آزاده یوسفی؛ نیلوفر شادمهری
چکیده
محصولات کودکان باید با فرهنگ و ویژگیهای سنی کودکان تناسب داشته باشند و آنها را برای تعاملی سازنده، ایفای نقش مؤثر در جامعه و نیز فائقآمدن بر چالشهای اجتماعی امروز آماده سازند. در این راستا طراحانصنعتی در صورت بهرهمندی از آموزشهای مرتبط با این حیطه میتوانند با خلق چنین محصولاتی از یک سو در روند رشد و توسعه کودکان ...
بیشتر
محصولات کودکان باید با فرهنگ و ویژگیهای سنی کودکان تناسب داشته باشند و آنها را برای تعاملی سازنده، ایفای نقش مؤثر در جامعه و نیز فائقآمدن بر چالشهای اجتماعی امروز آماده سازند. در این راستا طراحانصنعتی در صورت بهرهمندی از آموزشهای مرتبط با این حیطه میتوانند با خلق چنین محصولاتی از یک سو در روند رشد و توسعه کودکان و از سوی دیگر در پیشبرد بازار محصولات داخلی موثر واقع شوند. در این پژوهش ضرورت اجرای آموزش طراحی کودکمحور در دانشگاهها به منظور ایجاد تحولی مثبت در طراحی محصولات داخلی بررسی شد و اطلاعات مورد نیاز از چهار حوزه، پایاننامههای دانشجویان طراحی صنعتی، فروشندگان محصولات کودکان، مدیران صنایع مربوط به کودکان و استادان طراحیصنعتی دانشگاههای سراسری ایران، بهدست آمد. بر اساس نتایج این پژوهش اهمیت کیفیت طراحی محصولات کودکان با دریافت میانگین 8.52 از 10 بسیار زیاد ارزیابی شد، همچنین 54.9% محصولات کودک در داخل تولید میشود درحالیکه اکثر این تولیدکنندگان فاقد طراح تخصصی محصول کودکاند. از سویی با دانستن اینکه بهطور میانگین % پایاننامهای کارشناسی و کارشناسی ارشد این رشته در حیطه محصولات کودکان انجام میگیرد، میزان رغبت و ضرورت پرداختن آکادمیک به آن در قالب تکدرس اختیاری در مقطع کارشناسی کاملاً احساس میشود.
جواد حاتمی؛ مصطفی شاهمحمدی؛ وحید چوپانکاره؛ مرضیه یادگار تیرانی
چکیده
با توجه به قدمت 30 ساله ی آموزش طراحی صنعتی در ایران و گذشت 18 سال از آخرین برنامه درسی مصوب این رشته، ضرورت طراحی برنامه درسی جدید برای این رشته وجود دارد، پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل اثرگذار بر طراحی برنامه درسی رشته طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی در ایران و با رویکرد کیفی و به روش پدیدار شناسی صورت گرفته است. جمعیت مورد مطالعه اعضای ...
بیشتر
با توجه به قدمت 30 ساله ی آموزش طراحی صنعتی در ایران و گذشت 18 سال از آخرین برنامه درسی مصوب این رشته، ضرورت طراحی برنامه درسی جدید برای این رشته وجود دارد، پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل اثرگذار بر طراحی برنامه درسی رشته طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی در ایران و با رویکرد کیفی و به روش پدیدار شناسی صورت گرفته است. جمعیت مورد مطالعه اعضای هیات علمی رشته طراحی صنعتی(حداقل با مرتبه استادیاری) در دانشگاه های تهران بودند. با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و تا رسیدن به حد اشباع داده ها، تعداد 16 نفر بررسی شدند. گردآوری داده ها از طریق انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق صورت گرفت و با روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل ها انجام شدند. مضامین بدست آمده در جلسهی میزگرد صاحبنظران بررسی و نتایج نهایی تحقیق، مشخص شدند. در راستای هدف پژوهش، 604 کد معنادار یافت شد که در انتها، ده مضمون اصلی به عنوان الزامات طراحی برنامه درسی رشته طراحی صنعتی آشکار گشت، که در دو حیطه برنامه درسی و اصلاحات جای گرفتند. در حیطه برنامه درسی، شش مضمون هدف گذاری، مؤلفه های مؤثر در برنامه درسی، محتوا، یاددهی- یادگیری، فضای آموزشی، ارزشیابی و در حیطه اصلاحات، چهار مضمون بهروز رسانی، تغییر و بازنگری، اعتبار و ضرورت ایجاد گرایش قرار گرفتند. نتیجتاً بر اساس بایدهای آشکار شده به منظور طراحی برنامه درسی رشته طراحی صنعتی، لزوم بازتعریف ایرانی رشته طراحی صنعتی و تعیین اهداف برنامه درسی بر اساس نیازسنجی، تدوین تخصصی برنامه درسی و استفاده از تجربه30 سالهی آموزش این رشته، تدوین راهبردهایی برای انتقال دانش و دستیابی به مدل بومی رشته طراحی صنعتی، انتخاب راهبردهای یادگیری در عرصه و یادگیری مشارکتی در فرایند یاددهی-یادگیری، ضرورت فضاهای آموزشی متنوع، ارزشیابی مداوم و اصلاحات برنامه درسی، بازنگری و به روز رسانی برنامه درسی، اعتبار بخشی رشته طراحی صنعتی و ایجاد گرایش در مقطع کارشناسی رشته طراحی صنعتی به عنوان پیشنهادهایی برای طراحی مجدد برنامه درسی این رشته بعد از 20 سال ارائه گردید.
طاهره رضا زاده؛ حبیب الله ایت اللهی
چکیده
تاکنون دیدگاهها و رویکردهای مختلفی درزمینه طراحی برای توسعه پایدار، ارائهشده است. در بیشتر این دیدگاهها، فاکتورها و سنجههای محیطی، بیشتر از دیگر عوامل مؤثر در پایداری ایفای نقش میکند و بنابراین برخی از ابعاد پایداری در طراحی -همچون مسائل اجتماعی و فرهنگی- نادیده گرفته میشود. در این تحقیق که به روش توصیفی- تحلیلی انجام پذیرفته، ...
بیشتر
تاکنون دیدگاهها و رویکردهای مختلفی درزمینه طراحی برای توسعه پایدار، ارائهشده است. در بیشتر این دیدگاهها، فاکتورها و سنجههای محیطی، بیشتر از دیگر عوامل مؤثر در پایداری ایفای نقش میکند و بنابراین برخی از ابعاد پایداری در طراحی -همچون مسائل اجتماعی و فرهنگی- نادیده گرفته میشود. در این تحقیق که به روش توصیفی- تحلیلی انجام پذیرفته، به تبیین مبانی طراحی پایداری مواد بهکاررفته در محصولات، پایداری عملکرد محصولات و پایداری رفتار استفاده گران محصولات برای پایداری مواد بکار رفته در محصولات «استفاده از مواد و منابع تجدیدشونده» و «تکیهبر دانش بومی برای تقویت تنوع زیستی محیطی» مورد تأکید قرارگرفته است. «ارتباط درونی میان بعد فیزیکی و بعد مفهومی محصول»، «تکیهبر تجسم ارزشهای پایدار و شناختهشده اجتماعی و فرهنگی»، «ایجاب صمیمیت شخصی با محصول» و «ارائه تصویری ماندگار از محصولات» از مهمترین عوامل مؤثر در پایداری عملکرد آنهاست و درنهایت رسیدن به یک رفتار پایدار نیازمند بهرهگیری از «ادبیات اکولوژیکی» است که خود بر سه اصل «شناخت»، «به زیستی» و «درایت عملی» مبتنی است.