بررسی عوامل موثر بر تفکر شهودی طراحان در فرایند طراحی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، رشته طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استادیار، گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

چکیده

شهود یک توانایی ذهنی بر اساس نظام دانش ناخودآگاه است که نقش اساسی را در فرایند های خلاقه بازی می‌کند و در کنار استدلال خودآگاه، بنیان فکری انسان را تشکیل می‌دهند. طرّاحی به عنوان یک فعّالیت پیچیده شناختی نیازمند استفاده مناسب از هر دو توانمندی است اما متاسفانه در جامعه دانشگاهی، تاکید صرف بر روی توانایی های استدلالی برای حل مسائل طراحی باعث شده است که طراحان شناخت مطلوبی از شهود نداشته باشند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثّر بر شهود در حوزه طراحی است و سعی شده است مهمترین عواملی که بر شهود طراحان در ایده پردازی و حل مسئله موثر هستند شناسایی شده و معرفی گردند تا به عنوان بنیانی برای توسعه روش های توانمندسازی تفکّر شهودی در فرایند طرّاحی استفاده گردند. اطّلاعات مورد نیاز به دو روش مطالعات کتابخانه ای و میدانی و با کاربرد ابزارهای اصلی مصاحبه و پرسشنامه جمع آوری شده و داده های آماری به شیوه توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش شامل معرفی عوامل موثّر بر شهود طراحان در فرایند طراحی است که می‌توانند برای توسعه روش ها و ابزارهایی در جهت تقویت تفکّر شهودی و زمینه سازی بروز رخدادهای شهودی در طرّاحی مورد استفاده قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها



- شرفی، زهرا. )1392 .)پژوهشی در باب پدیده شهود در هنر. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه پژوهش هنر. 
پردیس هنرهای زیبا. دانشگاه تهران
 Stoneman. thinking creative on impact its and construct the Evaluating: Intuition). 2003. (T, Bastick- 
.Lang& 
 New. expertise of level by intuition of development the for model shaped-U A). 2001. (L. A, Baylor- 
.academia.www://https. Thinking Design in Thought Subconscious of Role The). 2015. (C, Burnette-
- 000058)01(X-S0732118/1016.10:DOI. 244–237), 3(19, Psychology in Ideas
Thinking_Design_in_Thought_Subconscious_of_Role_The/17625884/edu
 International Conference Design Asian 4th of Bulletin In. Design in Intuition) 1999. (D, Durling- 
C3072- 9980776-0-40 ISBN. October, Japan, Nagaoka, 1999 Science Design on Symposium
 Oxford: Oxford perspective historical An: mind of duality The). 2009. (K, Frankish. , & J, Evans- 
Press University
 to submitted dissertation Doctoral. (Thinking Strategic in Role its and Intuition). 2004. (G, Henden- 
(Management of School Norwegian BI
 .Giroux and Straus, Farrar: York New. slow and fast, Thinking). 2011. (D, Kahneman- 
 :making decision’ designers affects intuition How). 2014. (G. P, Schaub-Badke. & G. Y, Xiao. T, Ling- 
.-22 ,192014, Coroatia – Dubrovnik 2014 design – conference design International. study interview an
 an Whether Examining? Carefully Think or Gut Your Trust). 2016,.(J, S, Lerner. C, Kellams-Ma- 
 Faculty HKS. Accuracy Empathic Greater Produces Thought of Mode, Systematic a Versus, Intuitive
 .Series Paper Working Research
 Experiences Personal Highly s’Designer): 2009. (L, Rouhiainen., M, Keinanen., A, Raami., S, Mielonen- 
 ,Seoul. Proceedings Electronic Conference IASDR. Intuition Developing for Modeling Intuition of
October- 1822 Korea South
 and Generation the in Intuition of Role The) 2016. (J, Bhattacharya. & M, Osman. J, Pétervári- 
01420. 2016. fpsyg/3389. 10: doi. 1420: 7. Psychol. Front. Creativity of Stages Evaluation
 – intuitiovalmennuksesta Kokemuksia of Summary English): 2011. (S, Mielonen., & A, Raami- 
 .174–167), 4(31, Aikuiskasvatus. kehittämistä tietoista kohti oppimisesta implisiittisestä Intuition
 of Development Intentional towards Learning Implicit From – Coaching Intuition on Experiences(
(Intuition
 .Teachers level- University among Thinking Intuitive Developing on Experiences) 2013. (A, Raami- 
 Experiential on Groups Interest Special s’Society Research Design DRS, Conference 2013 EKSIG(
 ,UK”. connoisseurship and expertise, knowledge experiential - Out Inside Knowing “Knowledge
(-7.5 .42013 University Loughborough
 ,series publication University Aalto: Helsinki. UNLEASHED INTUITION). 2015. (A, Raami- 
 International. thinking innovative for tools Intuitive) 2003. (M, Bernstein-Root. , & R, Bernstein-Root-
- 952-60-6108-9785 ISBN. Architecture and Design, Arts of School, DISSERTATIONS DOCTORAL
 Science Elsevier: Boston; Amsterdam). 387–377. pp (Innovation on Handbook
 and, synthesis, intuition of roles the: Design Innovation in Creativity). 2017. (Y, Nagai. & T,Taura- 
 of Context the in Processes Intuitive about Tell Can Neuroscience What). 2007. (D, Cramon. & K, Volz-
- 4 ,131-3148: 5, Innovation and Creativity Design of Journal International. hypothesis
.2077.12.18.2006.jocn-/87 .1162.207710. 18. neuroscience cognitive of Journal. Discovery Perceptual
 Psychotherapy of Journal. psychotherapy of case the: process intuitive The). 2005. (H, Welling- 
.19), 1(15, Integration
 and, theoretical, historical a: intuition of psychology contemporary a Toward). 1968. (R. M, Westcott- 
.Winston and Rinehart, Holt. inquiry empirical
/org.wdo://https: at Available. Design Industrial of Definition), 2019 (Organization Design World- 
.(2019 November 28 accessed (definition/a