ و بیلیسی، اِفتیمیا. (1389). عکاسی پیشرفته (ویرایش دیجیتال). ترجمه رضا نبوی، چاپ دوم، تهران: اداره انتشارات دانشگاه هنر.
-         مرزبان، پرویز و معروف، حبیب. (1377). فرهنگ مصور هنرهای تجسمی. ویرایش سوم، تهران: سروش.
-         واعظ، علیرضا. (1392). کنترل کنتراست و کیفیت در عکاسی. چاپ اول، اصفهان: گلدسته.
-         ____ . (1389). طرح پژوهشی: نظام ناحیه ای در عکاسی سیاه و سفید، رنگی و دیجیتال. اصفهان: دانشگاه هنر.
-          Allen, E. & Triantaphillidou, S. (2011). The Manual of Photography. Burlington: Elsevier – Focal Press.
-          Adams, A. (2005). The Negative. New York - Boston: Little, Brown and Company.
-          _____ . (2006). The Print. New York - Boston: Little, Brown and Company.
-          Beardsworth, J. D. (2007). Advanced Digital Black & White Photography. New York: Lark Books.
-          Johnson, C. (2007). The Practical Zone System for Film and Digital Photography. Burlington: Elsevier - Focal Press.
-          Peres, M. R. (2007). Focal Encyclopedia of  Photography. Burlington: Elsevier - Focal Press.