مقاله پژوهشی هنرهای تجسمی و کاربردی
تبارشناسی هنرمندان نجار تبرستان در قرون 9 و 10 هجری قمری بر اساس کتیبه‌های در و صندوق قبر چوبی

محمد مدهوشیان نژاد

دوره 15، شماره 37 ، مهر 1401

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.3324.1536

چکیده
  هنرمندان نجار در طی دوران اسلامی ایران، کارهای کم‌نظیری را خلق نموده‌اند. از جمله مناطقی که ظرفیت بالایی در تولید و ارائه این دست از آثار تاریخی را دارا بوده است، خطه شمال کشور خصوصاً استان مازندران است، به‌طوری که در قرون 9 و 10 هجری قمری به واسطه اعتقادات دینی و حمایت‌های حکام مرعشی، ساخت این دسته از آثار (در و صندوق قبر چوبی) نیز ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
واکاوی خصلت تزئینی هنر ایرانی از منظر پوپ در نسبت با نگرش جهانی به مفهوم هنر تزئینی

کامران سپهران؛ داوود رنجبران؛ رویا ظریفیان صالح مکرم

دوره 15، شماره 37 ، مهر 1401

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.2964.1466

چکیده
  بنیان‌های نظری هنرهای تزئینی در سده نوزدهم و در آراء کسانی نظیر اوون جونز که نشانه‌های فرهنگی را همچون نشانه-های طبیعی عام و بی‌زمان و ماهیت نقوش تزئینی را زبان شکل و رنگ مطلق می انگاشتند، پایه ریزی شد. نظریه تزیینی پوپ نیز اگر چه زیبایی هنر ایرانی را در نقش و طرح آن خلاصه می‌کند اما واژگانی نظیر Ornamental و Decorative را در توصیف خصلت تزئینی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعه و تطبیق فرمی منبر در نگارگری و منابر مساجد اصفهان در دوره صفویه با تأکید بر نقش واقع‌گرایی

حاتم شیرنژادی؛ صمد نجارپورجباری؛ جلیل جوکار

دوره 15، شماره 37 ، مهر 1401

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3872.1658

چکیده
  منبر به‌عنوان یکی از وسایل کاربردی، معنوی و زیباشناسانه، همواره در دوران اسلامی همچون دوره صفوی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده تا جایی که یکی از شاهکارهای هنر اسلامی، تزئینات ماهرانه‌ منابر است. دراین‌بین علاوه بر منابر موجود در مساجد، در نگارگری این دوره نیز منبر به نحو بارزی نقش شده است که شاید بتوان آن را وابسته به انعکاس واقعیات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مفاهیم «اگزیستانس » و« نیستی» در نظریۀ ضمیرناآگاه لکان و بازتاب آن در آثار هنرمندان معاصر

کامبیز موسوی اقدم؛ زهرا آتشکار

دوره 15، شماره 37 ، مهر 1401

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.3010.1489

چکیده
  امروزه آثار هنری معاصر بیش از گذشته راه را برای تحلیل های روانکاوانه می گشایند. در این میان نظریه ضمیر ناآگاه ژاک لکان، روانکاو فرانسوی در حوزه های مختلف میان رشته ای اهمیت یافته و در تحلیل بسیاری از آثار هنری به کار گرفته شده است. در نظر او ماهیت ضمیر ناآگاه در نظام گفتار با مفاهیم «اگزیستانس» و «نیستی» گره خورده است. او ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعه کاربران ایرانی به منظور طراحی اپلیکیشن مشارکتی جستجوی تخصصی و خرید منابع مطالعاتی

رویا عطاریان؛ ابراهیم باقری طالقانی

دوره 15، شماره 37 ، مهر 1401

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.3626.1602

چکیده
  یکی از دلایل کاهش سرانه مطالعه در سال های اخیر که در تحقیقات مرتبط به وفور به آن اشاره شده است، نداشتن اطلاعات کافی در خصوص کتاب ها و محتوای آن ها و همچنین عدم توانایی در جستجوی صحیح کتب تألیفی و ترجمه شده است. در نتیجه هدف اصلی این پژوهش، مطالعه و نیازسنجی از کاربران ایرانی به منظور طراحی سامانه‌ای کاربر‌محور است که از طریق آن، قشر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل جامعه شناختی تأثیر جنبش مشروطه بر شکل‌گیری میدان مستقل تولید نقاشی در ایران (با نگاهی به نقش کمال‌الملک)

حمید شاکری؛ سارا شریعتی مزینانی؛ مهرداد نوابخش

دوره 15، شماره 37 ، مهر 1401

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.3870.1659

چکیده
  در این مقاله تأثیر جنبش مشروطه بر شکل‌گیری میدان مستقل تولید نقاشی در ایران را از منظری جامعه‌شناختی مورد بررسی قرار دادیم. با بررسی چگونگی تأثیر جنبش مشروطه بر شکل‌گیری میدان مستقل نقاشی با تأکید بر نقش رساله‌های مؤثر بر پیدایش این جنبش از جمله رساله‌های «گفتار در روش» اثر رنه دکارت با ترجمه افضل‌الملک کرمانی، «یک کلمه» ...  بیشتر