مطالعه و تطبیق فرمی منبر در نگارگری و منابر مساجد اصفهان در دوره صفویه با تأکید بر نقش واقع‌گرایی

حاتم شیرنژادی؛ صمد نجارپورجباری؛ جلیل جوکار

دوره 15، شماره 37 ، مهر 1401

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3872.1658

چکیده
  منبر به‌عنوان یکی از وسایل کاربردی، معنوی و زیباشناسانه، همواره در دوران اسلامی همچون دوره صفوی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده تا جایی که یکی از شاهکارهای هنر اسلامی، تزئینات ماهرانه‌ منابر است. دراین‌بین علاوه بر منابر موجود در مساجد، در نگارگری این دوره نیز منبر به نحو بارزی نقش شده است که شاید بتوان آن را وابسته به انعکاس واقعیات ...  بیشتر

تحلیل عنصر فرم در زیبایی‌شناسی به مثابه نوعی از سیستم‌های نشانه‌ای

کامران پاک نژاد راسخی؛ ایرج داداشی؛ مرتضی بابک معین؛ امیر مازیار

دوره 14، شماره 34 ، دی 1400

https://doi.org/10.30480/vaa.2020.2488.1382

چکیده
  تمام آثار هنری شامل عنصر مشترک فرم هستند، از سویی تمامی اشکال و فرم‌های هنری محتوای معنایی خود را از طریق رسانه‌ها و کانال‌های حسی، به شکلی تأویل‌پذیر به مخاطب منتقل می‌نمایند؛ از این نظر ساختار این عنصر قابل انطباق با ساختار سه‌گانه نشانه نزد پیرس یعنی بازنمون، تفسیر و موضوع بوده و همچنین فرآیند شکل‌گیری تجربه حسیِ فرم توام ...  بیشتر

گونه‌شناسی شمشیرهای دوره‌ قاجار در قالب کاربرد فرم، نقوش و فنون تزئینی

میترا شاطری؛ پرستو قاسمی

دوره 12، شماره 24 ، تیر 1398، ، صفحه 85-107

https://doi.org/10.30480/vaa.2019.739

چکیده
  در دوره‌ قاجار، باوجود کاربردی‌تر بودن سلاح‌های ‌گرم، سلاح‌های رزمی گذشته کم‌تر تولید می‌شدند. شمشیر، یکی از کارآمدترین سلاح‌های ‌سرد در دوران تاریخی و اسلامی به شمار می‌آید که با داشتن فرم­های متنوع و تزئین با نقوش و فنون مختلف، در جنگ­ها و میهمانی­های رسمی مورداستفاده قرار می­گرفت. هدف این مقاله، معرفی و طبقه‌بندی ...  بیشتر

تاثیر نقد قوة حکم بر نظریه فرمالیسم کلمنت گرینبرگ
دوره 6، شماره 11 ، خرداد 1393، ، صفحه 35-52

https://doi.org/10.30480/vaa.2014.245

چکیده
  رویکرد فرمالیستی به نقد هنر از منظر نقد قوة حکم کانت از سوی منتقدان قرن بیستم مورد بررسی و ریشه‌یابی بسیار واقع شده است. از جمله کلمنت گرینبرگ از مهمترین نظریه‌پردازان قرن بیستم در جای‌جای نوشته‌های خود کوشیده است ثابت کند که کانت نخستین مدرنیست در گسترة فلسفة هنر محسوب می‌شود. از این‌رو گرینبرگ همزمان هم مدرنیسم و هم فرمالیسم ...  بیشتر