نیازسنجی در خصوص الزامات طراحی وسیله کمک آموزشی برای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیارگروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

اختلال یادگیری ریاضی مسبب آسیب های جبران ناپذیری در کودکیست، در شرایطی که استفاده از ابزار آموزشی از سوی درمانگران این کودکان لازمه آموزش به آنها عنوان شده، هنوز به حدکافی چنین محصولاتی طراحی نشده اند. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی نیازهای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی در دوره کاردرمانی و همچنین استخراج ویژگیهای محصول کمک آموزشی جهت استفاده در زمان تدریس بوده است. در این پژوهش کاربردی، حجم نمونه 129 نفر محاسبه شده است. (78 دانش آموز، 3 درمانگر، 48 نفر از والدین). عدم سهولت ورود به مدارس موجب شد مدارس به شیوه گلوله برفی انتخاب شوند و انتخاب افراد به روش تصادفی انجام گرفت. همچنین سلیقه 20 کودک در انتخاب محصولات کمک آموزشی بررسی شد. پایایی پرسشنامه ها به روش باز آزمایی(با مقدار همبستگی784/0) و آلفای کرونباخ (812/0) مورد تایید قرار گرفته وبرای تحلیل یافته ها به کمک نرم افزار spss22 ، از آزمون کای دو استفاده شد. یافته ها نشان داد امکان آموزش مفاهیم زیربنایی 67/41% و داشتن طرح و رنگ و جنس جذاب 78/34% برترین اولویت ها در طراحی این وسایل برشمرده شد. (p <0.05) در این پژوهش 10 ویژگی وسیله ای کمک آموزشی مختص این کودکان استخراج و بر اساس آن محصولی طراحی گردید.

کلیدواژه‌ها



اســتکی، م، و همــکاران. )1395« .)اثربخشــی تلفیــق روش آمــوزش چنــد حســی و یکپارچگــی حســی بــر عالئــم 
اختــال خوانــدن و نوشــتن دانــش آمــوزان دوره ابتدایــی«. توانمندســازی کــودکان. )شــماره 1 ،)95-106.
بهنـام، ب. )1384« .)فراتحلیـل شـیوع ناتوانیهـای یادگیـری در دانـش آمـوزان ابتدایـی ایـران«. پژوهـش در حیطـه 
کـودکان اسـتثنائی. )شـماره 4 ،)417-436.
جلیلآبکنــار، س؛ و م. عاشــوری. )1392« .)نکتههــای کاربــردی بــرای آمــوزش دانشآمــوزان بــا اختــال 
یادگیــری«. تعلیــم و تربیــت اســتثنایی. )شــماره 3 ،)31-40.
حیـدری، ز؛ و ع. نیکخـواه. )1394« .)بهبـود و تقویـت یادگیـری ریاضیـات در کـودکان دارای اختـاالت یادگیـری«. 
همایـش ملـی مطالعـات و تحقیقـات نویـن در حـوزه علـوم تربیتـی و روانشناسـی ایـران.
خـدادادی، ج؛ و س. موسـویپور. )1392« .)شـیوع اختـاالت ریاضـی در دانـش آمـوزان کالسهـای دوم و چهـارم 
شهرسـتان اراک و راههـای کاهـش آن«. ناتوانیهـای یادگیـری. )شـماره 4 ،)28-44.
.)html.5624-http://www.drkhosrotash.com/extra( .»ریاضی اختالالت درمان(. »1395( .پ، خسروتاش
)24/http://zhilamo.persianblog.ir/post( .»یادگیری اختالالت احتمال علل(. »1394( .س، خسروی
ذوالقــدر نســب؛ و همــکاران. )1394« .)بهرهگیــری از وســایل کمکآموزشــی و تأثیــر مثبــت آنهــا در یادگیــری 
دانــش آمــوزان دوره ابتدایــی«. کنفرانــس ملــی آیندهپژوهــی علــوم انســانی و توســعه. شــیراز.
.
رحمانی، م. )1381 .)آموزش ریاضی و حل مسئله. مشهد: قائم المهدی)عج(
راســخی، س. )1397« .)رابطــه روشهــای فعــال تدریــس و وســایل کمکآموزشــی در پیشــرفت تحصیلــی 
دانشآمــوزان«. مطالعــات مدیریــت و حســابداری. )شــماره 2 ،)166-176.
رســتمزاده، ف. )1394« .)بررســی نقــش اســتفاده کتابهــای کمکآموزشــی بــر رشــد تحصیلــی دانشآمــوزان 
پسـر مقطـع راهنمایـی شهرسـتان کلیبـر از دیـدگاه معلمـان راهنمایـی منطقـه کلیبـر«. دومیـن کنفرانـس بینالمللـی 
پژوهشهــای نویــن در مدیریــت، اقتصــاد و حســابداری. کواالالمپــور.
رنجبــری، ف؛ و همــکاران. )1392« .)اثربخشــی آمــوزش مبتنــی بــر هوشهــای چندگانــۀ گاردنــر بــر میــزان 
خطاهـای امـای دانشآمـوزان بـا ناتوانـی یادگیـری پایـۀ سـوم ابتدایـی شـهر اصفهـان«. ناتوانیهـای یادگیـری. 
.60-45 ،)4 شــماره)
زلفـی، و؛ و ا. رضایـی. )1394« .)اثربخشـی مداخلـه رایانـه یـار حافظـه کاری بـر اضطـراب ریاضـی، حافظـه کاری 
و عملکـرد ریاضـی دانشآمـوزان دارای اختـال یادگیـری ریاضـی«. آمـوزش و ارزشـیابی. )شـماره 30 ،)75-86.
زلکـه، س. )2004« .)اختاللهـای یادگیـری در ریاضیـات )مـروری بـر مباحـث و عملکـرد کـودکان در آزمونهـای 
ریاضـی(«. ترجمـه نصـراهلل عرفانـی. تعلیـم و تربیـت اسـتثنایی. )شـماره 79 ،)18-35.
ســادوک، ب؛ و و. ســادوک. )2007 .)خالصــه روانپزشــکی کاپــان و ســادوک. ترجمــه فرزیــن رضایــی. تهــران: 
ارجمنـد.
سـیدی، ف؛ و ر. بـدری. )1394« .)اثـر آمـوزش خودنظارتـی توجـه بـر عملکـرد حـل مسـئله ریاضـی دانشآمـوزان 
پسـر ابتدایـی دچـار ناتوانـی ریاضـی«. آمـوزش و ارزشـیابی. )شـماره 29 ،)9-20.
شــریفی، ط؛ و م. ربیعــی. )1391« .)کاربــرد چهارمیــن ویرایــش آزمــون هوشــی کســلر کــودکان در تشــخیص 
اختــال زبــان نوشــتاری و ریاضــی«. ناتوانیهــای یادگیــری. )شــماره 2 ،)75-59.
شـکوهی یکتـا، م؛ و همـکاران. )1395« .)اثربخشـی برنامـۀ آموزشـی پویـش بـر عزتنفـس کـودکان بـا مشـکالت 
یادگیـری«. توانمندسـازی کـودکان اسـتثنایی. )شـماره 20 ،)6-18.
صالحــی، م؛ و همــکاران. )1392« .)بررســی تأثیــر اســتفاده از وســایل کمکآموزشــی و تکنولــوژی آمــوزش بــر 
یادگیـری و کیفیـت تدریـس«. یازدهمیـن همایـش ملـی حسـابداری ایـران. مشـهد.
علیپـور، ا؛ و همـکاران. )1391« .)شـیوع اختـال یادگیـری ریاضـی در دوره ابتدایـی«. روانشناسـی تحولـی. )شـماره 
.353-343 ،)32
عینیپور، ج. )1393« )عوامل بروز اختالل یادگیری«. سپید دانایی.
کاظمی، م. )1394« )نقش وسایل کمکآموزشی در یادگیری درس ریاضی«. گیالن امروز. )شماره 4178 ،)4.
لرنر، ژ. )2002 .)ناتواناییهای یادگیری. ترجمه عصمت دانش. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
محمــودزاده، ا. )1394« .)آشــنایی بــا اختــاالت یادگیــری در دانشآمــوزان و راههــای درمــان آن«. 
)110-http://ebrahim-mahmoudzadeh.blogsky.com/print/post(
محمــودی، م. )1391« .)بــا کودکانــی کــه درس ریاضیــات را بهدشــواری میآموزنــد چــه کنیــم؟« معلــم. )شــماره 
.30-28 ،)2
معتمـدی، ع؛ و همـکاران. )1391« .)مقایسـه اثربخشـی سـه شـیوه آمـوزش مسـتقیم، آمـوزش بـه کمـک کامپیوتـر و 
ترکیبـی بـر کاهـش مشـکالت دانشآمـوزان دارای اختـال ریاضـی«. ناتوانیهـای یادگیـری. )شـماره 2 ،)76-100.
نریمانــی، م؛ و همــکاران. )1391« .)بررســی تأثیــر بیوفیدبــک EEG در کاهــش عالئــم نارســا خوانــی«. ایرانــی 
کــودکان اســتثنایی. )شــماره 1 .)21-34.
نقــش، ز؛ و همــکاران. )1396« .)وضعیــت اجتماعی-اقتصــادی و عملکــرد دانشآمــوزان دارای اختــال یادگیــری: 
بررســی نقــش واســطهای درگیــری والدیــن«. توانمندســازی کــودکان اســتثنایی. )شــماره 22 ،)6-14.
هاالهان، د؛ و ج. کافمن. )1996 .)اختاللهای یادگیری. ترجمه ح علیزاده و همکاران. تهران: ارسباران.