آژند، یعقوب. (1388). اصل واق در هنر ایران، نشریۀ هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، شمارۀ 38: 13-5.
احدی یگانه، آزاده. (1392). بررسی ساختار سقانفار لدار (موارد مشابه در استان مازندران)،،پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
الئاریوس، آدام. (1363). سفرنامۀ آدام الئاریوس. ترجمۀ احمد بهپور. تهران: ابتکار.
امیررسکنی. مائده. (1393). نقش فرهنگ و بازپروری فرهنگی در معماری بومی (مطالعۀ موردی: بنای سقانفار، بهعنوان شاخص معماری بومی مازندران)،اولین کنگره تخصصی مدیریت شهری و شوراهای شهر. تهران: مرکز همایشهای توسعه ایران.
اخگری، محمد و ابراهیم امیرکلایی. (1382). سقانفار، یادمان مذهبی و سنتی مازندران، فرهنگ مردم ایران، شمارۀ 5و6: 108-85.
اکبری، رائفه و فاطمه حسین پور. (1393). سقانفارها؛ حلقهای گمشده در معماری آیینی مازندران، همایش ملی معماری، عمران و توسعه نوین شهری، تبریز: کانون ملی انجمنهای صنفی مهندسان معمار ایران.
بهرامزاده، محمد، و نرگس علائیبخش. (1392). تجلی اعتقاد در طراحی معماری با مطالعۀ موردی سقاتالار (سقانفار) در استان مازندران، اولین همایش ملی معماری، مرمت، شهرسازی و محیط زیست پایدار ، هگمتانه:
انجمن ارزیابان محیط زیست.
پاکباز، رویین. (1386). نقاشی ایرانی از دیرباز تا امروز. تهران: زرین و سیمین.
پاکباز، رویین. (1389). دایره المعارف هنر:نقاشی، پیکرهسازی، گرافیک. تهران: فرهنگ معاصر.
پیرزاد، احمد. (1388). نگرشهای آیینی و مذهبی در سقانفارهای مازندران، کتاب ماه هنر، بهمن 1388: 95-86.
چلیپا، کاظم و علی رجبی.(1385). حسن اسماعیلزاده نقاش مکتب قهوهخانهای. تهران: نظر.
ذکاء، یحیی. (1366). معماران و استادکاران، معماری ایرانی دوره اسلامی. به کوشش محمدیوسف کیانی، تهران: ارشاد اسلامی.
رحیمزاده، معصومه. (1382). سقاتالارهای مازندران، منطقۀ بابل، وجهی از معماری آیینی. ادارۀ کل میراث فرهنگی استان مازندران.
رحیمزاده، معصومه. (بیتا). پیوست و گسست سنت در بناهای آیینی، نامۀ فرهنگ، شمارۀ 52: 151-142.
رحیمزاده، معصومه (بیتا). تصویر فرشتگان در بنای آیینی سقاتالار، میراث جاویدان، سال چهارم، شمارۀ 53.
رمضان ماهی، یاسمن. (1383). هنر نقاشی پشت شیشه در ایران و جهان، هنرنامه، شمارۀ 23.
ستوده، منوچهر. (1374). از آستارا تا استرآباد. جلد چهارم، تهران: وزارت ارشاد اسلامی، معاونت امور فرهنگی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران، کتابخانه و اسناد دیجیتال:
سخنپرداز، کامران و حجت امانی. (1378). نقاشی پشت شیشه ویژگیها و تأثیرگذاریها، آینۀ خیال، شمارۀ10.
سلحشور، فریال. (1387). نقاشی پشت شیشه، مجموعۀ شخصی جهانگیر کازرونی و فریال سلحشور. تهران: مؤسسۀ فرهنگی و پژوهشی چاپ و نشر نظر.
سیف، هادی.(1369). نقاشی قهوهخانهای. تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
سیف، هادی.(1371). نقاشی پشت شیشه. تهران: سروش.
شاکری، سیده فاطمه.(1392). بررسی نمادشناسانه و نشانهشناسانۀ نقوش سقاتالارها، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه الزهرا سلامالله علیها.
شجاع شفیعی، محمد مهدی. (1386). تاریخ هزار ساله اسلام در نواحی شمالی ایران. تهران: اشاره.
شچگلوا، الیمپیاداپاولونا. (1388). تاریخ چاپ سنگی در ایران. ترجمۀ پرویز منزوی، تهران: معین.
علیزادۀ چوببستی، حیدرجان، و محمدحسن زال. (1390). سقانفار نماد معماری اسلامی، کارکردهای دینی و اجتماعی سقانفار در مازندران، دوفصلنامۀکاوشهای دینی، سال سوم، شمارۀ 6.
عناصری، جابر.(بیتا). معرفی کتب چاپ سنگی-حملۀ حیدری (اثر:بمانعلی کرمانی)، صنعت چاپ، شمارۀ 373: 62-60.
قزوینی، ذکریابن محمد.(1266هـ.ق.). عجایبالمخلوقات. تهران: گنجینۀ چاپ سنگی کتابخانه ملی ایران.
کریمزادۀ تبریزی، محمدعلی.(1369). احوال و آثار نقاشان قدیم ایران و برخی از مشاهیر نگارگر هند و عثمانی. جلد دوم، لندن: ساتراپ.
گودرزی (دیباج)، مرتضی. (1384). تاریخ نقاشی ایران از آغاز تا عصر حاضر. تهران: سمت.
گیلانی، ملاشیخعلی. (1044هـ.ق.). تاریخ مازندارن. تصحیح و تحشیه دکتر منوچهر ستوده، تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
محمدزاده، مرضیه. (1389). عاشورا در شعر معاصر و فرهنگ عامه. تهران:مجتمع فرهنگی عاشورا.
محمودی، فتانه. (1387). مضامین دینی در نقوش سقانفارهای مازندران، کتاب ماه هنر: 87-80.
محمودی، فتانه، و محمود طاووسی.(1387). مضامین تصاویر انسانی در سقانفارهای مازندران، بررسی تطبیقی نقوش سقانفارهای شیاده و کردکلا، هنرهای زیبا، شمارۀ 36: 76-67.
ناصرالدین شاه قاجار. (1336). روزنامه سفر مازندران. زیر نظر ایرج افشار، تهران: انتشارات فرهنگ ایران زمین.
کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی:
http://digital.aqr.ir/index.aspx?pid=13&GID=150581&ID=92889
کرزن، جرج ناتانیل. (1367). ایران و قضیۀ ایران. جلد اول، ترجمۀ وحید مازندرانی، تهران: بنیاد ترجمه و نشر کتاب.
گودرزی (دیباج)، مرتضی.(1384). تاریخ نقاشی ایران، تهران: سمت.
مارزلف، اولریش. (1387). ادبیات عامیانۀ فارسی در دورۀ قاجار، ترجمۀ عباس امام، فرهنگ مردم، شمارۀ 27و28: 117-93.
مرعشی، ظهیرالدینبن نصیر الدین.(1345). تاریخ طبرستان. تهران: شرق.
مکنزی، چارلز فرانسیس. (1359). سفرنامۀ شمال. ترجمۀ منصوره اتحادیه، تهران:گستره.
میرزاییمهر، علیاصغر. (1386). نقاشیهای بقاع متبرکه در ایران. تهران: فرهنگستان هنر.
نفیسی، سعید. (1337). نخستین چاپهای مصور در ایران، راهنمای کتاب، شماره3: 35-22.
هاشمپور سبحانی، توفیق. (1386)، تاریخ ادبیات ایران. تهران: زوار.
هندویی، علی. (14/6/1394). مصاحبه.
یازرلو، محدثه. (1393). گونهشناسی سقاتالار از دیدگاه شکلی با نگرش فرهنگی و اجتماعی در مازندران، کنفرانس ملی معماری و منظر شهری پایدار . موسسه بین المللی مطالعات معماری و شهرسازی مهراز شهر.
یوسفنیا پاشایی، وحید. (1385). سقانفار و اهمیت آب، شیرسر و کوماچهسر، کتاب ماه هنر: 70-58.
Chelkowski, Peter. (1989). Narrative Painting and Painting Recitation in Qajar Iran, Muqarnas, Vol. 6: pp. 98-111.
Marzolph , Ulrich. (2001). Narrative Illustration In Persian Lithographed books. Brill.
Metropolitan Museum of Art:
World Digital Library:
http://www.wdl.org/en/item/8961/#q=The+Wonders+of+Creation
Zaal, Mohammad Hasan & Meysam Aliei (2014), Introduction of Saqnefar Buildings from Qajar Era in Mazandaran, Archaeology, Vol.3(1): 1-9.