هنرهای تجسمی و کاربردی
بررسی انتقادی دیدگاه آرتور پوپ دربارۀ هنر ایرانی بر اساس آراء میر شاپیرو و آناندا کوماراسوامی

میترا غفاری؛ امیر مازیار؛ نیر طهوری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 آبان 1402

https://doi.org/10.30480/vaa.2023.4565.1797

چکیده
  در میان مستشرقانی که در دورۀ پهلوی به تحقیق درباره هنر ایرانی پرداخته‌اند، آرتور پوپ جایگاهی برجسته دارد. پژوهش‌ها و فعالیت‌های نمایشگاهی پوپ از مهم‌ترین عواملی بود که سبب شد "هنر ایرانی" به عنوان شاخه‌ای مستقل از هنر اسلامی شناخته شود. اگرچه دیدگاه پوپ درباره هنر ایرانی از برخی رویکردهای پیشین و از جمله تفسیرهای قومی-نژادی تأثیراتی ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
تحلیل و طبقه بندی زوج نگاری های نیمة نخست عصر قاجار

آمنه مافی تبار

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 تیر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3980.1684

چکیده
  پیکرنگاری درباری، سبک نخست نقاشی عصر قاجار است که هرچند پیش‌تر از این عهد و در اواخر حکومت صفوی شکل می‌گیرد اما در زمان فرمانروایی پادشاهان اولیة سلسله قاجار یعنی آغامحمدخان تا محمدشاه در شکل گسترده رواج می‌یابد و اوج آن مصادف با امارت دومین شهریار این خاندان یعنی فتحعلی‌شاه است. در بسیاری از این نوع نقاشی‌ها، فقط یک پیکره در قاب ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
مطالعه تعامل فضای مثبت و منفی در آثار نوما بار با تکیه بر نظریه شکل و زمینه ی گشتالت

زینب سعیدزاده؛ سودابه صالحی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 06 مرداد 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.4020.1695

چکیده
  امروزه حجم بالای اطلاعات بصری موجب شده است تا انتقال پیام به مخاطب دشوار شود . یکی از راه‌حل‌های موثر برای ایجاد خلاقیت و جلب توجه مخاطب، استفاده از بازی و تعامل میان فضاهای مثبت و منفی اثر است. هدف پژوهش حاضر تعیین نحوه‌ی استفاده از تعامل فضاهای مثبت و منفی با تکیه بر نظریه گشتالت در پوسترهای طراح گرافیک معاصر، نوما بار می باشد.این ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
نمادپردازی مقدس شمایل صندل‌های پیامبر(ص)

علیرضا طاهری

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 22 اسفند 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2023.4111.1716

چکیده
  در طول ادوار مختلف، اعتقاد به معجزات پیامبران و یادگارهای برجای مانده از آنان بسیار رایج بوده است. صندل‌های پیامبر(ص) نیز مورد توجه مسلمانان قرار گرفته است. در باور آنان، صندلهای ایشان به عنوان یک شیء مقدس میتوانسته برای کمک به حل مصائب یا شفای بیمار به خدمت گرفته شود. نقش صندلهای پیامبر(ص) در آثار اسلامی منتشر شده و در کنار دعاها، اشعار ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
نیازسنجی در خصوص ویژگی های خدمت – محصول تسهیل گر سفر به ایران

پریا سادات رضوی منش؛ نیلوفر شادمهری؛ ابراهیم باقری طالقانی

دوره 17، شماره 46 ، دی 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3802.1646

چکیده
  تسهیلات و خدمات از ارکان گردشگری محسوب می‌شود که می‌تواند در میزان موفقیت و توسعه گردشگری موثر واقع شوند. این خدمات باید در راستای برآوردن نیازهای گردشگران و تسهیل ارائه و درک جاذبه‌های گردشگری طراحی شوند تا بتوانند بهترین بهره‌وری را در صنعت گردشگری به همراه داشته باشند. برای این منظور لازم است نیازهای گردشگران در مواجهه با خدمات، ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
مطالعه تطبیقی کاربرد عنصر رنگ در متن شاهنامه فردوسی با نگاره های شاهنامه شاه طهماسبی

مهدی کاظم پور؛ محمد جانبخشی؛ داوود سعادت

دوره 17، شماره 46 ، دی 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2025.5524.1944

چکیده
  شاهنامه شاه طهماسبی که در دوره صفویه مصور شده است، متن شاهنامه فردوسی (که در قرن چهارم هجری شمسی سروده شده است) را به تصویر تبدیل کرده است. در نگاره های این شاهنامه، سبک و الگوی نگارگری دوره صفوی رعایت شده و نوع پوشش و البسه افراد، منظره سازی ها و همچنین بناها ویژگی های دوره صفوی دارند. علیرغم فاصله زمانی هفتصد ساله این دو اثر (شاهنامه ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
بررسی مکتب گل و مرغ اصفهان عصر صفوی و عوامل شکل‌گیری آن

محمد سواری؛ علیرضا شیخی

دوره 17، شماره 46 ، دی 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3934.1670

چکیده
  گل و مرغ از گونه‌های متداول نقاشی ایرانی‌است که در دوره تیموری آغاز و در دوره صفوی با رویکردهای متفاوت رواج یافت. نقاشی گل و مرغ در دوره صفوی را در سه شیوه تبریز_قزوین، اصفهان اول و دوم می‌توان بررسی کرد. هدف مقاله، بررسی بصری مکتب گل و مرغ اصفهان در دوره صفوی و پی‌جویی عوامل موثر بر آنست. از این رو در پی پاسخ به این سوالات هستیم: ویژگی‌های ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
فناوری هوش مصنوعی در ایده‌یابی و تولید محتوای مفهومی در انیمیشن، مطالعه موردی: انیمیشن های کلاغ، بغلم نکن می‌ترسم، و Gnosis

سید نجم الدین امیرشاه کرمی؛ شکیب عمرانی

دوره 17، شماره 46 ، دی 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2025.5546.1948

چکیده
  پژوهش حاضر حاصل تحقیق و بررسی در باب پیشرفت‌های هوش مصنوعی و تاثیرات آن بر ایده‌یابی، تولید و گسترش مفاهیم و محتوای شنیداری-دیداری، به خصوص انیمیشن، است. کاربرد رایانه، و بعدها هوش مصنوعی، در هنرهای شنیداری-دیداری، در ابتدا به قصد تسریع و ساده‌سازی امور مطرح شد. اما به مرور زمان با پیشرفت علوم رایانه‌ای -به خصوص هوش مصنوعی- و همه‌گیری ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
برساخت های گفتمانی اُبژه ها و سوژه های انسانی عکس های شخصی ظل السلطان از منظر تحلیل گفتمان ژیلین رُز

علیرضا واعظ؛ محمد خدادادی مترجم‌زاده؛ مهدی مقیم نژاد

دوره 17، شماره 45 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3896.1664

چکیده
  پرداختن به گنجینۀ عکس ها و اسناد تصویری عصر قاجار که واجد ارزش های بیشمار فرهنگی و اجتماعی هستند، به عنوان بخش برجسته ای از تاریخِ فرهنگ و هنر دیداری کشورمان، ضروری است. بنابراین مقالۀ حاضر با گرایش میان رشته ای و با کاربست روش کیفی تحلیل گفتمان ژیلین رُز و رویکرد توصیفی- تحلیلی، تعاملات و ارتباطات میان مشارکین (عکاس، ابژه و سوژه عکاسی، ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
تحلیل گفتمانی «سفال معاصر» در ایران

امیر نظری؛ محمد رضا مریدی؛ مهرنوش شفیعی سرارودی؛ امیرعلی نجومیان

دوره 17، شماره 45 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3894.1663

چکیده
  سفالگری که پیوندی دیرینه باهنرهای «سنتی» دارد در اواخر دوره قاجار و پس‌ از آن در مواجه با دوگان‌های هنر/صنعت و سنت/مدرنیته خوانش و نسبت جدیدی یافته است. در این رابطه و باهدف بررسی تحولات گفتمانی سفال معاصر سؤالات زیر مطرح است که منظور از «معاصر بودن» سفال چیست؟ گفتمان‌های تأثیرگذار بر «سفال معاصر» کدم‌اند؟ هنرمندان ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
پیدایش، تاثیر و افولِ الگوی مدیریتی «نهادگرایی نوین» در موسسه‌های هنر اروپایی

محمد مصطفی یزدان‌پناه؛ حسن بلخاری قهی

دوره 17، شماره 45 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2025.5357.1926

چکیده
  «نهادگراییِ نوین» به‌منزلهٔ یک الگوی مدیریتی جدید از اواخر دههٔ ۱۹۹۰ توسط برخی از موسسه‌های هنر اروپایی از جمله گالری‌ها، مراکز هنر و موزه‌های هنر به‌‌کار گرفته شد و تا اواخر دههٔ نخست قرن بیست و یکم، الگوی مدیریتی غالب بر این موسسه‌ها بود. این الگو که عمدتا مبتنی بر شیوه‌های کیوریتوریال و متاثر از گفتمان انتقادیِ «نقد ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
مطالعه تطبیقی عکس‌های مفهومی احمد عالی و جان هیلیارد

مهناز شفیعی؛ سهیلا بهرمانی

دوره 17، شماره 45 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2025.5048.1879

چکیده
  عکاسی مفهومی یکی از جنبش‌های دوره عکاسی معاصر است که در ایران با کمبود منابع مکتوب روبروست و توجه کمتری به آن شده است. در عکاسی مفهومی هنرمند به دنبال خلق یک مفهوم یا ایده توسط یک عکس است و هدف آن، این تفکر بیننده است. این پژوهش با هدف مطالعه تطبیقی عکس‌های مفهومی احمد عالی و جان هیلیارد انجام و با روش توصیفی - تحلیلی در پی پاسخگویی به ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
گونه‌شناسی جن و پری در بارگاه سلیمان نبی با تأکید بر نقاشی‌های لاکی قاجاری

ناهید جعفری دهکردی؛ الهه پنجه باشی

دوره 17، شماره 45 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2025.5394.1929

چکیده
  موجودات ماورایی در فرهنگ و افسانه‌های ایرانی، همانند دیگر فرهنگ‌ها، جایگاه ویژه‌ای دارند و در متون مذهبی و افسانه‌های دینی، به‌ویژه در ارتباط با پیامبران، حضور آن‌ها مورد توجه بوده؛ یکی از این داستان‌ها، داستان سلیمان نبی است که در آن، موجودات ماورایی به‌عنوان خدمتگزاران او حضور دارند. این روایت‌ها نه ‌تنها در متون ایرانی ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
تحلیل وجه ارتباطی و معنایی در ساختار بصری و بیانیِ عکس خبری برمبنای الگوی نشانه شناسی اجتماعی تصویر (نمونۀ مورد مطالعه: خبرگزاری فرانسه)

محسن افروزی؛ آتوسا اعظم کثیری

دوره 17، شماره 45 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2025.5422.1933

چکیده
  عکاسی خبری باتوجه به ماهیت ساختاری و بیانی‌اش، این قابلیت را دارد که رویدادهای خبری را به صورتی موجز و تأثیرگذار در قالب تصویر بازگو کند، و نیز بر متن خبری صحه گذارد و ارزش خبر را ارتقاء دهد. در تحقیق حاضر هدف اصلی، تحلیل وجه ارتباطی و معنایی در ساختار بصری و بیانیِ عکس خبری بر مبنای الگوی نشانه شناسی اجتماعیِ تصویر است که به‌صورت ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
رویارویی فرهنگ ‌عامه‌پسند‌ با سیاست هنر در دورۀ پهلوی اول (مطالعه موردی؛ دو کارت‌پستال شاهی)

علیرضا سلیمانی؛ غلامعلی حاتم؛ سید سعید سید احمدی زاویه

دوره 17، شماره 44 ، تیر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3778.1635

چکیده
  موضوع نوشتار حاضر، جدی گرفتن جریان‌ عامه‌پسند و هنر عامه به‌عنوان منبعی مهم در جنبه‌های ناپیدای حیات اجتماعی و تصمیم‌گیری‌های حوزۀ سیاستِ فرهنگی در دورۀ پهلوی اول است. موضوعی که از همان آغاز در اجرای جریان عظیمِ سیاسی موسوم به نوسازی یکی از دغدغه‌های اصلی عاملان سیاست‌گذاران‌ فرهنگی بود و در سال‌های بعد، رفته‌رفته به ایجاد ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
مطالعة تطبیقی بازنمایی داستان لیلی و مجنون در پارچه‌های دورة صفوی

فاطمه نصیری؛ محمدتقی آشوری؛ فتانه محمودی

دوره 17، شماره 44 ، تیر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2022.3786.1642

چکیده
  از دورة صفوی حدود شش قطعه ‌پارچه برجای مانده است که جلوه‌هایی از منظومة عاشقانة لیلی و مجنون را به نمایش می‌گذارند. با وجود این‌که این منظومه با نظامی شناخته شده و تصویرگری‌های زیادی پیرو اشعار او انجام گرفته اما در زمینة صحنة دیدار دو دلداده در این پارچه‌ها، نسبت به روایت نظامی تفاوت‌هایی دیده می‌شود؛ لذا این پژوهش با هدف تبیین ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
پژوهشی در مفهوم فرا انسان نگری در هنر قرن 21

منیره رئیسی زرگری؛ حسن بلخاری

دوره 17، شماره 44 ، تیر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2024.5063.1880

چکیده
  در این پژوهش، مقوله فرا انسان نگری در هنر معاصر، به عنوان رویکردی جدید در هنرهای هفتگانه مورد بررسی قرار گرفته و سیر تاریخی آن، به شکل خلاصه آورده شده است؛ این رویکرد، که نگاهی تازه به پدیده های پیرامونی را پیش روی ما قرارداده و تعریفی جدید از آفرینش هنری را ارائه می دهد، در تمامی هنرها مورد توجه قرار گرفته و منجر به تولید آثار هنری ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
تحلیل تطبیقی عکس‌های تامی اینگبرگ و نقاشی‌های رنه ماگریت بر اساس آرای زیگموند فروید

سهیلا اصغری

دوره 17، شماره 44 ، تیر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2024.5017.1874

چکیده
  ناخودآگاه در خلق آثار هنری تاثیرگذار است. رویا نیز زبان ناخودآگاه بوده و در اغلب موارد دارای وجوه بصری است. در این مسیر، آثار سورئالیست‌ها از مهمترین اسناد در بیان کارایی ناخودآگاهی‌ است و از منظر آنها نابترین آگاهی‌ها و ادراکات به قلمرو ناخودآگاه تعلق دارد. همچنین عکاسان سورئال تمهیداتی از قبیل فتومونتاژ را به کار گرفته‌اند تا ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
تبار شناسی ژانر عکاسی پس از مرگ در انگلستان عصر ویکتوریا

محمد معین الدینی؛ سارا علی محمدی

دوره 17، شماره 44 ، تیر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2024.5110.1890

چکیده
  مرگ به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین پدیده‌هایی که همواره ذهن بشر را به خود مشغول داشته از دیرباز موضوع هنر بوده است. یکی از مهمترین ادواری که هنرمندان و به ویژه عکاسان در قالب یک ژانر هنری به موضوع مرگ پرداخته اند، طی دوران ویکتوریا در انگلستان قرن نوزدهم ودر قالب ژانر «عکاسی پس از مرگ یا عکاسی مردگان» بوده است. در قالب این ژانر، عکاسی ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
بررسی کیفی اصول روان‌خوانی در فونت‌های متن فارسی بر پایه‌ی خط نسخ

عاطفه محمدی؛ ساره ملکی گیساوندانی

دوره 17، شماره 44 ، تیر 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2024.5229.1905

چکیده
  این پژوهش کیفی با توجه به رسالت اصلی فونت‌ها که انتقال درست و سریع اطلاعات است و روان خوانده شدن در آن‌ها اهمیت زیادی دارد، با این سوال که طراحان و کاربران فونت مانند ناشران، فونت روان خوان را چطور تعریف می‌کنند، به بررسی اصول روان‌خوانی در فونت‌های فارسی پرداخته است. روش پژوهش کیفی و ماهیت اکتشافی- بنیادی دارد که برای ارائه نظریه ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
مطالعه تطبیقی عملکرد عناصر دیداری در داستان های مصور سنتی ایرانی و مانگای ژاپن در راستای تولید انیمیشن، «نمونه موردی: تصویرسازی های چاپ سنگی و مانگاهای بودا»

حسن شکری؛ اصغر فهیمی فر

دوره 17، شماره 43 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2024.5003.1869

چکیده
  یکی از روش‌های بیان بصری، که یک روایت و داستان را با تکیه‌بر زبان تصویری و با استفاده از سلسله تصاویر ارائه می نماید، داستان مصور نامیده می‌شود. ایران و ژاپن از جمله کشور‌هایی می‌باشند که از دیر باز، مصور‌سازی داستان و روایات در آن‌ها رواج داشته است، که در نهایت این آثار در ایران به نسخه‌های چاپ‌سنگی و در ژاپن به مانگا بدل گشته‌ ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
تحلیل نشانه‌شناختی عکس‌های جف وال بر اساس رمزگان پنج‌گانه رولان بارت

وحید بابائی؛ جواد امین خندقی

دوره 17، شماره 43 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2024.4873.1844

چکیده
  نشانه‌شناسی، اثر هنرمند را به متنی سرشار از نشانه‌هایی تبدیل می‌سازد که می‌توان آن‌ها را از طریق رمزگشایی، بازتعریف کرد. رولان بارت با استفاده از نشانه‌شناسی، علاوه بر تبیین معنای پیام‌های این ساخته‌های فرهنگی، به بررسی نیت، نحوه تولید و هویت تولیدکنندگان آن‌ها نیز می‌پردازد. بارت مدلی را تحت عنوان «رمزگان پنج‌گانه» ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
تحلیلی بر عوامل اجتماعی تاثیر گذار بر شکل گیری نقوش کاشیکاری های خانه های قاجاری شیراز

قباد کیانمهر؛ فروغ کریمی پور دوانی نژاد

دوره 17، شماره 43 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2024.4829.1832

چکیده
  کاشیکاری از هنرهای اصیل ایرانی است که در دوره قاجار در تزئین بناهای مختلف از جمله خانه ها به کار رفته است. خانه های قاجاری شیراز گنجینه ارزشمندی از کاشیکاری های این دوره دارند. اگر چه ویژگی های هنری این کاشی ها از مکاتب هنری دوره قاجار پیروی می نماید، لیکن موضوعات آنها تحت تاثیر عوامل مختلف اجتماعی شکل گرفتند. برخی از این کاشیکاری ها ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
آیکونولوژی نقش سرباز و اسیر در هشت قطعه از منسوجات صفوی

علیرضا شیخی؛ مرضیه اسماعیلی

دوره 17، شماره 43 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.3792.1641

چکیده
  پیکره نگاری در منسوجات ایرانی سابقه‌ای دیرین داشته و بخش مهمی از نقشمایه‌های تزئینی منسوجات ایران باستان را دربر می‌گرفته است. با روی کار آمدن اسلام و مطرح شدن ممنوعیت صورت‌گری در آثار هنری، خط به عنوان جایگزین نقوش انسانی و به عنوان تزئین غالب تا اواخر قرن نهم هجری، در اغلب منسوجات به کار رفت. از اواخر قرن نهم هجری به ویژه در عهد ...  بیشتر

هنرهای تجسمی و کاربردی
آثار محمد سیاه‌قلم منبع الهام هنرمندان معاصر (نمونۀ موردی: احمد امین‌نظر و ریچارد بارتل)

علی بوذری؛ احسان عبداللهی؛ مجتبی تویسرکانی

دوره 17، شماره 43 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.30480/vaa.2021.3816.1654

چکیده
  در ایرانِ قرن نُهم هجری، مصادف با سلطنت سلطان حسین بایقرا در هرات، چهره‌های درخشانی در حوزه‌های مختلف از جمله نگارگری درخشیدند که در میان این هنرمندان، آثار هنرمندی شهیر به نام محمد سیاه‌قلم شیوه‌ای بدیع و متفاوت از سنت مرسوم نگارگری را دنبال می‌کند. بسان آثار و ریشه‌های شکل‌گیری آنها، هویت دقیق او نیز بر ما معلوم نیست. با این ...  بیشتر