به نام خداوند جان و خرد

 

نامه هنرهای تجسمی و کاربردی طبق نامه شماره ۸۹۳۳۲/۱۱/۳/۸۹ مورخ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای مجوز علمی -پژوهشی است. تمامی مقالات این نشریه دارای دسترسی آزاد (Open Access) هستند. طبق ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات علمی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشریه نامه هنرهای تجسمی و کاربردی جزو نشریات گروه "ب" رتبه‌بندی شده است. این ارزیابی مربوط به سال ۱۴۰۲ است. 

نشریه‌ی نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، از قوانین Cope پیروی می‌کند. 

نشریه‌ی نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، با انجمن علمی موزه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی ایران از تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۲ لغایت ۱۴۰۵/۱۰/۰۲ تفاهم نامه همکاری منعقد کرده است. لینک ۱- لینک ۲. 

به اطلاع نویسندگان محترم و داوران گرامی نشریه نامه هنرهای تجسمی و کاربردی می رساند، امکان دریافت گواهی آنلاین پذیرش و همچنین گواهی آنلاین داوری مقالات، فراهم شده است. لطفاً در صورت تمایل به دریافت گواهی، به پوشه شخصی خود مراجعه فرمایید. 

همچنین، خواهشمند است جهت پیگیری وضعیت مقاله خود، فقط از طریق ایمیل نشریه اقدام نمائید. 

پست الکترونیکی: 

ntk.journal@art.ac.ir

ntk.journal@gmail.com

 

نویسندگان گرامی؛

پیش از ارسال مقاله‌ی خود، نکات زیر را به دقت مطالعه فرمایید. همچنین رعایت شیوه‌نامه‌ی نشریه (ذکر شده در بخش راهنمای نویسندگان) ضروری بوده و عدم توجه نویسندگان محترم به آن، موجب اتلاف زمان و به تعویق افتادن فرآیند داوری مقاله خواهد بود:

لطفاً در ذکر نام، مشخصات نویسندگان، نام دانشگاه و نشانی پست الکترونیک و سایر مشخصات، دقت لازم را مبذول فرمایید. پس از طی مراحل داوری و پذیرش، و سپس انتشار مقاله، به هیچ عنوان تغییری در مشخصات ذکر شده، ایجاد نخواهد شد.

۱. عضویت در سامانه و ایجاد کاربری (توجه داشته باشید که در هر نوبت بارگذاری مقاله از همان کاربری قبلی استفاده نمایید و به دفعات کاربری ایجاد ننمائید).

۲. مقاله‌ای که در سامانه قرار می‌گیرد، باید با عنوان مقاله اصلی، بدون نام، نام‌گذاری و بارگذاری شود.

۳. مقاله بایستی در قالب فایل ورد (تا 8000 کلمه) ارسال شود و مشخصات نویسندگان باید به شکل زیر درج شود:

دانشجو یا فارغ التحصیل: مقطع، رشته تحصیلی، دانشکده، دانشگاه، شهر، کشور 

هیات علمی دانشگاه: مرتبه علمی، گروه، دانشکده، دانشگاه، شهر، کشور

۴. دانلود و پر کردن فرم در خواست بررسی مقاله (نامه به سردبیر)، فرم تعهدنامه تمامی نویسندگان، و فرم تعارض منافع از قسمت راهنمای نویسندگان در صفحه اصلی. در صورت مواجهه با مشکل در زمان دانلود این فرم ها، می توانید از فرم های سایر نشریات علمی پژوهشی استفاده نمایید، مبنی بر اینکه نام سردبیر و عنوان نشریه را تغییر داده و متناسب با نشریه ی "نامه ی هنرهای تجسمی و کاربردی"، فرم ها را تکمیل نمایید. 

۵. نویسندگانی که مقاله آنها برای چاپ در نشریه نامه هنرهای تجسمی و کاربردی ارسال می‌کنند، می‌بایست در سامانه همانندجوی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ثبت‌نام و گواهی همانندجویی مقاله خود را به دفتر نشریه ارائه کنند. لینک سامانه در بخش پیوندهای مفید قرار داده شده است.

۶. مطابق با بند ۹ بخش ساختار مقالات درراهنمای نویسندگان، درج قدردانی از حامی یا تأمین‌کننده اعتبار پژوهش (در صورت وجود) ضروری است. 

نشریه‌ی نامه‌ی هنرهای تجسمی و کاربردی را در شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های علمی زیر دنبال کنید:

   

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
رویارویی فرهنگ ‌عامه‌پسند‌ با سیاست هنر در دورۀ پهلوی اول (مطالعه موردی؛ دو کارت‌پستال شاهی)

علیرضا سلیمانی؛ غلامعلی حاتم؛ سید سعید سید احمدی زاویه

دوره 17، شماره 44 ، تیر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3778.1635

چکیده
  موضوع نوشتار حاضر، جدی گرفتن جریان‌ عامه‌پسند و هنر عامه به‌عنوان منبعی مهم در جنبه‌های ناپیدای حیات اجتماعی و تصمیم‌گیری‌های حوزۀ سیاستِ فرهنگی در دورۀ پهلوی اول است. موضوعی که از همان آغاز در اجرای جریان عظیمِ سیاسی موسوم به نوسازی یکی از دغدغه‌های اصلی عاملان سیاست‌گذاران‌ فرهنگی بود و در سال‌های بعد، رفته‌رفته به ایجاد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
مطالعة تطبیقی بازنمایی داستان لیلی و مجنون در پارچه‌های دورة صفوی

فاطمه نصیری؛ محمدتقی آشوری؛ فتانه محمودی

دوره 17، شماره 44 ، تیر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3786.1642

چکیده
  از دورة صفوی حدود شش قطعه ‌پارچه برجای مانده است که جلوه‌هایی از منظومة عاشقانة لیلی و مجنون را به نمایش می‌گذارند. با وجود این‌که این منظومه با نظامی شناخته شده و تصویرگری‌های زیادی پیرو اشعار او انجام گرفته اما در زمینة صحنة دیدار دو دلداده در این پارچه‌ها، نسبت به روایت نظامی تفاوت‌هایی دیده می‌شود؛ لذا این پژوهش با هدف تبیین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
پژوهشی در مفهوم فرا انسان نگری در هنر قرن 21

منیره رئیسی زرگری؛ حسن بلخاری

دوره 17، شماره 44 ، تیر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2024.5063.1880

چکیده
  در این پژوهش، مقوله فرا انسان نگری در هنر معاصر، به عنوان رویکردی جدید در هنرهای هفتگانه مورد بررسی قرار گرفته و سیر تاریخی آن، به شکل خلاصه آورده شده است؛ این رویکرد، که نگاهی تازه به پدیده های پیرامونی را پیش روی ما قرارداده و تعریفی جدید از آفرینش هنری را ارائه می دهد، در تمامی هنرها مورد توجه قرار گرفته و منجر به تولید آثار هنری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
تحلیل تطبیقی عکس‌های تامی اینگبرگ و نقاشی‌های رنه ماگریت بر اساس آرای زیگموند فروید

سهیلا اصغری

دوره 17، شماره 44 ، تیر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2024.5017.1874

چکیده
  ناخودآگاه در خلق آثار هنری تاثیرگذار است. رویا نیز زبان ناخودآگاه بوده و در اغلب موارد دارای وجوه بصری است. در این مسیر، آثار سورئالیست‌ها از مهمترین اسناد در بیان کارایی ناخودآگاهی‌ است و از منظر آنها نابترین آگاهی‌ها و ادراکات به قلمرو ناخودآگاه تعلق دارد. همچنین عکاسان سورئال تمهیداتی از قبیل فتومونتاژ را به کار گرفته‌اند تا ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
تبار شناسی ژانر عکاسی پس از مرگ در انگلستان عصر ویکتوریا

محمد معین الدینی؛ سارا علی محمدی

دوره 17، شماره 44 ، تیر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2024.5110.1890

چکیده
  مرگ به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین پدیده‌هایی که همواره ذهن بشر را به خود مشغول داشته از دیرباز موضوع هنر بوده است. یکی از مهمترین ادواری که هنرمندان و به ویژه عکاسان در قالب یک ژانر هنری به موضوع مرگ پرداخته اند، طی دوران ویکتوریا در انگلستان قرن نوزدهم ودر قالب ژانر «عکاسی پس از مرگ یا عکاسی مردگان» بوده است. در قالب این ژانر، عکاسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
بررسی کیفی اصول روان‌خوانی در فونت‌های متن فارسی بر پایه‌ی خط نسخ

عاطفه محمدی؛ ساره ملکی گیساوندانی

دوره 17، شماره 44 ، تیر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2024.5229.1905

چکیده
  این پژوهش کیفی با توجه به رسالت اصلی فونت‌ها که انتقال درست و سریع اطلاعات است و روان خوانده شدن در آن‌ها اهمیت زیادی دارد، با این سوال که طراحان و کاربران فونت مانند ناشران، فونت روان خوان را چطور تعریف می‌کنند، به بررسی اصول روان‌خوانی در فونت‌های فارسی پرداخته است. روش پژوهش کیفی و ماهیت اکتشافی- بنیادی دارد که برای ارائه نظریه ...  بیشتر

تحلیل مفهوم هنر سیاسی به‌مثابه فرم‌های «عدم اجماع» در اندیشه ژاک رانسیر

سپهر دانش اشراقی؛ محمد رضا مریدی؛ امیر مازیار

دوره 14، شماره 34 ، دی 1400

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.2765.1427

چکیده
  هنر سیاسی چیست و هنر چگونه می‌تواند سیاسی باشد؟ در این مقاله با بررسی مفهوم «عدم اجماع» در اندیشه ژاک رانسیر به بازتعریف مفهوم هنر سیاسی پرداخته و نشان داده ‌می‌شود هنر ازآن‌رو که پیغامی سیاسی را انتقال می‌دهد، سیاسی نیست. اثر هنری با گسست از تجربة معمول، نوعی کارکرد خاص را شکل می‌دهد؛ کارکردی که شکلی از «عدم اجماع» ...  بیشتر

تحلیلی بر مفهوم و کاربرد پیش خورد در طراحی تعاملی

ابراهیم باقری طالقانی

دوره 13، شماره 29 ، مهر 1399، ، صفحه 39-54

https://doi.org/10.30480/vaa.2020.2804.1436

چکیده
  اصطلاح "پیش خورد" از نظریه کنترل اقتباس شده و کمتر از دو دهه است که به حوزه طراحی تعاملی معرفی شده است؛ اما متاسفانه طراحان هنوز اطلاع کافی و درک مناسبی از مفهوم و کاربرد آن در محصولات تعاملی ندارند و ابهام فراوان بین مفاهیم پیش خورد، بازخورد و افردنس، عامل دیگری است که باعث گردیده تا کمتر در طراحی تعاملی مورد استفاده قرار گیرد. بر این ...  بیشتر

بررسی تطبیقی تزیینات کاشی کاری در معماری مساجد دوره های صفویه و قاجاریه با تکیه بر چهار مصداق تصویری
دوره 5، شماره 10 ، اسفند 1391، ، صفحه 81-94

https://doi.org/10.30480/vaa.2013.268

چکیده
   توجه به معنا از ارکان اصلی معماری اسلامی است. تزیینات در این نوع بناها از اهمیت ویژه‌ای برخورد دارند که در دوره‌های مختلف و با توجه به تحولات اجتماعی و فرهنگی، خود را به صورت‌های گوناگون و هماهنگ با بنا آشکار می‌سازند.هدف اصلی این مقاله بررسی تطبیقی تزیینات کاشی‌کاری در معماری مساجد دوره قاجار با دورۀ صفویه است که در این میان ...  بیشتر

بررسی جایگاه “قصد هنرمند” در مداخلات حفاظتی و مرمتی در آثار فرهنگی- تاریخی

عادله محتشم

دوره 9، شماره 18 ، اسفند 1395، ، صفحه 101-119

https://doi.org/10.30480/vaa.2017.584

چکیده
  در فرآیند حفاظت و مرمت آثار فرهنگی- تاریخی، حفاظت-مرمتگر اخلاق مدار، پیش از هر اقدامی، بایسته به شناخت و درک راستین سوژه است و به شناسایی، مطالعه و «تفسیر » هر آنچه به گونه ای با اثر تاریخی پیوسته و همبسته است، می پردازد. از این روی نقش «هرمنوتیک » در این فرآیند انکارناپذیر است. استناد به «نیت مؤلف » یا «قصد هنرمند ...  بیشتر

الزامات طراحی برنامه درسی رشته طراحی صنعتی در ایران

جواد حاتمی؛ مصطفی شاه‌محمدی؛ وحید چوپانکاره؛ مرضیه یادگار تیرانی

دوره 9، شماره 18 ، اسفند 1395، ، صفحه 121-135

https://doi.org/10.30480/vaa.2017.408

چکیده
  با توجه به قدمت 30 ساله ی آموزش طراحی صنعتی در ایران و گذشت 18 سال از آخرین برنامه درسی مصوب این رشته، ضرورت طراحی برنامه درسی جدید برای این رشته وجود دارد، پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل اثرگذار بر طراحی برنامه درسی رشته طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی در ایران و با رویکرد کیفی و به روش پدیدار شناسی صورت گرفته است. جمعیت مورد مطالعه اعضای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
بررسی انتقادی دیدگاه آرتور پوپ دربارۀ هنر ایرانی بر اساس آراء میر شاپیرو و آناندا کوماراسوامی

میترا غفاری؛ امیر مازیار؛ نیر طهوری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 آبان 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2023.4565.1797

چکیده
  در میان مستشرقانی که در دورۀ پهلوی به تحقیق درباره هنر ایرانی پرداخته‌اند، آرتور پوپ جایگاهی برجسته دارد. پژوهش‌ها و فعالیت‌های نمایشگاهی پوپ از مهم‌ترین عواملی بود که سبب شد "هنر ایرانی" به عنوان شاخه‌ای مستقل از هنر اسلامی شناخته شود. اگرچه دیدگاه پوپ درباره هنر ایرانی از برخی رویکردهای پیشین و از جمله تفسیرهای قومی-نژادی تأثیراتی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
برساخت های گفتمانی اُبژه ها و سوژه های انسانی عکس های شخصی ظل السلطان از منظر تحلیل گفتمان ژیلین رُز

علیرضا واعظ؛ محمد خدادادی مترجم‌زاده؛ مهدی مقیم نژاد

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 25 آذر 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3896.1664

چکیده
  پرداختن به گنجینۀ عکس ها و اسناد تصویری عصر قاجار که واجد ارزش های بیشمار فرهنگی و اجتماعی هستند، به عنوان بخش برجسته ای از تاریخِ فرهنگ و هنر دیداری کشورمان، ضروری است. بنابراین مقالۀ حاضر با گرایش میان رشته ای و با کاربست روش کیفی تحلیل گفتمان ژیلین رُز و رویکرد توصیفی- تحلیلی، تعامل ها و ارتباطات میان مشارکین (عکاس، ابژه و سوژه عکاسی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
تحلیل گفتمانی «سفال معاصر» در ایران

امیر نظری؛ محمد رضا مریدی؛ مهرنوش شفیعی سرارودی؛ امیرعلی نجومیان

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 02 بهمن 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3894.1663

چکیده
  سفالگری که پیوندی دیرینه باهنرهای «سنتی» دارد در اواخر دوره قاجار و پس‌ از آن در مواجه با دوگان‌های هنر/صنعت و سنت/مدرنیته خوانش و نسبت جدیدی یافته است. در این رابطه و باهدف بررسی تحولات گفتمانی سفال معاصر سؤالات زیر مطرح است که منظور از «معاصر بودن» سفال چیست؟ گفتمان‌های تأثیرگذار بر «سفال معاصر» کدم‌اند؟ هنرمندان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
نیازسنجی در خصوص ویژگی های خدمت – محصول تسهیل گر سفر به ایران

پریا سادات رضوی منش؛ نیلوفر شادمهری؛ ابراهیم باقری طالقانی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 02 بهمن 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3802.1646

چکیده
  تسهیلات و خدمات از ارکان گردشگری محسوب می‌شود که می‌تواند در میزان موفقیت و توسعه گردشگری موثر واقع شوند. این خدمات باید در راستای برآوردن نیازهای گردشگران و تسهیل ارائه و درک جاذبه‌های گردشگری طراحی شوند تا بتوانند بهترین بهره‌وری را در صنعت گردشگری به همراه داشته باشند. برای این منظور لازم است نیازهای گردشگران در مواجهه با خدمات، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
تحلیل و طبقه بندی زوج نگاری های نیمة نخست عصر قاجار

آمنه مافی تبار

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 تیر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3980.1684

چکیده
  پیکرنگاری درباری، سبک نخست نقاشی عصر قاجار است که هرچند پیش‌تر از این عهد و در اواخر حکومت صفوی شکل می‌گیرد اما در زمان فرمانروایی پادشاهان اولیة سلسله قاجار یعنی آغامحمدخان تا محمدشاه در شکل گسترده رواج می‌یابد و اوج آن مصادف با امارت دومین شهریار این خاندان یعنی فتحعلی‌شاه است. در بسیاری از این نوع نقاشی‌ها، فقط یک پیکره در قاب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
مطالعه تعامل فضای مثبت و منفی در آثار نوما بار با تکیه بر نظریه شکل و زمینه ی گشتالت

زینب سعیدزاده؛ سودابه صالحی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 06 مرداد 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.4020.1695

چکیده
  امروزه حجم بالای اطلاعات بصری موجب شده است تا انتقال پیام به مخاطب دشوار شود . یکی از راه‌حل‌های موثر برای ایجاد خلاقیت و جلب توجه مخاطب، استفاده از بازی و تعامل میان فضاهای مثبت و منفی اثر است. هدف پژوهش حاضر تعیین نحوه‌ی استفاده از تعامل فضاهای مثبت و منفی با تکیه بر نظریه گشتالت در پوسترهای طراح گرافیک معاصر، نوما بار می باشد.این ...  بیشتر

ابر واژگان